«تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع) + فیلم
کد خبر: 4199968
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
به مناسبت سالروز ولادت پیشوای چهارم شیعیان

«تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع) + فیلم

مرور آثار حوزه علوم شیعه، میزبان آثار مختلف و متعددی با محوریت اندیشه، بینش، دانش و نگرش بزرگ بازمانده دشت کربلا، حضرت زین‌العابدین(ع) در گونه‌های داستانی و پژوهشی است. ایکنا به مناسبت میلاد چهارمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت مروری بر مهمترین این کتاب‌ها داشته است.

به گزارش ایکنا؛ ایستگاه‌های تقویمی چون سالروز ولادت ائمه اطهار(ع) در کنار سُرور و شادمانی که با خود برای ملت مسلمان به‌همراه دارد؛ یادآور بزنگاهی است که طی آن می‌توان با مرور اندیشه‌ها، سبک زیست، بینش، دانش و نگرش ائمه اطهار(ع) فصلی درخشان را برای الگوسازی اسوه‌های بزرگی برای هر ملتی به‌ویژه مسلمانان متصور بود.

درست برهمین راستا و نمط است که نویسندگان، پژوهشگران و محققان با محوریت سبک زندگی؛ سلوک؛ زیست معنوی و آموزه‌هایی که هر یک از امامان که از سلاله پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمدمصطفی(ص) داشته و ادامه‌دهنده راه او بودند، منقاش قلم گرفته‌اند تا در راستای شناسایی هرچه بیشتر چنین الگوها و اسوه‌هایی در جامعه و میان مخاطبان دستی گرم داشته باشند.

هر چند به‌ دلیل وجوه اسنادی و کارهای عمیق پژوهشی در راستای انتقال صحیح و درست معارف زندگی و سلوک ائمه اطهار(ع)؛ حساسیت‌ها و سختی‌های متعددی در مسیر کار پژوهشگران وجود دارد، اما نکته اینجاست که اندیشکده‌ها و ناشرانی که به شکل تخصصی در قامت ارتباط با بدنه حوزه و دانشگاه از وجود پژوهشگران خبره و سرشناس بهره می‌برند در این حوزه و کتاب‌های مرتبط با آن با محوریت نگرش‌های پژوهشی، اسنادی و تاریخی کارنامه قابل‌قبولی از خود به‌جای گذاشته‌اند.

درست در نقطه مقابل در حوزه ادبیات داستانی که پُربسامدترین و پُرمخاطب‌ترین گونه ادبیات میان تمامی جوامع از جمله کشورمان ایران به‌شمار می‌رود، آثار این حوزه به چشم اسفندیاری در گونه تولیدات مکتوب و کتاب‌ها برای گروه‌های سنی مختلف کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال بدل شده ‌است.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)؛ با توجه به قرار گرفتن در سالروز میلاد باسعادت حضرت زین‌العابدین، سیدالساجدین، امام سجاد(ع)؛ چهارمین پیشوای امامت شیعیان در پنجمین روز شعبان‌المعظم؛ در قالب گزیده‌ای از کتاب‌شناسی‌های معتبر و متقن در گونه‌های ادبیات داستانی و آثار پژوهشی، اسنادی و تاریخی به معرفی کتاب‌هایی در این حوزه می‌پردازیم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

تبیین نظریه انسان 250 ساله به روایت «حماسه امام سجاد(ع)»

کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره مبارزات سیاسی-فرهنگی امام سجاد(ع) است که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است. بخش نخست که در کتاب با عنوان «به جای مقدمه» آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظم انقلاب در کنگره‌ جهانی امام رضا(ع) است. ایشان در این سخنرانی که در سال 1365 ایراد فرموده‌اند به تبیین نظریه انسان 250 ساله پرداخته‌اند.

بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین(ع) اختصاص یافته که این گفتارها در سال 1352 در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران «مسجد کرامت» شهر مشهد مقدس پس از اقامه‌ نماز مغرب‌ و عشا بیان شده است.

همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظم‌له در موضوع زندگی امام سجاد(ع)، مجموعه مصاحبه‌های مجله پاسدار اسلام با ایشان که در سال 1361 صورت گرفته و در شماره‌های 6 تا 12 آن نشریه منتشر شده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.

مقطع ۳۴ ساله امامت حضرت سجاد(ع) که از عصر عاشورا آغاز شد به‌تبع حادثه‌ عظیم و تاریخ‌ساز عاشورا، مقطع مهمی از این دوران ۲۵۰ ساله است. این نکته گزاف نیست که از رهگذر این دوره سخت امامت، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و حماسه و حرکت حسینی که در کربلا به خاک و خون کشیده شد، به نهضت حسینی تبدیل گردید. اما متأسفانه این حرکت سیاسی از سوی جامعه‌ اسلامی به درستی شناخته نشد.

روش و هدایت امام زین‌العابدین(ع) در دوران دهشت‌بار و اختناق‌آمیز بنی‌امیه موجب شد جمعیت کم و جریان ضربه‌دیده تشیع و نیروهای انقلابی در اندک‌زمانی به جمعیتی انبوه و کارآمد بدل شود و کار به جایی رسد که کمتر از 40 سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیع موفق به سرنگونی حکومت بنی‌امیه شد.

بر اساس همین نگرش مقام معظم رهبری می‌توان گفت یکی از فصول مهم و سرنوشت‌سازِ دوران مبارزات ائمه‌اطهار(ع) مربوط به عصر امامت امام سجاد(ع) است.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

درک واقعیت زندگی امام سجاد(ع) برای مردمان امروز به قلم سیدجعفر شهیدی

کتاب «زندگانی علی‌بن‌الحسین(ع)» به قلم سیدجعفر شهیدی، توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

به جرئت می‌توان گفت کمتر کسی است که گذری در تاریخ اسلام داشته است و سری به آثار ارزشمند سیدجعفر شهیدی نزده باشد و باز کمتر پژوهشگری را در مقام تحقیق، تحلیل و نقد تاریخ‌نگاران پیشوایان معصوم(ع) می‌توان یافت که خود را بی‌نیاز از آثار این پژوهشگر پرتلاش بداند.

زنده‌نام شهیدی که سال‌ها در شبهات و گره‌های نسبتا کور فرازهای زندگی معصومین(ع) تفحص کرده تا بلکه پاسخی در خور بیابد و گرهی از راه صحیح خود بگشاید، آثار و تلاش خود از جمله کتاب حاضر را بر پایه‌ها و اصولی چند استوار ساخته است که از زبان خود در مقدمه همین کتاب آنها را می‌خوانیم.

جایی که آورده و قلمی کرده است: کوششی فراوان به کار رفت که بر منطق و مدرک تکیه کنم نه بر عاطفه و احساس. در این کتاب‌ها آنچه نوشته‌ام، چیزی است که تاریخ‌نویسان و جامعه‌شناسان اسلامی و حتی غیر مسلمان، آن را پذیرفته‌اند. چیزی ننوشته‌ام که درک واقعیت آن برای مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوی دیگر نتیجه عملی بر آن مترتب نشود. از میان همه نوشته‌ها آن را گزیده‌ام که تاریخ درست یا نزدیک به درست را ضبط کرده است.»

همچنین فهرست توصیفی مطالب که به راحتی می‌توان به محتوای هر بخشی و نظریات نویسنده پیرامون موضوع پی‌برد و نیز فهرست واژگان، نثر شیوا، ترجمه روان و به دور از ابهام از آیات شریفه قرآن، احادیث معصومین(ع) و اشعار شاعران؛ از امتیازات ارزشمند آثار استاد زنده‌نام سیدجعفر شهیدی است.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

«تویی به جای همه»؛ راوی جهاد بزرگ و مهم امام سجاد(ع)

«تویی به جای همه» اثر ارزشمند و گران‌سنگی است که مزین به قلم عاشقانه و شاعرانه سیدمهدی شجاعی است و مانند دیگر آثار این نویسنده توسط انتشارات «کتاب نیستان» منتشر شده است.

سیدمهدی شجاعی در یکی از تازه‌ترین آثارش به سراغ زندگی امام سجاد(ع) رفته است. امامی که به زعم نویسنده در نگاه شیعیان مظلوم و مهجور باقی مانده است و با تصوراتی غلط در اذهان عموم جاافتاده است. او تلاش دارد با کتاب «تویی به جای همه» جهاد بزرگ و مهم امام سجاد(ع) را با قلمی ادبی به نظر مخاطبان فارسی زبان برساند.

اثر استاد شجاعی میان قالب رمان و قطعه ادبی در رفت و آمد است. برخی فصول حالتی داستانی می‌گیرد و شرح اتفاقاتی است که در زندگی امام سجاد(ع) رخ داده است و برخی فصول مونولوگ‌های طولانی نویسنده است که به شرح و تفصیل حوادث از نگاه خودش می‌پردازد.

عمده اتفاقات این کتاب از زمانی شروع می‌شود که واقعه عاشورا اتفاق افتاده و اکنون مقام امامت به علی‌ابن‌الحسین(ع) رسیده است و ایشان باید حرکتی که پدر بزرگوارشان شروع کرده‌اند با ملاحظات بیشتر و ظرایف حساس‌تری به ثمر برسانند.

از سویی امویان به دنبال بهانه‌ای هستند که تمام خاندان نبوت را ریشه‌کن نمایند و از سویی امام وظیفه دارند تا پیام عاشورا را به گوش جهانیان برسانند. تمام این مسائل در حالی است که آن‌ها اسیر دست حکومت جائر هستند. شجاعی با قلم توانمند خود نشان می‌دهد که امام سجاد(ع) چگونه با دستان بسته این حماسه بزرگ را رقم می‌زنند. حوادث زندگی امام سجاد(ع) در این اثر خلاصه نمی‌شوند و قرار است در مجلدات بعدی به دوره‌ای پرداخته شود که ایشان پس از اسارت به شهر مدینه بازمی‌گردند.

بیشتر بخوانید:

کتابی متقن در تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س)

«گفتاری در باب صبر» تا «فریاد فَرمَند زینب(س)»

شعشعه «آفتاب دانش» در «آفاق اندیشه»

در برشی از این کتاب را می‌خوانیم:

همه تلاش یزید این بوده است که کاروان کربلا را و سجاد را و بازماندگان عاشورا را خارجی بخواند اما این سخنان کوبنده و محاکمه مانند همه دروغ‌های او را برملا ساخته و همۀ نقشه‌های او را نقش بر آب کرده است.

مؤذن سکوت می‌کند و منتظر می‌ماند تا پس از پاسخ یزید به خواندن اذان ادامه دهد و یزید هرچه در صندوق فریب و شعبده‌اش می‌کاود هیچ چیز قابل عرضه‌ای پیدا نمی‌کند، عاقبت زهرش را بر سر اطرافیان خالی می‌کند.

- خدا شما را لعنت کند که باعث و بانی این وضعیت شدید من چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کردم و به همین دلیل مخالف سخن گفتن او بودم دیدید که با اصرار بیجایتان چه فاجعه‌ای پدید آوردید؟

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

بازتاب وجوب اطاعت از فرمان خدا در زندگانی سید‌الساجدین

کتاب «زندگانی حضرت امام علی‌بن‌الحسین زین‌العابدین سجاد(ع)» به قلم «عبدالزهرا عثمان محمد» نوشته، توسط سیدحسین محفوظی‌موسوی ترجمه و به همت انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

مخاطب در این کتاب با زندگانی امام سجاد(ع) به عنوان نمونه‌ای از زندگانی همه امامان آشنا می‌شود و نمونه‌هایی از دعاهای آموزنده و زندگی‌ساز ایشان را از خاطر می‌گذراند.

«پروردگارا! اگر وجوب اطاعت از فرمان تو نبود، تو را از این که یادی از تو نمایم، منزه می‌ساختم؛ هر چند یاد کردن من به مقدار من است نه به قدر تو...»

امام سجاد(ع)؛ در ۵۷ يا ۵۸ سالگى، در روز دوازدهم يا بيست‌وپنجم محرم سال ۹۴ يا ۹۵ هجرى به وسيله «وليد بن عبدالملك»، مسموم شد و به شهادت رسيد. پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقيع، در كنار آرامگاه عمويش امام حسن(ع) به خاك سپرده شده است.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

«بَکه» روایت باران خون حماسه کربلا از منظر حضرت سجاد(ع)

کتاب «بَکه» اثر نرگس مقصودی از دیگر آثار مکتوبی است که انتشارات «نیستان هنر» در گونه زندگینامه داستانی و تاریخی از شاخه ادبیات مذهبی منتشر شده است.

کتاب «بکه» داستانی از زندگی امام سجاد(ع) پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان -حضرت امام حسین(ع)- در واقعه عاشورا است.

نرگس مقصودی در کتاب «بکه» روایتی تاریخی آمیخته به داستان از زندگانی امام سجاد(ع) نوشته است. آنچه در این روایت، مد نظر نویسنده بوده این است که امام سجاد(ع) در مقام فرزند حسین‌بن‌علی(ع) در واقعه عاشورا و پس از آن چه کشیده‌اند و چه روزگاری داشتند؟ چه فعالیت‌هایی انجام دادند و چه‌ها کردند.

این اثر روایتی است از شنیده‌ها، گفته‌ها و بیانات حاضران، شواهد و تمام آنانی که ریختن خون فرزند رسول‌الله(ص) دست داشتند؛ آنانی که پس از این حادثه در همراهی امام بودند و یا حتی آن دسته از افرادی که روایت کردن این ماجرا و به فرجام رساندن عاملانش، خواسته یا ناخواسته شریک بودند.

کتاب «بکه» اثری است برای تمام آنهایی که دوست دارند تاریخ را در بستر یک روایت داستانی جذاب بخوانند، فعالیت‌ها و زندگی امام سجاد(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید:

«هفتمین فصل شکفتن» در «زندانی بی‌حصار»

حضرت جوادالائمه(ع)؛ «بخشنده غریب» با «آسمانی‌ترین مهربانی»

انس و خوانش «صحیفه حضرت هادی(ع)» در «زیر نور چراغ»

در بخشی از کتاب «بکه» می‌خوانیم:

آن‌طرف‌تر «لیلی» مضطرب، با «عقیل»، نی‌ها را مرتب می‌کرد و ساقه‌های شکافته و تخت شده نی‌ها را کنار هم می‌چید، دوتا می‌گرفت و دوتا ول می‌کرد؛ بوریایش به نصفه نرسیده بود که رهایش کرد... مستأصل داس را برداشت و مشغول تمیزکردن نی‌های تازه شد، شکاف نی را تمیز کرد. ریشه را زدود، به سر نی که رسید، پدرم را خیس خون بر اسب دید. داس را محکم گرفت و با عجز به او نگریست، از هیبتش چنان ترسیده بود که نفهمید خون دستش از داس سرازیر شده است، به جلو قدم گذاشت و با لرزه گفت: «هان عبدالله... نگو که این خون خبر از خون حسین می‌دهد... نگو که سیاه‌بخت شده‌ایم...»

پدرم به سختی آب دهان فرو داد و اشک چشم سترد. عقیل، حبیبه و لیلی دورش را گرفتند... حیرت‌زده نگاهش می‌کردند و به امید جرعه‌ای از کلامش، سکوت را نمی‌شکستند.

ـ وای بر بنی‌امیه، وای بر ما... خون این قوم تا ابد دامن‌گیر بنی‌امیه است. دیروز ظهر هنگامه شهادت حسین‌بن‌علی بود... خشم خدا از ریختن خون سید جوانان اهل بهشت بود. کربلا صحرای خون بود، سنگی نبود که از زیرش خون نجوشد، باران خون است...

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

پاسخی به تنگ‌نظری‌ها در کتاب «مبارزه سیاسی امام سجاد(ع)»

روایت جهاد امام سجاد(ع) در کتابی با نام «مبارزه سیاسی امام سجاد(ع)» پیشاروی خوانندگان قرار گرفته که ترجمه کتاب «جهاد الامام السجاد(ع)»، اثر «سیدمحمدرضا حسینی‌جلالی» است.

این اثر در ضمن مسابقه‌ای که در بیروت برگزار شده بود، از میان چندین کتاب که اندیشمندانی چون «سلیمان کتانی»، دکتر «شلتاع عبود» و... ارائه کرده بودند، برگزیده شد و جایزه نخست را به خود اختصاص داد.

نویسنده، انگیزه خود از نگارش این کتاب را این گونه بیان می‌کند: «متوجه شدم که عده‌ای از پژوهشگران بر کناره‌گیری امام سجاد(ع) از مبارزه سیاسی تاکید می‌کنند و زندگی آن حضرت را از هر نوع عملکرد سیاسی، خالی می‌دانند. این در حالی است که این محققان از لحاظ گرایش‌های فکری و وابستگی‌های دینی، با یکدیگر همخوانی ندارند؛ زیرا در میان آنان، سنی، شیعی، لائیک، زیدی و حتی شیعه دوازده امامی به چشم می‌خورند.»

نویسنده در این کتاب، با دیدی محققانه و واقع‌گرایانه به مراحل گوناگون زندگی امام سجاد(ع) نگریسته، اثبات کرده که آن بزرگوار، نه تنها از صحنه سیاست کناره‌گیری نکرده، بلکه زندگانی‌اش سرشار از فعالیت‌های سیاسی بوده است.

مجموعه مباحث این کتاب در پنج بخش، متن رساله حقوق و دو پیوست به همراه پیش‌گفتار مترجم و نویسنده، نگارش یافته است. به دنبال پیش‌گفتارهای مترجم و نویسنده در بخش پیش درآمد، نخست درباره امامت و بایستگی‌های آن، سپس درباره امامت امام زین‌العابدین(ع)، دیدگاه گروه زیدیه، اهل سنت و... مطالبی آمده است.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

100 برش از زمانه و زندگانی حضرت سجاد(ع) به روایت «آفتاب در سجده»

کتاب «آفتاب در سجده» در برش‌های کوتاهی‌ راوی زندگی و زمانه امام سجاد(ع) است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانیه پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

سمیه مصطفی‌پور به عنوان نویسنده کتاب «آفتاب در سجده» سعی کرده در این برش‌های کوتاه از زندگی و زمانه امام سجاد(ع) نگاهی نو به زندگی آن حضرت بیاندازد.

نویسنده در این کتاب با تکیه ‌بر احادیث، روایات، زبانی ساده و روان در قالب یک‌صد برش کوتاه، زندگی امام زین‌­العابدین(ع) را روایت کند. «آفتاب در سجده» ششمین جلد از مجموعه چهارده جلدی «چهارده خورشید، یک آفتاب» است که در 100 صفحه در قطع رقعی و با قیمت 60 هزارتومان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

وقتش نرسیده که دیگر گریه را کنار بگذارید؟

در بخشی از کتاب «آفتاب در سجده» آمده است: مدت‌‌ها می­‌گذشت از عاشورا. غذا که می‌آوردند برایش، نمی‌­خورد. گریه می‌­کرد، خدمتکارش گفت: «آقا وقتش نرسیده که دیگر گریه را کنار بگذارید؟»

گفت: «یعقوب یک یوسف بیشتر نداشت، آن­قدر برای همان یکی گریه کرد که چشم­‌هایش سفید شد. من جلوی چشم خودم، 18 یوسف را دیدم که یکی­‌یکی افتادند زمین.»

گریه کرد. خدمتکارانش هم.

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)» برای کودکان

کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)» به قلم محمود پوروهاب اثری است که توسط انتشارات «کتاب جمکران» در گونه ادبیات دینی و داستانی کودک و نوجوانان منتشر دشه است.

پاسخی به دغدغه تربیت دینی فرزندان به روایت کتاب «داستان‌‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)»

کتاب «داستان‌‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)»؛ جلد ششم از مجموعه «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب است که با تصویرگری حامد زاهد در انتشارات «کتاب جمکران» منتشر شده است. این کتاب داستان‌هایی از زندگی امام سجاد(ع) را به زبانی شیرین و جذاب برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند.

خواندن زندگی امامان به نسل امروز کمک می‌کند نگاه روشن‌تری به آینده داشته باشند و بتوانند مسیر روشن‌تری برای سعادت دنیا و آخرت خود بسازند. نویسنده در این کتاب با گردآوری داستان‌هایی زیبا و جذاب از زندگی امام سجاد(ع) به همراه تصاویر دلنشین کودکان را با خود به تاریخ اسلام برده است.

نویسنده به والدینی که دغدغهٔ تربیت دینی فرزندشان را دارند، کمک کرده است کتابی روان و جذاب برای آن‌ها تهیه کنند. کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام سجاد(ع)» اثری جذاب برای تمام کودکان و نوجوانان مسلمان است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

پیرمرد وقتی کارش تمام شد، روی چهارپایه کنار بساطش نشست. پیرمرد هر روز کارش همین بود. بعد یک تکه نان شیرین از بقچه‌اش بیرون کشید و شروع کرد به خوردن. گنجشک‌ها روی درخت، انگار تازه از خواب بیدار شده بودند و با هم جیک‌جیک می‌کردند!

پیرمرد جیک‌جیکشان را خیلی دوست داشت. نگاهی به گنجشک‌های روی درخت کرد و مثل هر روز با صدای بلند گفت: «سلام دوستان کوچولوی من!»

در همین موقع، نگاهش به ته کوچه افتاد. یک نفر داشت به سویش می‌آمد. شناختش. او امام سجاد علیه‌السلام بود. امام هر روز صبح زود، از آنجا می‌گذشت و با مهربانی حالش را می‌پرسید.

چند دفعه خواسته بود به او بگوید: «تو دیگر چرا صبح به این زودی از خانه بیرون می‌آیی؟ من یک کاسب فقیر هستم؛ اما تو...»

ارسالی صبح پنجشنبه///// «تویی به جای همه» و «آفتاب در سجده» سیدالساجدین(ع)+فیلم

زندگی بزرگ بازمانده‌ واقعه کربلا با زبانی شیرین به قلم حمید گروگان

کتاب جذاب و درخشان «۱۰ قصه از امام سجاد(ع)» نوشته استاد حمید گروگان از نام‌های شناخته شده در عرصه ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد ادبیات دینی است که توسط انتشارات «قدیانی» چاپ شده است.

این اثر با زبانی ساده و روان، کودکان و نوجوانان گروه‌های سنی «ج» و «د» را با گوشه‌هایی از زندگی بزرگ بازمانده‌ واقعه کربلا آشنا می‌کند.

کتاب «۱۰ قصه از امام سجاد(ع)» چهارمین جلد از مجموعه 14جلدی کتاب‌های «همراه با معصومین(ع)» است که در قالب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه به زندگی، زمانه، شخصیت و نقش امام سجاد(ع) در ادامه‌دهندگی راه امام حسین(ع) بعد از واقعه کربلا به زبان یساده و شیرین برای مخاطبان هدف خود می‌پردازد. «مسافر اسیر»، «روز انتخاب»، «جواب ناسزا» و «دو قرص نان»، نام برخی از عناوین این داستان‌ها است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

روزی مردی در برابر امام سجاد(ع) ایستاد و حرف تندی به او گفت؛ اما حضرت جوابش را نداد تا آن مرد رفت. امام(ع) به افرادی که آنجا نشسته بودند فرمود: «دوست دارم که همراه من بیایید و جواب مرا بشنوید.»

امام و همراهانش به راه افتادند و امام این آیه را می‌خواند: «کسانی که خشم خود را فرو ببرند و از مردم گذشت کنند، خدا آنان را دوست دارد.»

وقتی به خانه او رسیدند، امام فرمود: «به او بگویید که علی‌بن‌الحسین(ع) آمده.»

آن مرد منتظر دعوا بود. فکر می‌کرد امام(ع) برای تلافی آمده است؛ اما وقتی در برابر امام(ع) قرار گرفت، ایشان فرمود: «ای مرد، آنچه چندی پیش به من گفتی، اگر در من هست، خدا مرا بیامرزد اما اگر چیزی که گفتی در من نیست، خدا تو را بیامرزد.»

وقتی آن مرد این حرکت امام(ع) را دید، از حرف‌هایی که به ایشان گفته بود شرمنده شد و گفت: «چیزی که در تو نبود به تو گفتم و من به آن حرف‌ها سزاوارترم.»

روایت، تدوین و نگارش از امین خرمی

انتهای پیام
captcha