راهکارهای سوره زمر برای دستیابی به موفقیت + فیلم
کد خبر: 4205014
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
به سوی نور/ 14

راهکارهای سوره زمر برای دستیابی به موفقیت + فیلم

با بررسی آیه 23 سوره مبارکه زمر درمی‌یابیم که اگر در زندگی بر خدا تکیه کنیم و با مخاطب خود تعامل برقرار کرده و حرف نو داشته باشیم و نیز اگر نظم و ثبات داشته و عمل و گفتار یکسان داشته باشیم، به زندگی رنگ خدایی بزنیم و اثرگذار باشیم و با کلام و عمل خود به خود و جامعه آرامش دهیم، موفق خواهیم بود.

محمد شریفانیبندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین(ع) بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. در چهاردهمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «اثرگذاری و آرامش» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

«برای هدایت به صراط مستقیم به روش‌های پیامبر(ص) و قرآن کریم اشاره کردیم. با بررسی آیه 23 سوره مبارکه «زمر» به پنج روش قرآن در رابطه با هدایت مردم به صراط مستقیم اشاره کردیم که شامل تکیه بر خدا، درک مخاطب، نوآوری، نظم و ثبات و هماهنگی در گفتار و عمل بود.

«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ؛ خدا زيباترين سخن را (به صورت) كتابى متشابه متضمن وعد و وعيد نازل كرده است. آنان كه از پروردگارشان مى‌هراسند، پوست بدنشان از آن به لرزه مى‌افتد، سپس، پوستشان و دلشان به ياد خدا نرم می‌شود. اين است هدايت‏ خدا هر كه را بخواهد به آن راه نمايد و هر كه را خدا گمراه كند، او را راهبرى نيست».

واژه «مَثَانِيَ» در این آیه شریفه به معنای تکرار است، اما رنگی به این تکرار خورده است که خستگی و ملال ندارد. زندگی همواره تکرار است. اینکه انسان‌ها علیرغم تنوع فراوانی که در دنیای مدرن وجود دارد از آن خسته می‌شوند، به دلیل این است که زندگی امروز روح ندارد. روح زندگی خداست و اگر خدا و رنگ خدا (رنگ انسانیت، رنگ وجدان، رنگ اخلاق) به زندگی برخورد کند، تکرارهای زندگی ملالی نخواهد داشت. 

قرآن یک محتوا را با زبان‌های گوناگون برای ما تبیین می‌کند. بسیاری از سخنان قرآن تکراری است منتهی با اختلاف تعبیر و زبان جدید همراه است. در ادامه این آیه این‌گونه آمده است: «تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ». از این تعبیر موضوع اثرگذاری بیان می‌‌شود. قرآن موفق است؛ چراکه اثرگذار است. شیوه‌هایی در کلام خدا به کار رفته است که در مردم اثر می‌گذارد. البته مراتب اثرگذاری مختلف است اما از نزول قرآن تا به امروز این کتاب نورانی هواداران زیادی پیدا کرده و افراد فراوانی تحت تأثیر این کتاب قرار گرفته‌اند. این تأثیر انسان‌های زیادی که حتی تا نزدیکی مرگ پیش رفته‌اند را نجات داده و تأثیرات اخلاقی فراوانی برای جهانیان داشته است. مردان بزرگ تاریخ شاگردان قرآن بوده و از این کتاب نورانی بهره گرفته‌اند و تحت تأثیر این کلام بوده‌اند.  

آخرین روش قرآن برای هدایت بشر به سوی صراط مستقیم، آرامش‌دهی است. «ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ». سه نوع آرامش در دنیا وجود دارد که شامل آرامش کاذب در پرتو گناه، آرامش محدود و موقت در پرتو نعمت‌های خدا و آرامش با یاد و ارتباط با خداست. آرامشی حقیقی است که با یاد و ارتباط با خدا ایجاد شود؛ «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، آرامش حقیقی در پرتو انس و دلدادگی به خدا ایجاد می‌شود. 

از این آیه آموختیم که اگر در زندگی بر خدا تکیه کنیم و با مخاطب خود تعامل برقرار کرده و حرف نو داشته باشیم و نیز اگر نظم و ثبات داشته و عمل و گفتار یکسان داشته باشیم، به زندگی رنگ خدایی بزنیم و اثرگذار باشیم و با کلام و عمل خود به خود و جامعه آرامش دهیم، موفق خواهیم بود. در پایان این آیه شریفه آمده است: «ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ؛ این است مدار هدایت الهی». لذا خداوند متعال با تکیه بر این نکات مردم را هدایت می‌کند. 

انتهای پیام
captcha