انتظار 10 ساله برای عمره
کد خبر: 4205636
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

انتظار 10 ساله برای عمره

در حالی که سال 1402 عملیات حج تمتع و اربعین موفقی را پشت سرگذاشتیم به دلایلی که در نهایت معلوم نشد، عمره همچنان متوقف ماند.

گزارش حج/ انتظار برای عمره در کنار حج و اربعین موفق 10 ساله شدبه گزارش ایکنا، اولین رویداد مهم زیارتی سال 1402 مربوط به اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر و کادر اجرایی در قالب ۵۷۰ کاروان (۲۳۷ کاروان مدینه اول و ۲۴۰ کاروان هم مدینه دوم) به حج تمتع بود.

عملیات اعزام زائران ایرانی از سوم خرداد سال گذشته آغاز شد زائران سرزمین وحی از ۲۱ ایستگاه پروازی وارد مدینه و جده شدند و در یکی از طولانی‌ترین اقامت‌های خود در عربستان تا ۴۰ روز در این سرزمین حضور داشتند که پنج روز آن در مدینه و بقیه در مکه بود و نشان داد همچنان مشکل اقامت طولانی زائران حج باقی است.

زائرانی که سال گذشته به سرزمین وحی مشرف شدند، حدوداً ۱۶ سال بود که پشت نوبت اعزام به حج بودند. سال 1401 عربستان به دلیل پاندمی کرونا اجازه حضور زائران بالای 60 سال در مناسک حج را نداد ولی در سال گذشته این محدودیت برداشته شد و همین مسئله موجب شد تعداد زائران مسن ما زیاد و ۸۰ درصد زائران بالای ۵۰ سال سن داشته باشند و دو هزار و ۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال ایرانی مناسک حج را به جای بیاورند. نکته جالب اینکه مسن‌ترین زائر حج امسال فردی ۱۱۱ از کردستان و کوچک‌ترین هم کودک شیرخوار ۹ ماهه از استان کرمان بود.

با تأکیدات نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مبنی بر کاهش تعداد کارگزاران حج و اختصاص بیشتر سهمیه به زائران، تعداد کارگزاران حج در مناسک حج گذشته بازهم کاهش یافته بود.

مجموع خدمات پزشکی که در حج ارائه شد، بیش از ۶۸۰ هزار خدمت بود که بیش از ۵۰۰ هزار مورد آن ویزیت در مجموعه‌ها و بیمارستان‌ها بود. همچنین ۳۲ هزار ویزیت تخصصی، بیش از سه هزار خدمت رادیولوژی و سونوگرافی، بیش از دو هزار و ۱۰۰ رادیوگرافی، بیش از ۸۰۰ مورد سونوگرافی، بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد بستری در بیمارستان هلال ایران و ۲۶۵ بستری در بیمارستان سعودی صورت گرفت.

انجام ۹۴ عمل جراحی که بیشتر آن‌ها جراحی ارتوپدی ناشی از زمین خوردن و شکستگی‌های مختلف بود نیز در حج سال گذشته انجام شد. بیش از ۵۰۰ مورد دیالیز برای ۱۹ بیمار دیالیزی، یک عمل جراحی قلب باز و سه مورد استنت گذاری عروق قلب نیز از دیگر اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت در سرزمین وحی بود که همه این اقدامات رضایتمندی ۸۵ درصدی زائران از خدمات پزشکی را در پی داشت.

قیمت بسیار بالای حج 1402

هزینه کاروان‌های حج تمتع در سال 1402 برای جاماندگان حج تمتع ۹۹ از ۴۳‌ تا ۷۸ میلیون‌ تومان بود. این هزینه برای سایر ثبت‌نام کنندگان با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، از ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان بود که با توجه به وجود کاروان‌های زوجی برای نخستین‌ بار، هزینه این کاروان‌ها هم ۱۴۳ میلیون تومان تعیین شد.

متقاضیانی حج تمتعی که فیش حج نداشتند نیز این فیش را به قیمت ۱۰۵ تا ۱۰۹ میلیون تومان خریداری کردند. پس از انجام اعمال حج تمتع نیز عملیات بازگشت حجاج به کشور از ۱۲ تیر ماه آغاز شد و دوم مرداد ماه با ورود آخرین کاروان حج تمتع به کشور، عملیات حج 1402 به صورت مطلوب به پایان ‌رسید.

اربعین خوب 1402

بر اساس گزارش حرم حضرت عباس (ع)، ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر از کشورهای مختلف در مراسم اربعین سال گذشته شرکت کردند که بیش از چهار میلیون زائر از ایران به این سفر معنوی مشرف شده بودند. زائران اربعین ایرانی از اول ماه صفر مصادف با روز جمعه ۲۷ مرداد سفر خود به سمت عراق را آغاز کردند و از مرزهای زمینی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و تمرچین وارد این کشور شدند. در سال گذشته پس از چندین سال رایزنی و تلاش شاهد فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی در ایام اربعین بودیم که به تردد راحت‌تر زائران منجر شد.

اربعین سال گذشته نسبت به دوره‌های قبل بهتر مدیریت شد البته متأسفانه همانند چند سال اخیر سامانه سماح که توسط سازمان حج و زیارت برای ثبت نام و بیمه زائران طراحی شده است، مدام از دسترس خارج می‌شد و عملاً کارایی درستی نداشت و همین مسئله موجب شد در نهایت ستاد مرکزی اربعین اعلام کند زائران می‌توانند از طرق دیگری خود را بیمه کنند و نیازی به ثبت نام در این سامانه نیست.

در سال گذشته با همکاری دو کشور، زیارت اربعین برای ایرانیان تسهیل شد و دیگر خبری از صف‌های طولانی پشت گیت‌ها و مرزها نبود چرا که سیستم بررسی گذرنامه ایران به عراق متصل شده بود و پس از بازرسی گذرنامه‌ها در گیت ایران، زائران در طرف عراقی مرز، معطل نمی‌شدند.

استفاده از قطار و تاکسی اینترنتی

در اربعین سال گذشته که عملیات آن تقریباً ۲۵ روز به طول انجامید دو هزار و ۹۶۲ پرواز با ۳۷۹ هزار و ۳۱۹ مسافر صورت گرفت. همچنین با افزایش تعداد قطارها به شهرهای مرزی و راه‌اندازی قطار تهران ـ کربلا،  ۸۶۳ رام قطار برای جابجایی بیش از ۴۰۰ هزار زائر اربعین اختصاص یافت. از سوی دیگر برای نخستین‌بار از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم برای انتقال زائران اربعین استفاده شد که بیش از ۱۰۰ هزار سفر توسط این ناوگان انجام شد.

از اتفاقات ناگوار اربعین سال گذشته، همانند چند سال اخیر، تصادف در چند مسیر در داخل خاک عراق از جمله در مسیر سامرا بود که چند نفر از زائران کشورمان جان باختند.

همچنین بیش از سه هزار موکب در اربعین سال گذشته به زائران خدمت کردند که دو هزار موکب در عراق و هزار موکب در شهرهای مرزی و مسیر زائران در خاک کشورمان فعالیت کردند.

عمره به ثبت نام رسید، به مقصد نرسید

از مناسک حج 1402 بود که زمزمه از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده پس از 9 سال انتظار قوت گرفت و مسئولان حج ایران خبر دادند که عربستان آماده پذیرش عمره‌گزاران ایرانی است. خبری که بیش از پنج میلیون و 700 هزار دارنده فیش عمره مفرده را خوشحال و البته موجب افزایش قابل توجه قیمت فیش عمره شد.

البته مسئولان کشورمان اعلام کردند برای هماهنگی و تهیه مقدمات سفر عمره نیاز به زمان دارند تا اینکه از ۲۲ آذرماه سال گذشته اولویت‌های اعزامی به عمره اعلام و ثبت نام آغاز شد. البته اعلام شد که در این دوره فقط 70 هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند.

برای عمره مفرده سال گذشته ۱۰ گروه قیمتی اعلام شده که کمترین قیمت ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بیشترین گروه قیمتی ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد. هزینه بالایی که موجب شد بسیاری از افرادی که قصد انجام این سفر معنوی را داشتند منصرف شوند و تصمیم بگیرند فیش عمره خود را بفروشند. اقدامی که موجب کاهش شدید قیمت فیش عمره در بازار شد.

پس از ثبت نام و تشکیل کاروان‌های عمره با اینکه در ابتدا قرار بود از ۲۸ دی‌ماه زائران عمره عازم سرزمین وحی شوند این سفر به تعویق افتاد و در ادامه ۱۳ دی‌ماه به عنوان روز آغاز اعزام‌ها اعلام شد اما به یکباره سازمان حج و زیارت از لغو سفر عمره خبر داد اما هیچ توضیح واضحی در خصوص دلیل این مسئله ارائه نکرد.

پس از پیگیری‌های مکرر اصحاب رسانه نیز در نهایت اعلام شد مجوز پرواز از سوی عربستان صادر نشده و تا اطلاع ثانوی این پروازها لغو شده است. در نهایت نیز با نزدیک شدن به ماه رمضان پول‌های ثبت نام عمره‌گزاران عودت داده شد و هنوز نیز هیچ اعلامی از سوی مسئولان حج و زیارت ایران در خصوص ازسرگیری عمره منتشر نشده است.

ثبت نام زائران حج تمتع 1403

پیش ثبت‌نام حج (ثبت‌نام مقدماتی) از متقاضیان اعزام به حج تمتع سال‌ ۱۴۰۳ نیز از روز جمعه ۱۵ دی ماه با اعلام اولویت‌های ثبت‌نامی از سوی سازمان حج و زیارت آغاز و به متقاضیان اعلام شد که در ابتدا باید 140 میلیون تومان واریز کنند. تورم موجود در کشور و افزایش قابل توجه هزینه حج نیز همانند عمره، موجب شد برخی از افرادی که قصد انجام این سفر معنوی را داشتند، سفر خود را به تعویق بیندازند یا از انجام آن منصرف شوند.

همین مسئله موجب شد تعداد افراد ثبت نام کننده در کاروان‌های حج کاهش پیدا کند. در همین راستا سازمان حج و زیارت مجبور شد اولویت‌های بعدی حج را اعلام کند. عرضه فیش حج تمتع زیاد به بازار و فراهم شدن امکان اعزام اولویت‌های بعدی حج نیز موجب شد قیمت فیش حج تمتع که تا 200 میلیون تومان افزایش یافته بود به 120 تا 130 میلیون تومان کاهش پیدا کند.

با تکمیل کاروان‌های حج تمتع، در سال جاری، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر در قالب ۶١۴ کاروان از اواخر اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

انتهای پیام
captcha