حضور 150 هزار دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار دانشجو در اردوهای راهیان نور
کد خبر: 4200944
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
سردار قاسم قریشی اعلام کرد؛

حضور 150 هزار دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار دانشجو در اردوهای راهیان نور

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با بیان اینکه امروز بیش از ۱۲۰ هزار نفر خادم شهدا در کشور فعال هستند که بخش زیادی از ایشان نسبت به ارائه خدمات به حاضران در اردوهای راهیان نور اقدام می‌کنند، گفت: تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو به راهیان نور اعزام شده‌اند.

راهیان نوربه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اردوهای راهیان نور(قرارگاه مرکزی سپاه و بسیج) امروز، یکم اسفندماه با حضور سردار قاسم قریشی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در محل پادگان حضرت ولیعصر(عج) تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار قریشی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان و نیز سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) بیان کرد: دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی گنج و معدن طلا برای ملت ایران است و به همین دلیل دشمنان برای به فراموشی سپردن دفاع مقدس سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند‌. آن‌ها تلاش می‌کنند که حماسه‌های این سرزمین به فراموشی سپرده شود؛ چراکه دفاع مقدس سرشار از درس‌های شرافت، وفاداری و حماسه‌آفرینی است. 

وی افزود: از طرف دیگر دفاع مقدس نشان دهنده روسیاهی دشمنان است؛ آن‌ها با همه سرمایه‌گذاری‌هایی که برای کمرنگ کردن ارزش‌های دفاع مقدس کردند، جز شکست چیزی به دست نیاوردند؛ چراکه راهیان نور که هر ساله میزبان بخش زیادی از دانشمندان، دانشجویان، دانش‌آموزان و ... است، ارزش‌های دفاع مقدس را زنده نگاه می‌دارد.

قریشی گفت: امروز به برکت تعالیم مقام معظم رهبری و تأثیری که جوانان ما از دفاع مقدس و راهیان نور گرفته‌اند، علاوه بر آثار معنوی و تربیتی که این اردوها بر جوانان داشته، می‌توانیم‌ بگوییم که لشکرهای حاج قاسم و شهید کاظمی و ... با همان اراده دفاع مقدس تحت زعامت و فرماندهی مقام معظم رهبری در مقابل دشمنان انقلاب ایستاده‌اند و دشمن نیز به این اقتدار پی برده است. 

وی اظهار کرد: جوانان همواره به شهدا و ایثارگران عشق و علاقه داشته و دارند و ما به حال آن‌ها غبطه می‌خوریم. این‌صحنه‌ها بارها در اردوهای راهیان نور مشاهده شده است. آثار اردوهای راهیان نور همواره در دل‌نوشته‌های جوانان وجود دارد. یکی‌ از برکت‌های دفاع مقدس این بود ‌که جوانان با احساس شور و شعف وارد جبهه‌ها می‌شدند. این صحنه‌ها و آثار معنوی دفاع مقدس در اردوهای راهیان نور نیز دیده و جوانان با همان روحیه رزمندگان دفاع مقدس در اردوها حاضر می‌شوند.

قریشی تصریح کرد: در تمامی نظرسنجی‌هایی که انجام شده، آنجایی که به شهدا و خانواده‌هایشان رسیده‌ایم، تمامی افراد حتی مخالفان برخی امور، اظهار نظر مثبت و تکریم شهدا داشته‌اند‌. امروز استقبال مردم به ویژه جوانان از اردوهای راهیان نور بسیار بالاست.

وی بیان‌ کرد: از افتخارات ما در جنوب و غرب کشور این است که مردم این مناطق علاوه بر ظرفیت‌های بسیج و سپاه، خودشان نیز از راهیان نور پذیرایی می‌کنند. در اردوهای راهیان نور فضاهایی را فراهم کرده‌ایم که مهمترین آن‌ها بازدید حاضران در اردو از مناطق عملیاتی دفاع مقدس است. در کنار این‌ مسئله، برپایی نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه هوافضا و اجرای رزمایش‌های راهیان نور نیز در دستور کار قرار دارد که استقبال بسیار خوبی نیز داشته است. 

 اجرای ۲۴ جشنواره رهاورد سرزمین نور

وی افزود: کارویژه رزمی، تربیتی از سوی بسیج دانشجویان و اجرای ۲۴ جشنواره رهاورد سرزمین نور از سوی زائران و هنرمندان نیز از دیگر برنامه‌های ویژه اردوهای راهیان نور است. همچنین، جشنواره کشوری رهاورد سرزمین نور نیز روز ۱۷ اسفندماه در اهواز برگزار می‌شود. امروز بیش از ۱۲۰ هزار نفر خادم شهدا در کشور فعال هستند که بخش زیادی از ایشان نسبت به ارائه خدمات به حاضران در راهیان نور اقدام می‌کنند. تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو به راهیان نور اعزام شده‌اند.

قریشی اظهار کرد: دفاع مقدس سرشار از اتفاقات بزرگی با ویژگی‌های خاص خود است که این مسئله می‌تواند مقصدی برای هنرمندان و فیلم‌سازان باشد. جنبه مردمی و الهی نیروهای اسلام ویژگی بزرگ عملیات مختلف در دفاع مقدس است. امیدواریم خداوند متعال این توفیق را به ما عطا کند ‌که شرمسار شهدا و خانواده‌ آنان نباشیم.

اعزام دو برابری به اردوهای راهیان نور

در ادامه، سردار سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج نیز در سخنانی بیان کرد: بنای ما این است که در همه فصول و همه جغرافیای دفاع مقدس عملیات فرهنگی راهیان نور را در دستور کار قرار دهیم که امسال طی فصل تابستان حدود ۲۷۰ هزار نفر به این اردوها اعزام شدند که دو برابر سال گذشته بود. در مورد توجه به محتوا نیز برنامه‌های مختلف رزمایشی فرهنگی در اردوگاه‌های مختلف اجرا شده که تاکنون برای ۴۰۰ شب برنامه‌های فرهنگی در اردوها برگزار شده است. 

سوری افزود: در رابطه با توسعه زیرساخت‌ها نیز با همت سپاه‌های استانی بیش از ۳۰ هزار متر مربع توسعه زیرساخت‌ها داشته‌ایم. طی سنوات قبل توجه اصلی به اعزام دانشجویی و دانش‌آموزی بود اما طی سال جاری تلاش کردیم که همه آحاد مردم و بسیج بتوانند در این اردوها شرکت کنند که این اتفاق نیز در حوزه اصناف، فرهنگیان، مهندسان و ... رخ داد.

وی ادامه داد: در رابطه با تداوم ارتباط با زائران نیز برنامه‌هایی با عنوان تداوم ارتباط با زائران از سوی پایگاه‌های مختلف بسیج در طول سال اجرا می‌شود. توسعه شبکه خادمان نیز از موضوعات مهم است که در این زمینه شبکه خادمان در تمامی استان‌ها در حال شکل‌گیری است. 

سوری تصریح کرد: بنا داریم که امسال اردوهای خانوادگی و خودروهای شخصی را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم. سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار نفر در این اردوها شرکت کردند که امسال بنا داریم این میزان را افزایش دهیم. امیدواریم امسال بتوانیم یک رویداد فرهنگی و معنوی خوبی را در اردوهای راهیان نور را اجرا کنیم که در این راستا جشنواره رهاورد راهیان نور در اهواز برگزار خواهد شد. مجموعه راویانی که امسال در اردوهای راهیان نور حضور داشتند، تلاش کردند تا روایت امیدآفرین و هم‌خوان را با فضای امروز جامعه ارائه کنند.

تلفیق اردوهای راهیان نور با راهیان پیشرفت

وی اظهار کرد: هر ساله جشنواره‌ای با عنوان رهاورد سرزمین نور در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود که آثار منتخبان این جشنواره مورد حمایت قرار گرفته و تجلیل می‌شوند. بسیاری از این آثار برگزیده امروز به کتاب، دل‌نوشته، داستان و ... تبدیل شده‌اند. همچنین، تلفیق اردوهای راهیان نور با راهیان پیشرفت یکی از برنامه‌های ماست که در این زمینه زائران با مظاهر پیشرفت کشور نیز آشنا می‌شوند.

وی در پایان اظهار کرد: برای انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس علاوه بر بازدید از مناطق عملیاتی، اصحاب رسانه نیز می‌توانند به خوبی ورود کرده و به این دستاوردها ضریب داده و آحاد مردم را با این ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی آشنا کنند‌.

انتهای پیام
captcha