مشهد، میزبان مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی
کد خبر: 4200941
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
نادی خبر داد:

مشهد، میزبان مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت جهاد کشاورزی

مرحله نهایی و کشوری بیست و نهمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم وزارت جهاد کشاورزی ویژه روستاییان و عشایر، با حضور 140 متسابق، 14 و 15 اسفند به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

مهدی نادیمهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، با اعلام این خبر گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه روستاییان و عشایر کشور در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری پیش‌بینی شده است و بخش استانی در بیست و نهمین دوره همزمان با ایام دهه فجر برگزار شد. پیش‌بینی شده است تا مرحله منطقه‌ای که در اصل حلقه واصل میان مرحله استانی و کشوری محسوب می‌شود، در روزهای پنجشنبه 3، 5 و 7 اسفند در استان‌های مازندران، اصفهان، قزوین، مرکزی و کرمان برگزار شود.

وی ادامه داد: مرحله کشوری این دوره در تاریخ 14 و 16 اسفند به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود که در مجموع 140 متسابق که عصاره دو مرحله استانی و منطقه‌ای هستند در این مرحله به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از 140 متسابق مرحله کشوری این دوره، 60 نفر در بخش بانوان شامل حافظ و مرتل حضور دارند و 80 نفر از ایشان در بخش آقایان و در رشته‌های حفظ، ترتیل، اذان و قرائت با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که این مرحله نیز در دو مقطع زیر 17 سال و بالای 17 سال برگزار می‌شود.    

وی افزود: در بخش منطقه‌ای از آنجا که هر منطقه تعداد متفاوتی از استان‌های کشور را تحت پوشش خود دارند، لذا آمار دقیقی از متسابقان در این مرحله در اختیار نداریم، اما نفرات برگزیده هر منطقه در مرحله کشوری حضور خواهند داشت و با توجه به اینکه این مسابقات در هشت رشته برای بانوان و‌ آقایان برگزار می‌شود، لذا به طور دقیق می‌توان گفت که 140 متسابق در مرحله کشوری خواهیم داشت.

نادی تأکید کرد: از جمله ویژگی‌های این مسابقات که البته در ادوار گذشته آن را نیز ملاک نظر خود قرار داده بودیم و به عنوان یک قاموس در فعالیت‌های قرآنی وزارت جهاد کشاورزی تحقق آن را دنبال خواهیم کرد، آموزش در کنار رقابت شرکت‌کنندگان در آن است که برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در کنار برگزاری مسابقات از وجود اساتیدی که در این مسابقات به قضاوت و داوری متسابقان خواهند پرداخت، استفاده کرده‌ایم تا به عنوان مدرس در این ادوار آموزشی شرکت کنند.

وی در ادامه گفت: دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده برای این دوره از مسابقات سراسری قرآن وزارت جهاد کشاورزی موضوعاتی همچون آسیب‌شناسی تجوید، آسیب‌شناسی صوت و لحن و همچنین روش‌های جدید در تحفیظ و نگهداری محفوظات ویژه حافظان قرآن و مواردی همچون آسیب‌شناسی وقف را دربرخواهد گرفت یا به طور مثال در رشته اذان ویژه آقایان مواردی که باید یک مؤذن رعایت کند در قالب کارگاه آموزشی ارائه می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: دلیل برگزاری این دوره‌های آموزشی در کنار عرصه رقابتی این است که عموماً روستانشینان با توجه به بُعد مسافتی که نسبت به شهر یا مراکز استانی دارند کمتر در جریان آموزش صحیح قرآن قرار می‌گیرند و لذا از فرصت‌های پیش آمده باید نهایت استفاده را برد تا آنها بتوانند در فضای قرآنی از رهنمودهای اساتید قرآنی که به عنوان کارشناس داوری حضور دارند، استفاده کنند تا به این واسطه حضور ایشان نیز تنها به قضاوت در رقابت منحصر و محدود نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ارتباط‌گیری و جذب عشایر کوچ‌نشین که معمولاً در یک منطقه ثابت اسکان ندارند چه ساز و کاری اندیشیده شده است، گفت: طرحی را امسال به مورد اجرا درآوردیم تا برای هر روستا یک رابط قرآنی انتخاب شود که تاکنون به ازای 14 هزار روستایی که تحت نظر داریم یک رابط قرآنی انتخاب شده است که این رابطان با روستاییان ارتباط برقرار کرده و حتی آنها به شناسایی افراد مستعد قرآنی در عشایر مربوط به منطقه و روستای خود می‌پردازند، ضمن آن که ما در شناسایی این افراد از آموزش و پرورش، فرمانداری و بخشداری‌ها هم مساعدت گرفتیم تا یقین حاصل شود که افراد شرکت‌کننده در این مسابقات حتماً روستانشین و یا عشایر باشند.

انتهای پیام
captcha