لزوم پایش علل افت مشارکت مردم در انتخابات
کد خبر: 4203629
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
حبیب‌زاده تأکید کرد:

لزوم پایش علل افت مشارکت مردم در انتخابات

کارشناس مسائل سیاسی ضمن قابل قبول خواندن سطح مشارکت مردم در انتخابات با توجه به حجم بالای تبلیغات دشمن و شرایط سخت اقتصادی، بر پایش و آسیب‌شناسی علل افت مشارکت انتخاباتی تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل این میزان از مشارکت فاصله‌گیری مسئولان از مردم است. مسئولان باید با مردم با صداقت و صمیمیت ارتباط برقرار کنند و عملکرد خود را در اماکن مختلف به مردم گزارش دهند و پیگیر مطالبات اساسی مردم باشند.

قاسم حبیب‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی

قاسم حبیب‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص پیام مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند گفت: مشارکت 41 درصدی مردم در انتخابات نقشه‌های دشمن را خنثی کرد. مردم از عملکرد مسئولان در حوزه‌های مختلف کشور از جمله اقتصاد ناراضی هستند اما با هوشمندی خود، متوجه نقشه دشمن شدند و با حضور فراتر از پیش‌بینی‌های دشمن در انتخابات کشور را سربلند کردند.
 
وی ادامه داد: هر چه دشمن تبلیغات را علیه انتخابات بیشتر می‌کرد، حساسیت مردم هم علیه دشمن بالاتر رفت. میزان مشارکت مردم در انتخابات امسال، نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر بود اما با توجه به این حجم از تبلیغات دشمن و سو مدیریت‌های داخلی، مشارکت قابل قبولی را در انتخابات داشتیم.
 

مهمترین دلایل کاهش مشارکت انتخاباتی

 
حبیب‌زاده درباره مهمترین دلایل کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات نسبت به قبل گفت: برای آسیب‌شناسی کاهش نرخ مشارکت باید کارهای پایشی و آسیب‌شناسانه صورت گیرد اما برخی ادعا می‌کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین بوده است اما کسانی هم که در مناطق مرفه تهران زندگی می‌کنند با وجود اینکه مشکلات اقتصادی ندارند، پای صندوق‌های رأی نیامدند، پس نمی‌توان گفت صرفا مشکلات اقتصادی علت مشارکت پایین بود است. از همین رو برای بررسی دلایل این میزان مشارکت، باید اقدامات پایشی صورت گیرد.
 
وی افزود: از نظر من یکی از دلایل این میزان مشارکت فاصله‌گیری مسئولان از مردم است، مردم دائما می‌گویند که نمایندگان رای‌های ما را گرفتند و دیگر به سمت ما برنگشتند، از همین رو مسئولان باید با مردم با صداقت و صمیمیت ارتباط برقرار کنند، یعنی مسئولان باید عملکرد خود را در اماکن مختلف همچون مسجد و ادارات به مردم گزارش دهند و همچنین مطالبات مردم را نیز پیگیری کنند.
 
حبیب‌زاده ادامه داد:‌ هر چه از عمر انقلاب بیشتر می‌گذرد، مسئولان غلفت بیشتری در مواجهه با مردم دارند و تبیین عملکرد و صداقت کمتری از آنان دیده می‌شود. لذا به همین علت بخشی از مردم دیگر تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، اما نمی‌توان همین موارد را تنها عامل عدم مشارکت دانست، بنابراین مؤسساتی همچون جهاد دانشگاهی باید به صورت علمی علل این میزان مشارکت را بررسی کنند. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی، درباره نقش جریان‌های سیاسی در پایین بودن میزان مشارکت گفت: جریان‌های سیاسی نقش چندانی در بالا بردن مشارکت ندارند. مردم به خود برنامه توجهی ندارند بلکه نتیجه برنامه را در نظر می‌گیرند. اگر شهروندان از لحاظ اقتصادی، شرایط رضایت‌بخشی داشته باشند، توجهی به جریان‌های سیاسی ندارند ولی اگر شهروندان دائما در شرایط نامطلوب اقتصادی باشند و شاهد عدم تغییر تورم ۴۰ درصدی در ۴ سال باشند، هیچ‌گونه توجهی به برنامه‌های سیاسی جریان‌های سیاسی ندارند چرا که ملاک قضاوت مردم نتیجه کار مجلس است.
 

زمان حرکت به سمت نظام پارلمانی فرارسیده

 
وی در پاسخ به این سؤال که بی‌برنامگی‌ و فقدان ایده‌های نو در میان جریان‌های سیاسی شناسنامه‌دار تا چه میزان می‌تواند زمینه‌ساز ورود افراد پوپولیست در فضای سیاسی شود، گفت: بنابر گفته رهبر انقلاب اسلامی، شاید زمانی برسد که نظام ریاستی برای کشور جوابگو نباشد و لازم باشد به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم و برای حرکت به سمت این نظام نیازمند زیر ساخت فرهنگ سیاسی و آموزش سیاسی در سطح رسانه و مدارس هستیم. به نظر من اکنون زمان حرکت به سمت نظام پارلمانی است، چرا که با توجه به شرایط موجود، نظام ریاستی توانایی حل تمام مشکلات کشور را ندارد.
 
حبیب زاده ادامه داد: یکی از مشکلات نظام ریاستی،‌ ورود افراد عوام‌فریب است که این افراد و جریان‌ها صرفا با انجام یک‌سری فعالیت‌های رسانه‌ای و بدون سابقه اجرایی و قانون‌گذاری‌، نظر مردم را جلب کرده و وارد مجلس می‌شوند و بعد از ۴ سال آن فرد و حزب مسئولیت کارهای خود را قبول نمی‌کند و همان حزب با وجود بی‌مسئولیتی خود، دوباره در انتخابات بعدی به  مردم لیست می‌دهد، از همین رو اگر نظام حزبی منسجمی داشته باشیم، افکار عمومی توانایی انتخاب بین نمایندگان کارآمد را دارد. با توجه به شرایط فعلی، افراد از لحاظ سیاسی و حزبی،‌ شناسنامه قابل قبولی ندارند. از همین رو باید نظام حکمرانی را تغییر دهیم، البته آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر واقعیت، شرافت و کرامت است ولی روش‌های رسیدن به این آرمان‌ها می‌تواند تغییر پذیر باشد.
 

راهکار برون‌رفت از مشارکت‌ پایین انتخاباتی

 
این کارشناس مسائل سیاسی درباره راهکارهای برون‌رفت از وضعیت تکرار مشارکت انتخاباتی پایین اظهار کرد: افکار عمومی و رسانه‌ها باید مطالبات خود را از مسئولان پیگیری کنند و برنامه‌های نمایندگان مجلس در مسائل مختلف را بررسی کنند؛ برای مثال در حال حاضر ۲۰ درصد از ۸۰ درصد ورودی‌های رشته‌های تراز اول دانشگاهی از مدارس غیر انتفاعی است که نشانگر نبود عدالت اجتماعی در آموزش کشور است یا پرداخت‌های کارکنان دولت در ارگان‌های مختلف متفاوت است که باز هم در اینجا ناعدالتی مشاهده می‌شود.
 
وی افزود: افکار عمومی باید از برنامه‌های نمایندگان مجلس در حوزه‌هایی که اشاره شد،‌ آگاه شوند و هر سه ماه از آن‌ها گزارش عملکرد بگیرند. مجلس فعلی با شعار شفافیت رأی آورد اما نتیجه‌ای از شفافیت حاصل نشد. در مبارزه با فساد، گلوگاه‌هایی که مجلس و دولت با همکاری یکدیگر باید آن را مسدود کنند و یا دخالت‌های بیجایی که نمایندگان در امور اجرایی انجام می‌دهند باید در سطح رسانه‌ها انعکاس داده شود.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: چندی پیش خبری مبنی بر رأی ممتنع نماینده‌‌ای به لوایح و طرح‌ها در مجلس، به مدت ۴ سال منتشر شد و بعد مشخص شد که نمایندگی شغل دوم این فرد بوده است. انتشار این خبر بعد از ۴ سال سودی ندارد ولی اگر بعد از ۳ ماه خبر منتشر می‌شد آنگاه می‌توانست تأثیرگذار باشد.
 
وی در پایان گفت: اگر رسانه‌ای رأی نماینده‌ای را بعد از ۳ ماه منتشر کرد و در برابر دادگاه افکار عمومی قرار داد، آنگاه شخص مجبور است برای رأی بعدی خود تفکر کند و بر اساس معیارهای مشخص رأی دهد و مانند یک صندلی در مجلس بی‌تأثیر نباشد، چرا که رأی برخی از نمایندگان در مجلس به مثابه یک صندلی می‌ماند و هیچ تأثیری ندارد. پس اگر مطالبات مردم پیگیری شود مردم بعد از ۴ سال با رغبت به پای صندوق‌های رای می‌آيند.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha