جلد دوم «آموزه‌های ولایت» منتشر شد
کد خبر: 4200549
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

جلد دوم «آموزه‌های ولایت» منتشر شد

آیت الله حسینی طهرانی در بخشی از این مواعظ با پاسخ به این سوال که علت برگزاری مجالس جشن و سرور در روز میلاد امام زمان چیست، ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص ولادت ایشان و تفاوت آن با سایر معصومین، به اثرات معنوی حیات امام زمان(عج) برای شیعیان اشاره کرده است.

به گزارش ایکنا، انتشارات مکتب وحی جلد دوم کتاب «آموزه‌های ولایت» را منتشر کرد. این اثر، دربرگیرنده متن سخنرانی‌های مرحوم آیت الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی در اعیاد نیمه شعبان است.
این کتاب حاصل مواعظ و مجالس نیمه شعبان در سال‌های مختلف است که در ۱۱ مجلس تدوین شده است و به نوعی از دیدگاه عرفانی به تحلیل و تبیین حقیقت امام معصوم و وظایف امامت و تکالیف منتظران در عصر غیبت می‌پردازد.

آیت الله حسینی طهرانی در بخشی از این مواعظ با پاسخ به این سوال که علت برگزاری مجالس جشن و سرور در روز میلاد امام زمان چیست، ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص ولادت ایشان و تفاوت آن با سایر معصومین، به اثرات معنوی حیات امام زمان علیه السلام برای شیعیان اشاره کرده و حیات مکتب تشیع را مستند به امام حی می‌داند.
نویسنده در فقراتی دیگر با بیان اهداف ظهور حضرت حجت و لزوم حرکت به سمت انتظار ظهور ظاهری و باطنی حضرت، خارج شدن از دایره احساسات و سرنهادن به سلوک و زندگی عقلانی را زمینه ساز ظهور بر شمرده و نشناختن حقیقت ولایت و عدم اداراک جایگاه واقعی امام را مصداق جاهلیت می‌داند. وی با طرح اهمیت مسئله معرفت حقیقی به امام زمان، آن را عامل مهم یکسان شدن ظهور و غیبت برای انسان مطرح میکند.


برخی دیگر از مباحث این کتاب چنین است که علاقمندان می‌توانند در این اثر مطالعه کنند:

«تحقق بخشی امام زمان به حقیقت الله اکبر»، «علت و اهمیت برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج)»، «آثار و نحوه انتظار فرج حقیقی»، «ضرورت تعقل در سلوک و تکامل عقول در عصر ظهور»، «وظیفه انسان در عصر غیبت و راه رهایی از فتن آخرالزمان»، «تأثیر امام زمان در رفع استضعاف فکری و علمی بشریت»، «دعوت اولیای الهی به حقیقت امام زمان و تفاوت دیدگاه آن‌ها با سایر افراد در مسئله ظهور»، «حقیقت ولایت محور تالیف قلوب»، «وظیفه طلاب علوم دینی و اهل علم در احقاق حق و عزت طلبی».

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «اولیای خدا افرادی بودند که قطعاً از زمان ظهور حضرت اطلاع داشتند، ولی در عین‌ حال نمی‌گفتند و برای هیچ‌کس مسئله‌ای بیان نمی‌کردند؛ لذا چرا ما مردم را به ظهور باطن دعوت نکنیم؟! چرا افراد را دعوت نکنیم به اینکه آن مبانی را در وجودشان محقق کنند؟! اگر افراد در زمینۀ رسیدن به اهداف ظهور حضرت حرکت بکنند آن وقت است که زمینه برای ظهور فراهم می‌شود و اجتماع برای تقبّل مبانی و تکالیف حضرت آماده می‌شود. آن زمان، زمانی است که مردم از تقلید‌های کورکورانه به درآیند و عقل و فهم را بر تقلید متحجّرانه حاکم کنند و به هر صدایی گوش دل نسپارند. آن زمان، زمانی است که افراد با خلاف‌هایی که می‌شود برخورد کنند و با فطرتی که خدا به آن‌ها داده، حوادث و مسائل را بیازمایند.»


گفتنی است جلد دوم کتاب آموزه‌های ولایت را انتشارات مکتب وحی از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» در ۳۸۰ صفحه و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه منتشر کرده است. جلد اول کتاب آموزه‌های ولایت به بیانات اعیاد غدیر خم اختصاص داشت.

«آموزه‌های ولایت» منتشر شد
مرحوم آیت الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) از اساتید حوزه علمیه قم بود بود که علاوه بر تدریس عرفان و فلسفه، به دروس متداول حوزه از فقه و اصول نیز اشتغال داشته که آخرین کتاب فقهی ایشان با نام «قواعد فقهیه» منتشر شده است. «اربعین در فرهنگ شیعه»، «اسرار ملکوت»، «حیات جاوید»، «سیری در تاریخ پیامبر اکرم»، «شرح دعای ابوحمزه ثمالی»، «رساله طهارت انسان»، «اجماع از منظر نقد و نظر» و .. از دیگر آثار وی است.

انتهای پیام
captcha