اصول 19 گانه اخلاق در آموزش قرآن
کد خبر: 4199384
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

اصول 19 گانه اخلاق در آموزش قرآن

عباس سلیمی در کارگاه «اخلاق حرفه‌ای در آموزش قرآن» مباحث مربوط به الزام مربی در پایبندی بر 19 اصل اخلاقی که در آموزش قرآن ضروری است را تشریح کرد.

اصول 19 گانه اخلاق در آموزش قرآنبه گزارش ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت و خادم‌القرآن اخیراً در کارگاه «اخلاق حرفه‌ای در آموزش قرآن» که از سوی مرکز قرآن، عترت و نماز ستاد کل فرماندهی آجا ویژه پرسنل ستادی برگزار شد، با ارائه پاورپوینتی، مباحث مربوط به الزام مربی در پایبندی بر 19 اصل اخلاقی که در آموزش قرآن ضروری است را تشریح کرد.

در این پاورپوینت، ضمن اشاره به احادیث نبوی در ضرورت آموزش قرآن، ارکان دین اسلام بر سه بخش عقاید، احکام و اخلاق معرفی شده است و با اشاره به اینکه اساساً پیامبر(ص) فلسفه رسالت خویش را تمام کردن مکارم اخلاق برشمرده‌اند، پایبندی بر اصول اخلاقی به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث در امر آموزش قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این پاورپوینت، اخلاقیات به دو بخش عمومی و حرفه‌ای تقسیم شده است که اخلاق عمومی ‌شامل عدالت، صداقت، امانت، تواضع و پاکدامنی است و در تعریف اخلاق عمومی آمده است: صفات نفسانی پایداری که موجب می‌شوند افعالی متناسب با آن صفات به سهولت و بدون نیاز به تأمل و درنگ از آدمی صادر شود.

اما اصول چهارده‌گانه اخلاق حرفه‌ای که با احتساب 5 اصل اخلاق عمومی، مربی قرآن را ملزم به رعایت اصول 19 گانه‌ای در امر آموزش قرآن می‌کند، عبارتند از: تقدم تربیت خود بر تربیت دیگران، طهارت ظاهر و باطن، تطابق گفتار و رفتار، صلاحیت علمی، بلاغت در بیان و گفتار، نظم و انضباط، سعه صدر، مهربانی، عدم توقف در الفاظ، خلاقیت در تدریس، عدم شرط مُزد، رعایت شرع و شأن، ادب محضر و اخلاص.

ضمناً اخلاق حرفه‌ای اینگونه تعریف شده است: مجموعه اصول و قواعد رفتاری و اخلاقی ضروری و مدیریت عملکرد آدمی در زمان ایفای نقش حرفه‌ای. 

در ادامه پاورپوینت و با استناد به موارد ذکر شده در زمینه اخلاق حرفه‌ای در آموزش قرآن، اجتناب از ریاکاری و دنیاطلبی در امر قرائت قرآن که آن را با گناه خلط می‌کند و همچنین داشتن روحیه خودتربیتی قاری تا به آنجا که به هر آنچه که قرائت می‌کند، ایمان داشته و خود نیز عامل باشد تأکید شده است.

برای مشاهده پاورپوینت اینجا کلیک کنید.     

انتهای پیام
captcha