شکست پروژه تحریم انتخابات؛ پیام مشارکت مردم
کد خبر: 4203216
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
جمالی نوبندگانی بیان کرد:

شکست پروژه تحریم انتخابات؛ پیام مشارکت مردم

کارشناس مسائل سیاسی مشارکت 42 درصدی مردم در انتخابات 11 اسفند را به رغم فشارهای شدید اقتصادی و عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن باارزش توصیف کرد و گفت: دشمن هدف‌گذاری مشارکت ۳۰ درصدی برای انتخابات کرده بود و تحریم‌کنندگان داخلی و خارجی انتخابات برای تهران نیز مشارکت بین ۱۲ تا ۱۶ درصد پیش‌بینی کرده بودند و همین که نرخ مشارکت آن‌ها پیش‌بینی نشد، شکست بزرگی برای دشمن است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی درباره پیام مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند با وجود مشکلات شدید اقتصادی و جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان گفت: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و اغتشاشات سال گذشته در کشور و فشار رسانه‌های معاند و برخی گروه‌های سیاسی داخلی برای تحریم انتخابات، همگی فکر می‌کردند که درصد مشارکت مردم در انتخابات حدود ۳۰ درصد باشد، ولی با وجود مشکلات، مردم نشان دادند که اصل نظام و فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی برای آن‌ها مهم است.
 
وی افزود: مردم متوجه شده بودند که اگر در انتخابات شرکت نکنند تحریم‌ها و فشارها بیشتر می‌شود و دشمنان پیام مثبتی برای اعمال فشار بیشتر دریافت می‌کنند، ولی مردم با شعور بالای سیاسی خود پای صندوق‌های رای آمدند. البته به دلیل وجود ۶ میلیون مهاجر ایرانی خارج کشور، ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان واجد شرایط انتخابات عملا در انتخابات حضور نداشتند و در واقع مشارکت ۴۲ درصد را، باید از ۹۰ درصد حساب کنیم.
 

ناامیدی دشمن از مشارکت مردم 

 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به میزان مشارکت در شهر تهران گفت: با وجود شرایط فعلی، شرکت مردم تهران در انتخابات قابل قبول بود و در سراسر کشور هم با وجود مشکلات مناطق مختلف، مشارکت ۴۲ درصدی، نشان از آگاه بودن مردم در خنثی کردن نقشه‌های دشمن دارد.
 
وی با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات دشمن را ناامید کرد، گفت: دشمن هدف‌گذاری مشارکت ۳۰ درصدی برای انتخابات کرده بود و تحریم‌کنندگان داخلی و خارجی انتخابات برای تهران نیز مشارکت بین ۱۲ تا ۱۶ درصد پیش‌بینی کرده بودند و همین که نرخ مشارکت آن‌ها پیش‌بینی نشد، شکست بزرگی برای دشمن است.

 

راهکارهای افزایش مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات

 
جمالی نوبندگانی در تشریح راهکارهای افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات بعدی گفت: مجلس به طور مستقیم توانایی ایجاد شغل و پیشبرد مسائل اجرایی را ندارد، بلکه دولت وظیفه اجرایی کشور را بر عهده دارد و مجلس باید با تصویب قوانین مناسب و نظارت صحیح به دولت کمک کند و از این منظر منشأ اثر باشد اما اگر دولت، قوی و فعال برخورد کند و اولویت‌بندی درستی داشته باشد و مردم نیز بهبود اوضاع کشور به طور عینی مشاهده کنند، قطعا میزان مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات بالاتر می‌رود.
 
وی در پایان اظهار کرد: در دوره‌هایی مشارکت مردم بالای ۶۰ درصد بود که نشانگر این است که شرایط کشور در عرصه‌های مختلف تأثیر زیادی روی مشارکت مردم می‌گذارد و با توجه به اینکه دولت، وظیفه مدیریت اجرایی و تنظیم بودجه را بر عهده دارد، باید با استفاده از وزرای کارآمد و فعال در راستای بهبود شرایط تلاش کند و مجلس هم در چارچوب وظایف باید قوانین راهگشا را تصویب کرده و بر عملکرد دولت نظارت دقیق داشته باشد. البته که مردم مجلس را در بخشی از عملیات اجرایی کشور دخیل می‌دانند.
 
گفت‌وگو از مصطفی اعتباری
انتهای پیام
captcha