تبلور توانمندی و اراده بانوان در نمایشگاه «زنان و تولید ملی»
کد خبر: 4204760
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
ایکنا گزارش می‌دهد

تبلور توانمندی و اراده بانوان در نمایشگاه «زنان و تولید ملی»

بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی، عرصه فروش محصولات زنان سرپرست خانواری است که امروز به توانمندی در ایجاد اشتغال رسیده و توانسته‌اند با اراده‌ای قوی به تأمین هزینه‌های زندگی و درآمدی پایدار برای خانواده خود اقدام کنند.

نمایشگاه زنان و تولید ملیبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۱۳ تا 25 اسفندماه در محل بوستان گفت‌وگوی تهران، 13 ایستگاه متروی پرتردد و چهار منطقه 20، 9، 4 و 2 تهران در حال برگزاری است. در طول دو سال اخیر چهار دوره از نمایشگاه زنان و تولید ملی برگزار شده است که به طور متوسط بانوان تحت پوشش توانسته‌اند حداقل برای دو بار تولیدات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند. طی یک سال گذشته نیز تمامی داده‌های شهرداری در رابطه با بانوان سرپرست خانوار به‌روز شده و افراد جدیدی نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

شهرداری تهران علی‌رغم بسته حمایتی ویژه بانوان سرپرست خانوار و نیازمندان، محور اصلی کار خود را کارآفرینی قرار داده است. شهرداری تهران توانسته است با برپایی نمایشگاه‌ها و مراکز ارائه محصولات بانوان سرپرست خانوار، فضای مناسبی را برای ارائه تولیدات و توانمندسازی بانوان تحت پوشش مهیا کند.

مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در حاشیه بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح جزئیات این نمایشگاه و اقدامات شهرداری تهران در حوزه توانمندسازی بانوان بی‌سرپرست پرداخت و اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های اصلی این اداره‌کل، توانمندسازی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار و کم برخوردار شهر تهران با عنوان شهروندان شریف تهرانی که مسئولیت معاش خانواده را بر عهده دارند، است. البته این موضوع در شهرداری تهران سبقه‌ 14 ساله دارد و بنا بر مطالعاتی که در تهران انجام و مشخص شد که شهرداری باید به طور تخصصی به این شهروندان نظارت کند، ستادی تشکیل شد.

اردبیلی بیان کرد: طی سال‌هایی که گذشت، بحث توانمندسازی دچار برخی تغییرات شد و تلاش می‌کنیم بحث توانمندسازی را در سه بعد فردی، اجتماعی و اقتصادی پیگیری کنیم. به این معنا که هر زمان یک بانو به هر طریقی از جمله خوداظهاری و یا معرفی از سوی درگاه‌های مختلف، مشکلات خود را بیان کرد، از طریق مددکاران اجتماعی که در مناطق مختلف شهر تهران مستقر هستند و نیز دانشگاه‌ها و مراجع علمی متفاوتی که با آن‌ها در ارتباط هستیم، پرونده‌ای برای آنان تشکیل می‌شود که حاوی تمامی اطلاعات بانوان سرپرست خانوار، همسران و فرزندان ایشان و یا خانواده زندانیان و معتادان و ... است و طبق این پرونده، برنامه توانمندسازی فردی برای هر یک از این بانوان در نظر گرفته می‌شود.

توانمندسازی بانوان

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران تصریح کرد: پس از ورود بانوان به مرحله توانمندسازی اقتصادی، برای هر یک از ایشان یک رده و درجه درنظر گرفته می‌شود. البته شهرداری تهران هیچ‌گونه بحث حمایتی از این افراد ندارد و فقط بر پایه کارآفرینی و اشتغال با این بانوان در ارتباط است. برخی از این بانوان نوعی مهارت اولیه و انگیزه و یا شغل خانگی خرد دارند که شهرداری در این باره با ایشان در زمینه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد در سه حیطه آموزش، تولید و فروش وارد تعامل می‌شود.

اردبیلی گفت: در حوزه آموزش طرح‌های فراوانی از جمله «کار تو خونه» از سوی شهرداری در حال اجراست که با اساتید مجرب دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در تعامل بوده و آموزش‌های ارتقای محصول و نیز افزایش عاملیت زنان و عزت نفس ایشان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. لذا شهرداری در حوزه تولید، بانوان سرپرست خانوار را به تولیدکنندگان متصل می‌کند  یا در حوزه فضای فروش نیز امکانات لازم برای فروش محصولات آنان را فراهم می‌کند.

نمایشگاه زنان و تولید ملی؛ تبلور توانمندی و اراده بانوان تهرانی

وی ادامه داد: بانوانی که انگیزه نداشته و یا نمی‌توانند مهارت‌های لازم را به خودی خود کسب ‌کنند، به مراکز توانمندسازی کوثر که از سوی شهرداری تهران به تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شده، معرفی شده و مورد آموزش قرار می‌گیرند. در این مراکز بانوان مشغول به کار از حقوق اولیه همچون پایه حقوق وزارت کار و بیمه برخوردار هستند و زیر نظر بانوان کارآفرینی که اداره مراکز کوثر را برعهده دارند، فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران بیان کرد: بنابراین یکی از ابزارهای بسیار مهم شهرداری در حوزه توانمندسازی، کارآفرینی است که یکی از مؤلفه‌های آن فضای فروش محصولات است. به همین دلیل اداره‌کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران از ظرفیت‌هایی که شهرداری تهران دارد، استفاده و فضاهای فروش را برای محصولات بانوان سرپرست خانوار فراهم می‌کند. 

حضور 176 تولیدکننده در نمایشگاه 

وی با بیان اینکه فضاهای فروش محصولات یا ثابت هستند که تعداد آن‌ها چندان زیاد نیست یا موقتی و مناسبتی هستند، گفت: یکی از این فضاهای فروش موقت، نمایشگاه زنان و تولید ملی است که در حال حاضر بیستمین دوره آن در بوستان گفت‌و‌گو در حال برگزاری است. به دلیل تقاضای بالای تولیدگنندگان و استقبال کنندگان از نمایشگاه تلاش کردیم تا نمایشگاه این دوره مانند دوره گذشته به صورت غیر متمرکز برگزار شود. محوریت نمایشگاه با بوستان گفت‌و‌گو است اما با همکاری خوب سازمان مترو، محصولات نمایشگاه در 13 ایستگاه متروی پرتردد و چهار نقطه شهر تهران در مناطق 20، 4، 2 و 9 ارائه شده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران تصریح کرد: بنا به بازدیدهایی که طی روزهای گذشته از نمایشگاه انجام شده، بازدیدکنندگان از قیمت‌های نمایشگاه بسیار راضی بوده‌اند، زیرا در این نمایشگاه با حذف شبکه تولید، محصولات به صورت مستقیم از تولید به مصرف در اختیار خریداران قرار گرفته و قیمت آن‌ها از بازار کمتر است. 

وی با بیان اینکه استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه بسیار چشمگیر بوده است، افزود: در دوره گذشته یعنی نوزدهمین دوره نمایشگاه زنان و تولید ملی کل بازدیدکنندگان 92 هزار نفر بودند اما در چهار روز اول برگزاری نمایشگاه بیستمین حدود 54 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند که این میزان نوید افزایش بالای تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه تا روزهای پایانی را خواهد داد. 

نمایشگاه زنان و تولید ملی؛ تبلور توانمندی و اراده بانوان تهرانی

اردبیلی اظهار کرد: تبلیغات خوبی از نمایشگاه زنان و تولید ملی صورت گرفته که در افزایش میزان بازدیدکنندگان از نمایشگاه تأثیر داشته است. شعار دوره هفدهم برگزاری این نمایشگاه «کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی؛ پیشران اقتصاد کشور» بود؛ به همین دلیل از آن زمان محوریت کار در اداره‌ کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران بر بحث مشاغل خانگی قرار گرفت و به همین دلیل وزن کسب و کارهای خرد ارتقایافته بسیار بالا رفت. 

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه در این دوره تولیدات سه و هزار و 600 نفر از تولیدکنندگان عرضه شده است که از این تعداد، بیش از سه هزار نفر از بانوان هستند، گفت: در دوره گذشته حدود یک سوم از تولیدکنندگان از آقایان بودند که این تعداد در این دوره به یک ششم رسیده است. امروز نقش بانوانی که در نمایشگاه حضور دارند، به عنوان تولیدکننده، بسیار پررنگ شده است اما در دوره‌های قبلی این آقایان بودند که بیشترین نقش را در میان تولیدکنندگان داشتنند.  

بنابر گزارش ایکنا، در بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی تعداد 176 تولیدکننده در بوستان گفت‌و‌گو حضور دارند که 23 تولیدکننده از مراکز توانمندسازی کوثر و 35 تولیدکننده نیز از مراکز تولیدکننده هستند. شاخص شهردای تهران برای انتخاب مراکز تولیدکننده مراکزی هستند که حداقل 50 درصد از فهرست حقوق بیمه آن‌ها جزء جامعه هدف شهرداری باشند. همچنین، تعداد زیادی (بیش از 100 تولیدکننده) از مشاغل خانگی در این نمایشگاه حضور دارند که کالاهای مختلف از جمله پوشاک، کالای خواب، کالای آشپزخانه، صنایع دستی، زیورآلات و مواد غذایی را به فروش می‌رسانند. در ادامه به معرفی برخی از غرفه‌ها می‌پردازیم.   

یکی از غرفه‌های پربازدید این دوره از نمایشگاه زنان و تولید ملی، غرفه دست‌سازه‌های نغمه و نداست که محصولات قیطان‌پنبه، تکه‌دوزی و گلدوزی را به علاقه‌مندان و خریداران ارائه کرده است. این غرفه زیر نظر یک بانوی سرپرست خانوار ایجاد شده که با همکاری دو خواهرزاده خود به تولید و فروش محصولات خود اقدام کرده‌ است.

محصولات قیطان پنبه این غرفه شامل کیف‌های ساحلی، سبدهای نظم‌دهنده و سینی‌های هفت‌سین است. همچنین، محصولات گلدوزی شده این غرفه شامل زیورآلات و گیوه‌های گلدوزی‌شده هستند. در هنر تکه‌دوزی نیز محصولاتی نظیر چهل‌تکه و تکه‌دوزی حوله‌ و ساک‌ ارائه شده است. 

غرفه مرکز توانمندسازی کوثر منطقه 14

غرفه شیک‌فر نیز یکی از غرفه‌های پربازدید بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی است که جزء غرفه‌های مراکز کوثر شهردای تهران است. عمده فعالیت تولیدی و محصولات این غرفه در حوزه لباس راحتی منازل برای بانوان و نیز پوشاک کودکان و لباس‌های آقایان است. بنای این مرکز  این است که بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست را از طریق شهرداری شناسایی و به توانمندسازی آن‌ها اقدام کند.

فعالیت این مرکز باعث شده تا تعداد زیادی از بانوان سرپرست خانوار (حدود 50 نفر) تحت پوشش قرار گرفته و بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند. مدیریت این مرکز تلاش کرده تا با پایین آوردن هزینه‌های این مرکز،  محصولات خود را با قیمت بسیار پایین به علاقه‌مندان و خریداران ارائه کند که باعث استقبال فراوان مردم از این غرفه شده است. این مجموعه سعی کرده است تا بهترین کیفیت را با پائین‌ترین قیمت در اختیار خریداران قرار دهد.

این مرکز با فعالیت‌های فراوان خود و به دلیل استقبال مردم تاکنون توانسته است که شعبه‌های مختلفی را در مشهد مقدس (خیابان راهنمایی) و تهران (منطقه تجریش) ایجاد کند. 

نمایشگاه زنان و تولید ملی؛ تبلور توانمندی و اراده بانوان تهرانی

محصولات حجاب

غرفه دنیا یکی از غرفه‌های ویژه عرصه حجاب و عفاف است که در بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی خوش درخشیده و مورد استقبال فراوان عمومی قرار گرفته است. این مرکز اولین تولیدکننده گیره روسری در ایران است. روسری و ملزومات حجاب از دیگر محصولات این غرفه است که در مدل‌ها و انواع مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

مانتوهای نوجوان در انواع مختلف نیز از دیگر محصولات این غرفه است که کمترین قیمت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. بیشتر افرادی که در این مجموعه فعالیت دارند، از بانوان سرپرست خانوار هستند که پس از مدتی آموزش، توانمند شده و توانسته‌اند به خودکفایی در کسب درآمد پایدار برسند. در حال حاضر حدود 40 نفر از بانوان در کارگاه‌های مختلف این غرفه فعالیت می‌کنند. همچنین، در قیمت‌گذاری محصولات این غرفه سعی شده است تا محصولات با پائین‌ترین و نیز تخفیف‌های ویژه در اختیار خریداران قرار گیرد که باعث استقبال زیاد بازدیدکنندگان از این غرفه شده است. 

غرفه مرکز توانمندسازی کوثر منطقه 19

تولیدی دلاریس نیز که با همت و تلاش بانوان سرپرست خانوار ایجاد شده و محصولات خود را در نمایشگاه زنان و تولید ملی ارائه داده، به فروش پوشاک بانوان اقدام کرده است. تمامی مراحل تولید این محصول از تهیه پارچه گرفته تا دوخت کامل لباس از سوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش مرکز کوثر منطقه 19 انجام می‌شود.

در حال حاضر تعداد 13 نفر از بانوان سرپرست خانوار در مرکز کوثر منطقه 19 فعالیت می‌کنند که توانسته‌اند با تولید محصولات زنانه، به درآمدی پایدار برای خود دست پیدا کنند. محصولات ارائه شده در این غرفه با 30 درصد تخفیف در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که همین امر باعث استقبال فراوان از محصولات این مرکز شده است. 

مرکز توانمندسازی کوثر منطقه 19 با برگزاری دوره‌های آموزشی برای بانوان سرپرست خانوار زمینه را برای اشتغال آنان فراهم می‌کنند و این بانوان پس از گذراندن این دوره‌ها می‌توانند در این مرکز مشغول به کار شده و به درآمدزایی برای خانواده‌های خود اقدام کنند.    

برای مشاهده گزارش تصویری بیستمین نمایشگاه زنان و تولید ملی اینجا کلیک کنید.

نمایشگاه زنان و تولید ملی؛ تبلور توانمندی و اراده بانوان تهرانی

انتهای پیام
captcha