آغاز دریافت آثار دومین جایزه ملی جمعیت
کد خبر: 4205105
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

آغاز دریافت آثار دومین جایزه ملی جمعیت

دریافت آثار دومین رویداد ملی جوانی جمعیت و اعطای جایزه جوانی جمعیت با رونمایی از پوستر این جایزه از امروز آغاز شد.

آغاز دریافت آثار دومین جایزه ملی جمعیت

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در راستای اجرای ماده (19) قانون جوانی جمعیت امروز سه‌شنبه 22 اسفندماه برگزار شد.

در این نشست خبری شکیبا محبی‌تبار، دبیر رویداد ملی جوانی جمعیت، گفت: ضرورت اساسی کشور در ۲۰ سال آینده رفاه‌آفرینی و ثروت‌آفرینی در جامعه است و تحقق این مهم وابسته به وجود جمعیت جوان است که به خلق ثروت و دانش بپردازند. همه این سال‌ها باید به این دو مهم ثروت‌آفرینی و افزایش جمعیت توجه کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه قانون‌گذاری و طراحی و برنامه‌ریزی‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در این حوزه در آغاز راهیم و باید اقدامات زیادی صورت گیرد. 

محبی‌تبار ادامه داد: برای فراگیر شدن این گفتمان و مردمی و اجرایی کردن آن، نیازمند تلاش‌های بیشتر در سطوح نخبگان و مسئولان هستیم و فلسفه اهدای جایزه جوانی جمعیت نیز استفاده از همه ظرفیت‌ها در همه حوزه‌ها و تبیین علمی این مبحث است. 

وی تصریح کرد: لازم است دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... در این مبحث ورود کنند. همچنین باید به نقش مردم در این بحث و گفتمان پرداخته شود. 

محبی‌تبار از برگزاری پیش‌رویدادهای این جایزه خبر داد و گفت: اردیبهشت ماه سال آینده رویداد اصلی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد و تلاش ما ایجاد گفتمان و کشف اثربخشی اقداماتی است که حول قوانین و رایزنی مسئولان صورت می‌گیرد. 

وی از همه کنشگران و دغدغه‌مندان دعوت کرد در پیش‌رویدادها و رویداد اصلی جایزه جوانی جمعیت حضور فعال داشته باشند. 

محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم و دبیر علمی جایزه نیز گفت: علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و افزایش جمعیت، خطر سالخوردگی و کاهش افراد در سن کار و تأثیر آن بر اقتصاد کشور است. 

در ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده، اعطای جایزه به برترین‌ها و برگزیدگان در نظر گرفته شده است و نیازمند تبیین اهمیت ازدواج و فرزندآوری هستیم.

وی افزود: بسیاری از افراد صادقانه در این حوزه کار می‌کنند و انتخاب افراد و نهادهای برتر بسیار سخت است و ما تلاش کردیم در این رویداد به دنبال سنجه‌ها و معیارهایی برویم که قابلیت سنجش داشته باشند و نظرات سلیقه‌ای اعمال نشود. 

محمودی، معیارهای انتخاب افراد، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و ‌‌... را تشریح کرد و گفت: در سال ۲۰۵۰ درصد سالخوردگی ایران به ۳۳ درصد می‌رسد و سرعت سالخوردگی در ایران بیش از سایر نقاط دنیا است. 

غفاری، دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت نیز اعلام کرد: این جایزه امسال در بخش رسانه به پایگاه و خبرگزاری برتر نیز به صورت مجزا اهدا خواهد شد. 

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی هم‌اکنون با جایزه درگیر هستند و باید تلاش کنیم به کمک رسانه‌ها همه جامعه با این جایزه مرتبط شوند. 

بخش خانواده باشکوه از بخش‌هایی است که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. فعالان رسانه‌ای نیز با شاخص خلاقیت در این حوزه انتخاب خواهند شد. به فراخور این جایزه ۳۰ رویداد استانی خواهیم داشت. گروه‌های فعال مردمی نیز از دیگر بخش‌های مهم این بحث است که در حال فعالیت هستند. 

غفاری افزود: از امروز دریافت آثار آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا نیمه اردیبهشت به این سایت ارسال کرده و ۳۰ اردیبهشت اختتامیه را برگزار می‌کنیم.

در ادامه نشست، با حضور مادر پنج شهید از پوستر دومین جایزه ملی جوانی جمعیت رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha