اعلام ویژه‌برنامه‌های قرآنی بسیج در ماه رمضان
کد خبر: 4205731
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
حجت‌الاسلام رضایی بیان کرد:

اعلام ویژه‌برنامه‌های قرآنی بسیج در ماه رمضان

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین ضمن اعلام برنامه‌های ماه مبارک رمضان گفت: رویکرد اصلی ما در اجرای طرح‌های رمضانی، موضوع فلسطین است.

ویژه‌برنامه‌های قرآنی بسیج در ماه مبارک رمضان / توجه ویژه به مسئله غزه

حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه این سازمان برای ماه مبارک رمضان سلسله فعالیت‌هایی را آماده کرده است، گفت: اولین و محوری‌ترین فعالیت ما که هم‌افزا با مجموعه‌های دیگر است، مسئله جزءخوانی قرآن کریم در مساجد است. 

وی افزود: آن چیزی که بسیج امروز تکلیف خود می‌داند این است که بتوانیم نوجوانان را جذب مراسم جزءخوانی‌ها کنیم. در مراسم اعتکاف امسال این اتفاق افتاد و نوجوانان حضور چندبرابری داشتند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: این جزءخوانی‌ها با طرح ملی «مسطورا» هماهنگ شده است و برای هر روز یک آیه انتخاب شده و بر روی مفاهیم آن آیه کار می‌شود.

رضایی به نشستی مجازی با مسئولان پایگاه‌های مقاومت بسیج طی روزهای گذشته اشاره و اظهار کرد: در آن نشست تأکید شد از فرصت ماه مبارک رمضان برای جشن تکلیف و آغاز بندگی بچه‌ها و آشنایی آنها با مسئله بلوغ و مسئله تقلید به صورت ویژه بهره‌مند شوند. برای این کار فرصت نیمه ماه مبارک و میلاد امام حسن(ع) انتخاب شده است.

وی بیان کرد: بر همین اساس جشن تکلیف در مساجد برگزار خواهد شد، این جشن تکلیف یک نمود بیرونی هم دارد، یعنی در شهرستان‌ها هم این برنامه برگزار خواهد شد. بنابر این برنامه‌هایی که در مقیاس پایگاه مقاومت بسیج برگزار می‌شود با عنوان جشن تکلیف و برنامه‌هایی که در مقیاس بزرگ‌تر و با حضور چند صد یا چند هزار نفر برگزار می‌شود با عنوان جشن روزه‌اولی‌ها، برگزار می‌شود. 

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین به راه‌اندازی 114 دارالقرآن بسیج به دست فرمانده کل سپاه در ماه گذشته، گفت: این دارالقرآن‌ها رسماً آغاز به کار کرده و فرایند تشکیل و تکمیل آنها سپری شده است، همچنین دوره‌های آموزشی برای مدیران این دارالقرآن‌ها برگزار شد؛ طی ماه مبارک رمضان دو کارویژه برای این دارالقرآن‌ها تعریف شده است.

رضایی گفت: هر کدام از این دارالقرآن‌ها موظف شده‌اند در طول ماه مبارک رمضان حداقل 10 مربی قرآن تربیت کنند. کارویژه دوم هم این است که کلاس حفظ قرآن راه‌اندازی کنند، این کلاس‌ها حداقل 15 تا 20 نفر قرآن‌آموز خواهد داشت. این قرآن‌آموزان در طول ماه مبارک رمضان یک جزء از قرآن کریم را حفظ می‌کنند. برنامه‌های عمومی مانند، کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی و سایر موضوعات نیز آموزش داده می‌شود. 

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: فعالیت دیگر، اجرای طرح ملی «صراط» است. این طرح یک دوره سه جلدی از قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است. جلد اول این مجموعه که بیست درس است برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شده است. بر همین اساس پایگاه‌های مقاومتی که علاقه‌مند باشند، این بیست درس را در گروه‌های تربیتی صالحین و ... بارگذاری می‌کنند. برای این طرح آزمون گروهی طراحی شده است و در پایان ماه مبارک از کسانی که در این طرح محتوایی و تدبری شرکت کرده باشند، تجلیل خواهد شد. 

رضایی گفت: یکی دیگر از طرح‌های ما طرح 30 روز 30 درس است که مبتنی بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برنامه‌ریزی شده است. بسیج مدتی است که در این کتاب و چند کتاب دیگر با عنوان دوره‌های «دانا» متمرکز شده است. امسال بالغ بر 250 هزار نفر دوره دانا را سپری کرده‎اند. دوره‌های طراحی شده برای طرح 30 روز 30 درس است که اساتید خبره این کتاب‌ها را تدریس می‌کنند. در این طرح مساجدی که ظرفیت کافی داشته باشند میزبان اجرا می‌شوند. در این طرح هم در پایان ماه مبارک آزمون از برگزیدگان خواهیم داشت. 

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در پایان اظهار کرد: برنامه‌های بسیج در ماه مبارک رمضان با رویکرد پرداختن به مسئله غزه و مظلومیت مردم فلسطین و کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، رویکرد اصلی ما در اجرای این طرح‌ها این است که قصه فلسطین را در طول ماه مبارک مورد توجه قرار دهیم و نقطه اوج آن هم در روز قدس است.

انتهای پیام
captcha