پیرمرد نابینای مصری و بیش از نیم قرن خدمت به قرآن کریم
کد خبر: 4196662
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵

پیرمرد نابینای مصری و بیش از نیم قرن خدمت به قرآن کریم

محمد عبدالغفار، حافظ و قاری نابینای مصری بیش از نیم قرن از عمر هفتادساله خود را در خدمت به قرآن کریم و آموزش آن به کودکان و نوجوانان زادگاه خود گذرانده است.

به گزارش ایکنا به نقل از وتو، محمد عبدالغفار، حافظ و قاری نابینای مصری بیش از نیم قرن از عمر هفتادساله خود را در خدمت به قرآن کریم و آموزش آن به کودکان و نوجوانان زادگاه خود در روستای حصه شبشیر استان غربیه مصر گذرانده است.

شیخ محمد عبدالغفار شیخ نابینای روستای حصه شبشیر در استان غربیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حافظان قرآن کریم و همچنین معلمان قرآن در این استان شهرت دارد و با وجود کهولت سن همچنان به تعلیم و تلاوت قرآن کریم می‌پردازد.

او که نابینا از مادر متولد شد، وقتی که در هفت‌سالگی به همراه پدر به مسجد می‌رفت، پدرش متوجه استعداد او در حفظ قرآن شد و به سنت روستاهای مصر در کودکی به مکتب‌خانه قرآنی فرستاده شد. آنجا بود که استعداد درخشان این کودک نابینا در حفظ قرآن آشکار شد. او در هفت سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و سپس در تمام مسابقاتی که در آن شرکت کرد، مقام نخست در حفظ قرآن کریم را کسب کرد.

به گفته خود او هیچ‌گاه چیزی را در این زمینه برای خود ناممکن نمی‌دانسته و با وجود عزم و استقامت مانعی برای رسیدن به آرزوها و اهداف خود نمی‌یافته است.

به گفته خود پس از حفظ قرآن کریم در سنین پایین به کمک یکی از شیوخ مقدمات تلاوت و تجوید را بیاموزد و تنها پس از یک سال توانست علم تجوید قرآن را در سطحی مناسب فراگیرد.

شیخ از 25 سالگی به تدریس و حفظ قرآن کریم پرداخت و به آموختن قرآن به کودکان و نوجوانان روستای زادگاه خود پرداخت. شیخ در این مدت تحصیلات دینی خود را در دانشکده اصول دین الازهر نیز تکمیل کرد و از آن زمان به عنوان واعظ و امام جماعت نیز در خدمت مردم منطقه خود بوده است.

 حفظ و تلاوت قرآن کریم از سوی نابینایان مصری از دیرباز مرسوم بوده و برخی از مهم‌ترین حافظان و قاریان این کشور نابینا بوده‌اند. در سال‌های اخیر در مصر تلاش‌های زیادی برای آموزش قرآن کریم به نابینایان با استفاده از فناوری‌های نوین انجام شده است.

انتهای پیام
captcha