پوشش بیمه اجتماعی ۵۰۰ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایری
کد خبر: 4202506
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
سید صولت مرتضوی مطرح کرد؛

پوشش بیمه اجتماعی ۵۰۰ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال ظرفیت تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ اجتماعی ۵۰۰ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایری فراهم شده است و در سال آینده نیز این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

پوشش بیمه اجتماعی ۵۰۰ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری آغاز اجرای مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری، مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امروز چهارشنبه، نهم اسفند در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. 

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: یکی از شعارهای اساسی و راهبردهای برنامه‌ای دولت سیزدهم موضوع عدالت اجتماعی و تکافل است. طی این دو و نیم سال از تصدی دولت اقدامات شایسته‌ای انجام شده که می‌توان به تقویت منابع نهادهای حمایتی به منظور تحت پوشش قرار دادن کسانی که در نوبت کمیته امداد یا سازمان بهزیستی قرار گرفتند، به منظر پوشش حداکثری اشاره کرد.

وی ادامه داد: امروز می‌توان گفت هیچ مددجویی را در نوبت نداریم و به روز مددجویان بررسی می‌شوند. از موضوعات دیگر بحث افزایش مستمری آحاد تحت پوششان کمیته امداد و بهزیستی است که در سال ۱۴۰۲، 40 درصد به مستمری آن‌ها اضافه شد.

مرتضوی افزود: در این دولت بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفتند. افزایش یارانه و طرح کالابرگ الکترونیکی از جمله اقدامات دیگری است که در دولت سیزدهم در این راستا انجام شد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طرح کالابرگ الکترونیکی انجام و از دهه فجر به صورت گسترده اجرایی شد. تاکنون بالغ بر ۱۵ میلیون خانوار از مجموع ۲۰ میلیون خانوار از این طرح استقبال کردند و حدود ۱۸ میلیون تراکنش انجام شده است. 

وی اضافه کرد: تکلیف قانون برنامه ششم یکی از کارهای بر زمین مانده بود که قرار بود دولت وقت طرح اجرای بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری را اجرا کند که نسبت به آن غفلت شده بود. اکنون پس از طی تشریفاتی که صورت گرفته، خوشبختانه تعداد قابل توجهی از عزیزان، حسب استعلام از سازمان ثبت احوال کشور مشمول این طرح می‌شوند. حدود دو میلیون و 500 هزار زن روستایی و عشایری مشمولان این طرح هستند که دارای سه فرزند یا بیشتر هستند.

وی تصریح کرد: امسال ظرفیت تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ اجتماعی ۵۰۰ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایری فراهم شده است و در سال آینده نیز این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

پشتیبانی معنوی در راستای حمایت از جوانی جمعیت 

بیت‌الله برقراری، رئیس صندوق بیمه روستاییان و عشایر نیز در این نشست بیان کرد: این قانون در راستای حمایت از جوانی جمعیت پشتیبانی معنوی زیادی می‌کند. مقام معظم رهبری بیش از ۴۲ بار در سخنان خود بر موضوع جوانی جمعیت اشاره کردند و ما بر آن شدیم تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه آمار جمعیت و ازدواج پایین آمده و در خصوص رفع این وضعیت به تدوین و اجرای قوانین پرداخت شده است. راه نجات کشور و جامعه از تمامی بن‌بست‌ها توجه جوانی جمعیت است. این قانون مستند به قوانین بالا دستی است. 

تأمین مسکن و آتیه راه حل افزایش جمعیت 

برقراری افزود: طبق آماری که از ثبت احوال گرفته شده بیش از دو میلیون نفر مشمول این قانون می‌شوند. امسال می‌توانیم ۵۰۰ هزار نفر مادران غیرشاغل که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند را بیمه کنیم. راه حل افزایش جمعیت تأمین مسکن و تأمین آتیه افراد است که این دغدغه‌ها پاسخ داده شوند، این اتفاق رخ خواهد داد.

رونمایی از اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 

محمد چکشیان، معاون فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: تکالیفی برای خود در حوزه جوانی جمعیت قائل بودیم که باید از نظر قانونی و حقوقی به آن عمل کنیم؛ به‌همین منظور قرارگاهی در وزارتخانه تشکیل شد که امروز از اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رونمایی خواهد شد. امروز بحث پوشش بیمه اجتماعی مادران خانه‌دار دارای بالای سه فرزند در روستا و عشایر را اجرای خواهد شد.

هادی بهداد، دبیر قرارگاه قانون جوانی جمعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: امروز در این جلسه علاوه بر نحوه اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد ملی جمعیت در این راستا خواهیم داشت. 

در پایان این نشست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد ملی جمعیت امضا کرد، همچنین از مادران دارای ۳ فرزند و بیشتر نیز تجلیل شد.
انتهای پیام
captcha