مردم نامزد اصلح را با بررسی وعده‌ها و توان فکری و اجرایی انتخاب کنند
کد خبر: 4201587
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
عضو هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی:

مردم نامزد اصلح را با بررسی وعده‌ها و توان فکری و اجرایی انتخاب کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین فهیمی درباره انتخاب نامزد اصلح از سوی مردم گفت: افراد جنجالی نمی‌توانند گره‌‌گشا و فرد مناسب و کارآمدی برای کشور باشند. همچنین بررسی وعده نامزدها از سوی مردم و قابلیت اجرایی شدن آنها نیز کمک شایانی در انتخاب گزینه اصلح برای ورود به مجلس می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزالله فهیمی، عضو هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عزیزالله فهیمی، عضو هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره نقش انتخابات در مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی گفت: چارچوب نظام جمهوری اسلامی را اسلام تشکیل می‌دهد و این مردم هستند که در شکل دادن به حکومت تاثیر دارند و زمانی که حکومت بر اساس خواست مردم شکل گرفت باید به همان سو نیز حرکت کند. حال در این خصوص، مردم حکومت ایران را به دو صورت جمهوریت و اسلامیت انتخاب کردند ولذا جمهوریت و اسلامیت این حکومت اقتضا می‌‌کند که مردم حق انتخاب و اعمال سلیقه در انتخاب مسئولین داشته باشند.
 
وی افزود: اعمال سلیقه انتخاباتی توسط مردم مشخص می‌کند که سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی به چه نحوی باشد،‌ پس در نتیجه مردم در انتخاب سیاست‌های کشور نقش اساسی دارند.
 

نقش مردم در ساختار حکومت اسلامی

 
فهیمی درباره اهمیت نهاد مجلس گفت: در مجلس قوانینی که به تصویب می‌رسد عرفی است چرا که در اسلام جزییات خیلی از امور را مشخص نکرده و این نمایندگان مجلس هستند که باید در تصویب قوانین کشور، مصالح مردم را در نظر بگیرند.
 
فهیمی با اشاره به نقش مردم در ساختار حکومت اسلامی گفت‌:‌ مردم در ایجاد تمام ساختارهای قدرت در جمهوری اسلامی از نهاد رهبری گرفته تا مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری،‌ نقش دارند و همه این نهادها و قوا به نوعی بر پایه انتخاب مردم شکل می‌گیرد. در نتیجه اگر مردم در انتخابات شرکت کنند قوای مختلف با پشتوانه مردمی قوی‌تر شکل گرفته و مسئولین با توان بیشتری می‌توانند کار کنند. در کشورهای دیگر هم روی قدرت مسئولین حساب بیشتری باز می‌کنند چرا که انتخاب مردم در انتصاب مسئولین اهمیت ویژه‌ای دارد.
 

چگونه مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنیم 

 
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود مشکلات اقتصادی چه توجیهی برای مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد، اظهار کرد: اگر در بعد اقتصادی نمایندگانی انتخاب شوند که عالم به علم اقتصاد باشند و بتوانند راهکارهایی برای گشایش گره‌های اقتصادی و معیشتی ارائه دهند، قطعا حضور مردم بر تغییر و تحول در وضعیت اقتصادی کشور مؤثر خواهد بود.  لذا مردم سعی کنند با حضور خود نمایندگانی را انتخاب کنند که علم و تخصص لازم را داشته باشند تا در مجلس طرح‌ها و برنامه‌های راهگشا برای رفع مشکلات کشور ارائه کنند.
 
عضو هیئت پیگیری اجرایی قانون اساسی یادآور شد: اگر در حوزه اقتصادی نیاز به مذاکرات بین‌المللی باشد، دیگر دولت‌ها به پشتوانه و میزان آرای مردمی نمایندگان منتخب نگاه می‌کنند. در حال حاضر هم کشورهای خارجی منتظر این هستند که انتخابات در ایران انجام و سطح مشارکت انتخاباتی مشخص شود و سپس به سراغ مذاکره کردن با ایران بیایند. این به خاطر آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی در گرو انتخابات و میزان مشارکت مردم است و اگر مشارکت حداکثری محقق شود، اثر خود را تقویت سیاست‌ خارجی کشور و به تبع آن ایجاد گشایش در اقتصاد کشور نشان می‌دهد.

 

معیارهای اصلی برای انتخاب اصلح 

 
وی درباره اهمیت انتخاب اصلح و ارائه معیار برای انتخاب مردم اظهار کرد: افراد جنجالی نمی‌توانند گره‌‌گشا و فرد مناسب و کارآمدی برای کشور باشند. افرادی که می‌خواهند نماینده مجلس شوند باید در چارچوب مطالبات و نگاه ولی فقیه حرکت کنند و طوری نباشد که الگوها و ساز و کارهای خود را از نظام غربی بگیرند، همچنین نمایندگان مجلس باید تخصص و توان کافی برای برنامه‌ریزی را داشته باشند و بهتر است تجربه کاری در دستگاه اقتصادی کشور را داشته باشند.
 
فهیمی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید مردم را در اولویت قرار دهند و همواره برای رفع مشکلات ابتکار عمل داشته باشند؛ اگر بخواهم مثالی از ابتکار عمل بگویم به دوران جنگ تحمیلی باید اشاره کنم. در آن دوره هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که از اروندرود بتوانیم عبور کنیم اما با تفکر هوشمندانه توانستیم این کار را انجام دهیم.
 
عضو هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی درباره چگونگی اعتماد مردم به نامزدهای ورود به مجلس گفت: از وعده‌های نمایندگان دو برداشت می‌توان کرد؛ اولین برداشت این است که یک نامزد واقعا سعی در عملی کردن وعده‌های خود را دارد اما برداشت دوم این است که فرد صرفا می‌‌خواهد رأی بیاورد و توجهی به عملی کردن وعده‌های خود ندارد از این رو مردم باید به سوابق اجرایی و توانایی نامزدها توجه کافی داشته باشند.

 

نقش خواص در آباد کردن فضای انتخابات 

 
وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر نقش خواص در تشویق مردم به حضور در انتخابات، گفت: در وهله اول خواص کسانی هستند که وقتی حواس مردم به جای دیگری است مانند دیده‌بان نقاط مختلف ماجرا را می‌بینند و مسائل را رصد می‌کنند. در واقع خواص جامعه باید مانند مؤذنان گوش به زنگ باشند.
 
فهمیی در پایان گفت: خواص هر جا و در هر منصبی هم که باشند باید سعی کنند آنجا را به آبادی برسانند. آباد کردن در انتخابات نیز به این معناست که خواص مردم را پیرامون ضرورت حضور و مشارکت در انتخابات آگاه، اقناع، ترغیب و تشویق کنند.
 
گفت‌وگو از مصطفی اعتباری
انتهای پیام
captcha