از بمباران محوطه بیمارستان اروپایی غزه تا واکنش به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا
کد خبر: 4197425
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مروری بر تحولات فلسطین

از بمباران محوطه بیمارستان اروپایی غزه تا واکنش به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز، 13 بهمن‌ماه، محوطه بیمارستان اروپایی غزه را بمباران و تعدادی را زخمی کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، بر اثر بمباران خانه‌ای در شرق رفح در جنوب نوار غزه از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، 4 فلسطینی به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی در حملات بامداد امروز به نوار غزه، مناطق مختلفی را هدف حملات خمپاره‌ای و بمباران جنگنده‌های خود قرار داد که بر اثر این حملات برج‌های مسکونی «طیبه» در خان یونس در باریکه غزه هدف قرار گرفت.

جنگنده‌های اسرائیلی، محوطه بیمارستان اروپایی غزه را نیز بمباران و تعدادی را زخمی کردند.

وزارت بهداشت غزه دیروز در تازه‌ترین آمار خود از افزایش تعداد شهدا به ۲۷۰۱۹ نفر خبر داد.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در یکصد و هیجدهمین روز از جنگ غزه، از افزایش شهدا به ۲۷۰۱۹ نفر و تعداد زخمی‌ها به ۶۶۱۳۹ نفر خبر داد.

نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز همچنین به شهرهای قلقیلیه و جنین در کرانه باختری یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در پی یورش اشغالگران اسرائیلی به این منطقه، مبارزان مقاومت با آن‌ها به مقابل برخواستند.

منابع محلی اعلام کردند که در این حملات 11 نفر در قلقیلیه و 4 نفر هم در جنین توسط اشغالگران اسرائیلی بازداشت شدند.

حمایت ۴۸ شهر آمریکا  از آتش‌بس در غزه

شورای شهر شیکاگو روز پنجشنبه قطعنامه‌ای در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه به تصویب رساند تا بزرگترین شهر حامی آتش‌بس در آمریکا لقب بگیرد. 

با آنکه این قطعنامه هیچ اثر حقوقی ندارد، اما از مخالفت‌های گسترده در جامعه آمریکا با حمایت‌های همه‌جانبه حاکمیت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه حکایت دارد. 

براساس گزارش پایگاه ان‌بی‌سی‌نیوز، تاکنون دست‌کم ۴۸ شهر در آمریکا قطعنامه‌هایی در حمایت از آتش‌بس در غزه به تصویب رسانده‌اند. 
از بمباران محوطه بیمارستان اروپایی غزه تا واکنش به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا
این در حالی است که تظاهرات‌ها در آمریکا در حمایت از آتش‌بس در غزه همچنان ادامه دارند. روز پنجشنبه گزارش شد که تظاهرات‌کنندگان حامیان فلسطین با تجمع نزدیک ساختمان کنگره آمریکا خواستار تلاش دولت این کشور برای ایجاد آتش‌بس در غزه شدند. 

آمریکا از زمان آغاز جنگ در غزه به شدت از رژیم صهیونیستی، از جمله از طریق ارسال کمک‌های نظامی حمایت کرده است.  این در حالی است که بسیاری از تظاهرات‌کنندگان و حتی برخی از نماینده‌های کنگره از دولت بایدن خواسته‌اند برای برقراری آتش‌بس در غزه تلاش کند.

واکنش حماس به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) طی بیانیه‌ای ممنوعیت ورود فلسطینیان اعم از اعضای سازمان آزادی‌بخش و رهبران این جنبش و جهاد اسلامی به آمریکا را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: تصویب طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان وابسته به سازمان آزادی‏‌بخش و گروه‌های فلسطینی به آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور به سبب عقاید و گرایشات سیاسی آن‌ها را محکوم کرده و آن را تصمیمی خصمانه علیه ملت فلسطین و ادامه رویکرد دولت بایدن در اعمال فشار بر این ملت می‌دانیم.

جنش حماس تأکید کرد که این تصمیم جانبدارانه که خدمت به دشمن صهیونیستی در جنگ همه جانبه علیه ملت فلسطین است، دولت بایدن را در ردیف شرکای رژیم اشغالگر نازی قرار خواهد داد.
از بمباران محوطه بیمارستان اروپایی غزه تا واکنش به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا
تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این طرح، آن را مغایر با تصمیمات علنی دولت آمریکا دانست و عنوان کرد: چنین تصمیمی بر جایگاه و اعتبار آمریکا در حل منازعه فلسطینی اسرائیلی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

در این بیانیه آمده است: این طرح موجب پایمال شدن حقوق ملت فلسطین شده و قطعنامه بین‌المللی که حقوق ملت فلسطین را مورد تأکید قرار داده و سازمان آزادی‌بخش را به عنوان نماینده ملت فلسطین به رسمیت می‌شناسد، زیر پا خواهد گذاشت.

محمد آشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان نیز ضمن محکوم کردن این طرح، تاکید کرد که این طرح با توجه به افزایش حمایت‌ها از ملت فلسطین، مانع از رسیدن صدای فلسطینیان به جامعه آمریکا خواهد شد و رئیس جمهور آمریکا می‌تواند آن را نقض کند.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه طرحی را برای ممنوعیت ورود مسئولان سازمان آزادی‌بخش فلسطین، رهبران حماس و جهاد اسلامی به این کشور به تصویب رساند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، 422 عضو مجلس نمایندگان به این طرح رأی موافق و تنها دو نماینده رأی مخالف دادند.

درخواست برای قطع صادرات نفت و گاز به کشورهای حامی اسرائیل

علی محی‌الدین قره داغی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان اعلام کرد: این اتحادیه طی هفته بین‌المللی بیت‌المقدس که از امروز جمعه آغاز می‌شود، ۹ ابتکار عمل مطرح می‌کند که برخی از آنها به دولت‌ها و بعضی خطاب به مردم و بخشی نیز در رابطه با اصحاب رسانه است.

قره داغی در گفت وگو با پایگاه العربی الجدید تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ابتکارعمل‌های اتحادیه، مربوط به رهبرانی است که در مقابل جنایات انجام شده در غزه سکوت کرده‌اند، ما از رهبران سیاسی می‌خواهیم کشورهای حامی اشغالگران اسرائیلی را از طریق قطغ نفت و گاز، تحریم اقتصادی کنند.
از بمباران محوطه بیمارستان اروپایی غزه تا واکنش به طرح ممنوعیت ورود فلسطینیان به آمریکا
رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان همچنین خواستار برگزاری نشست سران کشورهای مخالف نسل‌کشی در غزه از سوی یکی از کشورهای عربی و اسلامی شد و افزود: باید در این اجلاس، یک اعلامیه بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از مظلومان به ویژه در غزه صادر شود. ما همچنین خواستار حفاظت از کشتی‌ها به مقصد  غزه هستیم و اینکه اعضای این اتحادیه اجازه ورود به غزه را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha