خدمات درمانی ایران؛ محبوب کشورهای خارجی
کد خبر: 4197375
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
نظام سلامت ایران/ 2

خدمات درمانی ایران؛ محبوب کشورهای خارجی

خدمات درمانی ایران طی چهار دهه گذشته به قدری توسعه یافته که هر ساله هزاران مسافر را برای درمان به سمت کشورمان جذب می‌کند.

222امروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقا تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.   

در یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت یعنی مراجعه به ایران از سایر کشور‌ها برای درمان و انجام عمل‌های جراحی می‌پردازیم.


نظام درمانی ایران دارای ظرفیت و کیفیت بسیار بالایی بوده و علاوه بر آمادگی برای انتقال تجارب، همکاری در توسعه نظام‌های درمانی، توانمندسازی مدیران درمان کشور‌ها و همکاری در تدوین راهنما‌های بالینی، به جهت در اختیار داشتن پزشکان ماهر و بهره‌مندی از تجهیزات پزشکی پیشرفته، پذیرای بسیاری از بیماران ارجاعی از دیگر کشور‌ها بوده است. طی سال گذشته نظام درمانی کشورمان میزبان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار مراجعه‌کننده از سایر کشور‌های منطقه بوده است.


طب ایرانی نیز خدمات تندرستی و سایر زمینه‌های طب مکمل نیز از حیطه‌های قابل ارائه نظام گردشگری سلامت در ایران اسلامی است که از رایج‌ترین و محبوب‌ترین خدمات در این حوزه، می‌توان به مواردی همچون جراحی‌های زیبایی، جراحی چشم و قلب، بیماری‌های مرتبط با سرطان، دندان‌پزشکی، درمان ناباروری، پیوند عضو و آب درمانی اشاره کرد.


در سال ۱۴۰۱ از ۱۶۴ ملیت گوناگون و از پنج قاره جهان گردشگر سلامت وارد کشورمان شده است، البته تعداد گردشگران سلامت از برخی ملیت‌ها چند صد هزار نفر و شمار گردشگران سلامت برخی کشور‌ها نیز به ویژه از قاره‌ها و مناطق دوردست محدود بوده است. بیشترین مراجعه کنندگان از کشور‌های افغانستان و عراق بوده و در رتبه‌های بعدی به ترتیب، کشور‌های پاکستان، آذربایجان، عمان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و بحرین قرار دارند.


براساس گفته سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت؛ بیمارانی که از کشور‌های دیگر به ایران سفر می‌کنند، به ترتیب در زمینه‌های درمان ناباروری و خدمات مربوط به بیماری‌های زنان و زایمان، چشم پزشکی، ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک، عروق و اورولوژی خدمت دریافت کرده‌اند.


بنابراین پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های گوناگون بهداشت و درمان باعث شده، کشورمان به یکی از کشور‌های مستعد گردشگری سلامت تبدیل شود، به طوری که مجید زنگویی، دبیرکل مرکز گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی اظهار کرده است؛ سطح خدمات پزشکی و قیمت هزینه‌های درمانی در ایران در سطح خیلی خوبی در جهان قرار دارد.

نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه گردشگری سلامت بسیار اهمیت دارد و حرکت نظامند و مستمر مراکز درمانی و بیمارستانی به توسعه هر چه بیشتر آنها کمک می‌کند.


باید در حوزه گردشگری سلامت به تمام دنیا فکر کنیم و انتظار ما از وزارت گردشگری و بهداشت مشارکت جدی‌تر است.


اما اینکه چقدر از این ظرفیت استفاده می‌کنیم، جای بحث و بررسی آن در این مجال ممکن نیست و گزارش مبسوط و مجزایی می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha