درخواست سازمان بهداشت جهانی برای ادامه کمک به آژانس آنروا
کد خبر: 4196712
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

درخواست سازمان بهداشت جهانی برای ادامه کمک به آژانس آنروا

سازمان جهانی بهداشت از کشورهای کمک کننده به آژانس آنروا خواست تا کمک به این نهاد را تعلیق نکنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عمان، سازمان بهداشت جهانی از کشورهای کمک‌کننده خواست تا حمایت مالی از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را متوقف نکنند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، اعلام کرد: ما از کمک‌کنندگان می‌خواهیم که کمک مالی خود به UNRWA را در این لحظه حساس متوقف نکنند.

گبرسیوس تأکید کرد که قطع بودجه این نهاد تنها به مردم نوار غزه آسیب می‌رساند؛ کسانی که به شدت در رنج هستند و نیاز مبرمی به حمایت و پشتیبانی دارند.

در روزهای گذشته، ۹ کشور، از جمله ایالات متحده، انگلیس و آلمان، تصمیم به تعلیق کمک مالی خود به آژانس امدادرسانی در نوار غزه گرفتند. این چند کشور بهانه کرده‌اند که ۱۲ نفر از کارکنان آنروا که تعداد کل آن‌ها به چند هزار نفر می‌رسد در عملیات طوفان الاقصی مشارکت داشتند.

پس از آنکه آژانس آنروا، اخراج این کارمندان را مشروط به تأیید اتهامات ادعایی اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه از دولت‌ها درخواست کرد به حمایت از آژانس ادامه دهند.

این در حالی است که کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا از ابتدای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه از ارتکاب جنایات این رژِیم با کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی حمایت کردند و از سوی دیگر ۱۵۰ نفر از کارکنان آنروا هم در حملات اسرائیل به نوار غزه طی ۱۱۵ روز گذشته کشته شده‌اند.

آنروا که در پی روز نکبت فلسطین در سال ۱۹۴۸ (روز بیرون رانده شدن صدها هزار فلسطینی و آوارگی دائمی اکثریت مردم فلسطین) و بر اساس قطعنامه شماره ۳۰۲ صادر شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأسیس شد، به آوارگان فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه، کرانه باختری و نوار غزه کمک می‌کند.

آژانس در حال حاضر به تأمین نیازهای آموزشی، بهداشتی و کمک های بشردوستانه تقریباً ۵.۹ میلیون پناهنده فلسطینی کمک می‌کند.

این آژانس وجوه لازم را برای مخارج سالانه در پنج حوزه عملیاتی خود از طریق کمک‌های مالی ارائه شده توسط اعضای سازمان ملل، به ویژه ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، سوئد، ژاپن، قطر و امارات به دست می‌آورد.

انتهای پیام
captcha