رهنمودی ارزشمند و الگویی مناسب از خداخوانی
کد خبر: 4197185
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
یادداشت

رهنمودی ارزشمند و الگویی مناسب از خداخوانی

یکی از ادعیه ماثور، دعای «یا مَن یملِک حَوائِجَ السّائِلینَ» است که از امام زین‌العابدین(ع) روایت شده است. این دعای کوتاه رهنمودی ارزشمند و الگویی مناسب از خداخوانی است.

ارسال نشود*****شرح دعای «یا مَن یملِک حَوائِجَ السّائِلینَ» به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین درباره شرح و فضیلت دعا در ماه رجب یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تاکنون شرح مختصر دو دعای مشهور در ماه رجب تقدیم حضور گرامی شما شد. در این گفتار به شرح دعای دیگر این ماه می‌پردازیم که مانند دو دعای قبل سفارش شده است که هر روز ماه رجب خوانده شود. 

چنانچه اشاره شد، دعا نیاز فطری و مشترک انسا‌ن‌هاست. به عبارت دیگر انسان‌ها خودآگاه یا ناخودآگاه دعا می‌کنند. تفاوت انسان‌ها نه در اصل دعا کردن، بلکه در نحوه و کیفیت آن است. 

دعای مأثور از اهل بیت(ع)، الگویی از خواستن، چگونه خواستن و چه خواستن از خداوند است. یکی از ادعیه ماثور، دعای «یا مَن یملِک حَوائِجَ السّائِلینَ» است که از امام زین‌العابدین(ع) روایت شده است. این دعای کوتاه رهنمودی ارزشمند و الگویی مناسب از خداخوانی است. دعای مزبور از شش بخش تشکیل شده است و ارکان اصلی دعا را در بردارد. امام سجاد(ع) در قسمت آغازین دعا، خداوند را با صفات و کمالات می‌خواند و به آن باور دارد؛‌ «ای خدایی که حاجت نیازمندان در دست توست و از ضمیر خاموش‌شان خبر داری.»

در قسمت دوم به قدرت و توانایی خداوند در رفع مشکلات و شنیدن درخواست‌ها اذعان می‌کند:‌ «ای خدایی که هر درخواستی در پیشگاه تو شنیده می‌شود و پاسخ هر مسئله‌ای نزد تو مهیا است.»

قسمت سوم دعا به عنایات خداوند و لطف او نسبت به عموم بندگان اشاره دارد، امام زین‌العابدین(ع) با مضامین و محتوای ذیل، این بخش از دعا را خوانده است:‌ «ای خدایی که وعده‌هایت صادق، نعمت‌هایت فراوان و رحمتت گسترده است.»

بخش چهارم یا رکن دیگر دعا، درود بر محمد و آل محمد(ص) است. 

بخش پنجم درخواست برآورده شدن حاجات و نیازمندی‌های شخصی است که عموم افراد به اقتضای احوال از خداوند درخواست دارند. در این قسمت از دعا، امام سجاد(ع) برآورده شدن نیاز‌های دنیوی و اخروی خود را از خداوند مسئلت می‌کند.

قسمت ششم، مجدداً به نیرومندی خداوند در برآوردن حاجت‌ها اشاره دارد و نشان از آن دارد که امام چهارم به اجابت دعای خویش امیدوار است. حسن ختام سخن امام با خداوند چنین است: «که همانا تو بر هر کاری توانایی.»

حال که با معارف این دعا آشنا شدیم، خداوند را بخوانیم: «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوائِجَ السَّائِلِینَ، وَیَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ، لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ، وَجَوَابٌ عَتِیدٌ. اللّٰهُمَّ وَمَواعِیدُکَ الصَّادِقَةُ، وَأَیادِیکَ الْفَاضِلَةُ، وَرَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ، فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَقْضِىَ حَوائِجِى لِلدُّنْیا وَالْآخِرَةِ، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ.»

در آستانه سومین شب جمعه از ماه پرفیض رجب، خیر و برکات دنیوی و اخروی را برای همگان از خداوند کریم مسئلت کنیم.

انتهای پیام
captcha