مجاهدت سیاسی ملت ایران؛ عامل شکست کمپین تحریم انتخابات + صوت
کد خبر: 4203856
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
ترقی اظهار کرد:

مجاهدت سیاسی ملت ایران؛ عامل شکست کمپین تحریم انتخابات + صوت

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی، شکست کمپین تحریم انتخابات را نتیجه مجاهدت سیاسی ملت ایران دانست و گفت: در عین حال باید برای افزایش مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات تلاش کرد.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا به پیام مشارکت 25 میلیونی ملت شریف ایران در انتخابات 11 اسفند با توجه به اقدامات دشمن برای از رونق انداختن انتخابات اشاره کرد و گفت: شکست دادن کمپین تحریم انتخابات ایران که توسط ضد انقلاب خارجی و سران قدرت‌های استکباری و برخی از عوامل آنها در داخل کشور راه‌اندازی شده بود، حقیقتاً نیازمند مجاهدت سیاسی از سوی ملت بود.

وی با تأکید به مجاهدتی که از سوی ملت در جنگ ترکیبی که هم فشار اقتصادی، هم فشار سیاسی و هم تلاش گسترده رسانه‌ای و تخریب نقاط مثبت نظام و نامزدها و ... بود، افزود: پروژه دشمن با این مجاهدت شکست خورد و ملت ما بیشتر از گذشته پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند و در کنار این حضور «نه» بزرگ به دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها، گفتند.


بیشتر بخوانید: 


ترقی تصریح کرد: ملت ما در انتخابات و با انتخاب نامزدهای مورد نظر خود، کاری کردند تا افرادی که به شکلی در مسیر سنگ‌اندازی حضور مردم در انتخابات نقش داشتند و به نوعی همراه و کمک‌کننده با تحریم‌کنندگان بودند، حذف شوند.

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: این پیام و نوع انتخاب مردم در تهران با گزینش افرادی که تبلور ضدیت با برجام و تفکر برجامی در کشور بودند، نشان می‌دهد مردم هرگونه انفعال در برابر استکبار جهانی را رد کرده‌اند و هرگونه تبعیت و کوتاه آمدن در برابر زورگویی‌ غربی‌ها را کنار گذاشتند و موافق عناصری هستند که محکم و مقتدر مقابل دشمن بایستند و عزت ملت ایران را حفظ کنند.

کد

ترقی پیرامون آسیب‌شناسی مشارکت پایین 50 درصد مردم در سه دوره انتخابات اخیر و دلایل آن، تصریح کرد: در یک آسیب‌شناسی کلی براساس نظرسنجی‌های انجام شده از مردم می‌توان دریافت تلاشی که دولت‌های گذشته در جهت حل مشکلات مردم داشتند، بی‌ثمر و بی‌نتیجه بوده است و مردم احساس می‌کردند هنگامی که مجلس قانونی را تصویب می‌کند، دولت قبل به دلیل اینکه سرنوشت کشور را با برجام گره زده است، هیچ کار و اقدامی برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌شود و لذا به طور طبیعی مردم از حضور در انتخابات و امکان تأثیرگذاری انتخاب خود دلسرد می‌شوند.

آفات سیاست‌های دولت‌های معتقد به لیبرالیسم اقتصادی

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در واقع بخشی از دلایل کاهش مشارکت به ناامید شدن مردم از حل مشکلات اقتصادی، سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌های معتقد به لیبرالیسم اقتصادی و همچنین از بین رفتن عزت ملت در برابر زورگویی‌های استکبار جهانی و کشورهای وابسته به استکبار مربوط است.  

وی تصریح کرد: اینکه در این دوره، نمودار میزان مشارکت را توانستیم از سیر نزولی به سیر صعودی تغییر دهیم، قدری ناشی از عملکرد دولت و قدری هم ناشی از عملکرد مجلس است. همین مقدار که مردم احساس کردند دولت در جهت حل مشکلات تلاش می‌کند، آنها را ترمیم و مسیر را اصلاح می‌کند و مجلس نیز در این راستا گام‌هایی برداشته است، امیدوار شدند به اینکه انتخابشان می‌تواند تأثیر قابل توجهی درتغییر شرایط کشور و بهبود اوضاع داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد نمودار این انتخابات سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

رأی گزینشی مردم به نامزدهای مورد نظر

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان عدم ارائه گفتمان جدید از سوی جریان‌های سیاسی را دلیلی برای کاهش مشارکت مردم دانست، گفت: به طور کلی بحران گفتمان در بین تمام جریان‌های سیاسی کشور، بحران امروزی نیست بلکه بحران یکی دو دهه‌ای است اما در این دوره، جریان‌های سیاسی تقریباً بیش از هر دوره‌ای فعال بودند؛ از لیست دادن، انجام مصاحبه‌ها، ارزیابی نامزدها، بررسی نامزدها و... که به نظر می‌رسد فعالیت این دوره قابل مقایسه با دوره دیگری نیست.

ترفی تصریح کرد: به طور طبیعی آگاه‌سازی مردم از طریق صدا و سیما و راه‌اندازی شبکه‌هایی که ایجاد کرده‌اند، موجب شد نیاز مردم برای شناخت نامزدها به لیست‌ها کاهش پیدا کند و به جای لیستی رأی دادن، گزینشی رأی دهند.این مسئله ناشی از فراهم کردن زمینه‌های شناخت و آگاهی بیشتر مردم از طریق غیر لیست‌ها و تشکل‌های سیاسی بود که توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌ها انجام شد.

حل مشکلات اولویت‌دار مردم

وی با تأکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد در این دوره فعالیت احزاب را نداشته باشیم و یا فعالیت ضعیف آنها را داشته باشیم، گفت: از بعد گفتمان احزاب، این موضوع کاملاً قابل تأیید است که گفتمان مشخصی از سوی آنها ارائه نشد تا برای مردم جذاب باشد، مگر گفتمان تغییر که هر کسی بنایش را به تغییر و تحول گذاشت، توانست نسبت به جذب مردم موفق شود.

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی درباره راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای مشارکت در انتخابات دوره‌های بعد، تصریح کرد: در درجه اول، حل مشکلات اولویت‌دار مردم است که در این زمینه تأثیرگذار است. حل مشکلات مردم در این انتخابات احساس شد؛ 20 درصد مشکلات اقتصادی و معیشتی، 17 درصد مشکلات اشتغال و کار و شکل‌گیری زندگی خانواده‌ها، 12 درصد مربوط به مشکلات گرانی و تورم موجود در جامعه و 7 درصد مربوط به مشکلات ازدواج و مسکن جوانان است که اگر در اولویت دولت قرار گیرد قطعاً تأثیر قابل توجهی در میزان مشارکت انتخاباتی مردم در آینده خواهد داشت.

کارآمدی مجلس در حل مشکلات مردم

وی با تأکید بر اینکه تأمین رضایت‌ عمومی یکی از اولویت‌های مهم دولت و مجلس جدید است، اظهار کرد: موضوع دیگر، کارآمدی مجلس در حل مشکلات مردم است؛ به هر میزان مجلس بتواند به صورت محسوس که در سفره و زندگی مردم آثار آن احساس شود، جهت بهبود شرایط گام بردارد، امیدواری مردم نسبت به تأثیرگذاری رأی خود در آینده‌ بیشتر خواهد شد.

ترقی در پایان تصریح کرد: در کنار تمام این موارد باید بحران سازمانی‌مان را حل کنیم؛ اینکه مردم را به چه صورت می‌توان متشکل کرد تا منسجم در قالب کنش‌های سیاسی فعالیت کنند. امروز سؤال این است که تقویت احزاب و شکل‌گیری احزاب قوی و پرقدرت می‌تواند این کار را انجام دهد؟ اینها از نکاتی است که باید روی آن کار شود و به آن توجه کرد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha