مسابقات نشانی از نهادینه شدن نهضت قرآنی در ایران است + فیلم
کد خبر: 4200541
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
مدیر دارالقرآن آستان حسینی(ع):

مسابقات نشانی از نهادینه شدن نهضت قرآنی در ایران است + فیلم

شیخ خیرالدین علی الهادی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نشان‌دهنده رشد نهضت نهادینه شده قرآنی در جمهوری اسلامی است؛ این رقابت‌ها با بسیاری مسابقات دیگر متفاوت است، زیرا پذیرای همه کشورها از نقاط مختلف جهان است.

مسابقات نشانی از نهادینه شدن نهضت قرآنی در ایران است + فیلم

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ساعت ۱۵ جمعه، ۲۶ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و تا فردا، دوم اسفندماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد است، ادامه خواهد داشت.

این مسابقات در بخش برادران (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل از ۲۷ بهمن تا اول اسفندماه جاری، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان (بزرگسالان و دانش‌آموزی) در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شده است.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

در حاشیه این مسابقات، شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی و داور رشته وقف و ابتدا در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد که مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نشان‌دهنده نهضت نهادینه شده قرآنی در جمهوری اسلامی است.

مسابقات ایران، نماد رشد نهضت قرآنی 

شیخ خیرالدین گفت: ابتدا به جمهوری اسلامی ایران و همه قرآنیان جهان به خاطر برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که از بسیاری جهات از مسابقات دیگر متمایز است و با حمایت مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (ادام الله بقائه) برگزار می‌شود تبریک می‌گویم.

مسابقات نشانی از نهادینه شدن نهضت قرآنی در ایران است + فیلم

وی افزود: این مسابقات نشان‌دهنده رشد نهضت نهادینه شده قرآنی در جمهوری اسلامی است؛ همچنین این مسابقات با بسیاری رقابت‌های دیگر متفاوت است، زیرا پذیرای همه کشورها از نقاط مختلف جهان بوده و این نشان می‌دهد شعاری که در این مسابقات مطرح شد یعنی «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» با رویدادها و حال و هوای این مسابقه قرآنی مطابقت دارد.

قرآن، کتاب تمدن‌ساز

شیخ خیرالدین ادامه داد: این مسابقات دارای جذابیت‌های بسیاری است که متناسب با شرایط خاص امروز است؛ به‌ویژه رنجی که فرزندان و برادران ما اکنون در غزه متحمل می‌شوند. حال و هوای این مسابقات، مصداق واقعی مفاهیم قرآنی است که با تدبر در قرائت و تلاوت عزیزان و قاریان عزیز خود آن را می‌بینیم.

مسابقات نشانی از نهادینه شدن نهضت قرآنی در ایران است + فیلم

این مسئول قرآنی عراق افزود: همچنین مسئله مهم دیگر تأثیر این مسابقات در روند جهانی شدن مدرن در سطح جامعه جهانی است؛ قرآن کتابی تأثیرگذار است و تأثیر خود را در تمام سال‌ها و اعصار گذشته نشان داده است و به روشنی در ساختن انسان به عنوان یک فرد و ساختن جامعه به عنوان یک نهاد مؤثر بوده است؛ بنابراین همه جوامع تحت تأثیر آیات و دعوت‌های قرآنی قرار گرفتند که امروز در این مسابقات و از  زبان قاریان و حافظان قرآن کریم می‌شنویم. 

وی افزود: از این رو، نظام مدرن و به طور کلی نظام جامعه بین‌الملل امروز در بیشتر جنبه‌ها تحت تأثیر گفتمان قرآنی است و این تأثیرپذیری از طریق رفتارهایی که امروزه ملت‌ها در تلاش برای عملی کردن مفاهیم قرآنی چه به صورت اجتماعی و چه از طریق حرکت فردی انجام می‌دهند نمود پیدا کرده است. 

تقدیر از همت والای شرکت‌کنندگان

مدیر دارالقرآن آستان حسینی ادامه داد: بنابراین می‌گوییم که این مسابقات چیزهای زیادی را عرضه کرده و همچنان منتظریم تا با بهره‌گیری از چنین همایش‌های قرآنی به درجه والای آرمانی که تشکیل یک جامعه صالح است برسیم و این سازندگی قطعاً از طریق ساختن و تربیت افراد آغاز می‌شود. به نظر من اکنون و با مشارکت بسیاری از کشورهای دنیا که با وجود مسافت‌های طولانی با عزم و همت والا در این رقابت‌ها حضور دارند به بخشی از اهداف خود رسیده‌ایم و انشاءالله عزم بیشتری برای موفقیت و برقراری روابط گرم بین ملت‌های اسلامی به وجود آید. 

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha