مناعت طبع و عزت نفس مثال‌زدنی شهید «قرنی»؛ نخستین شهید ترور
کد خبر: 4196649
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
امیر فولادی تشریح کرد:

مناعت طبع و عزت نفس مثال‌زدنی شهید «قرنی»؛ نخستین شهید ترور

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید قرنی، گفت: ایشان، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. با وجود اینکه در سال 1336 به عنوان رئیس اداره دوم ارتش منصوب می‌شود اما به دلیل اعتقادات و مبارزه با فساد از کار برکنار و به زندان طاغوت می‌افتد.

بازدید امیر فولادی از ایکنا

به گزارش خبرنگار ایکنا،  امیر سرتیپ دوم ستاد محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش طی نشست با جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات رسانه‌ای تخصصی، هدف‌دار و گسترده در عرصه فعالیت‌های قرآنی ـ دینی، گفت: این دست فعالیت‌ها در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه اثرگذار خواهد بود.


بیشتر بخوانید و ببنید: 


وی با اشاره به ابعاد رسانه‌ای ایکنا در سوژه طوفان‌ الاقصی و جهانمرد مقاومت درباره سردار سلیمانی، گفت: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب، رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌ الاقصی، ضربه فنی شد و پس از این عملیات نیز با تمام جنایت‌ها و نسل کشی‌ در غزه به اهدافی که درنظر داشت، نرسیده است و با گذشت بیش از 108 روز از عملیات طوفان‌الاقصی هیج امتیازی را نتوانست کسب کند.

امیرسرتیپ فولادی در ادامه با زنده نگه‌داشتن یاد سپهبد شهید محمد ولی قرنی، نخستین شهید ترور نظام، گفت: افراد کمی هستند با شخصیت و زندگی این شهید بزرگوار آشنا شوند. با وجود اینکه ایشان در حرم حضرت معصومه(س) مدفون هستند.

نسبی که به اویس قرنی می‌رسد

وی با اشاره به خاطرات شهید قرنی، بیان کرد: این شهید بزرگوار در ۱۶ سالگی نسبت به شهرت (نام خانوادگی) خود به «قرنی» حساس شد. پس از بررسی نسب و شجره‌‌اش، دید نسبش با چند واسطه به اویس قرنی می‌رسد. ایشان از آن زمان تصمیم گرفت تا زندگی‌اش به زندگی اویس قرنی شباهت داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ادامه داد: سپهبد قرنی در سال 1336 مفتخر به درجه سرلشکری شد و سپس به عنوان رئیس اداره دوم ارتش منصوب می‌شود یعنی نزدیک‌ترین فرد به شاه بوده است.

وی با اشاره به ارتباط این شهید والامقام با آیت‌الله میلانی، آیت‌الله مطهری، علامه طباطبایی طی همان سال‌ها و حاشیه‌نگاری ایشان بر تفسیر المیزان، بیان کرد: سپهبد قرنی در همان دوران به آموزش و پرورش وقت پیشنهاد می‌دهد که از کتاب‌های شهید مطهری برای تدریس در مدارس استفاده کنید.

لیست 50 نفره شهید قرنی از افراد فاسد دربار

امیرسرتیپ فولادی در همان سال‌ 1336 هنگامی که به اطلاعات پرونده‌های درباریان دست یافت، مشاهده کرد که منشأ فساد دربار است، افزود: شهید قرنی لیست 50 نفره از فاسدان دربار تهیه کرد و در اختیار شاه قرار داد. از شاه خواست تا اجازه دهد برای مبارزه با ریشه فساد این افراد را محترمانه پاک‌سازی کند. شاه نگاهی به لیست انداخت و پس از مشورت با اطرافیان، شهید قرنی را ـ به ترس اینکه همان بلایی که مصدق بر سر محمدرضا آورده، شهید قرنی نیز بر سرش بیاورند ـ از کار برکنار کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به فعالیت‌های جدی‌تر شهید قرنی طی همان ایام که مصادف با اخراج ایشان از ارتش و سه سال زندان در همان سال 1336 بود، اظهار کرد: حر زمان که می‌گویند همین است. سرلشکر زمان طاغوت، رئیس اداره درون که اگر قدرت دنیا را می‌خواست همه‌چیز برایش فراهم بود، اینگونه به دلیل اعتقاداتش و ایستادگی بر آنها اخراج و تبعید می‌شود.

وی با اشاره به آزادی شهید قرنی در سال 1339 از زندان شاهنشاهی، ادامه داد: ایشان پس از آزادی در کنار آیت‌الله میلانی و طالقانی قرار می‌گیرد و سپس سال 43 تا 46 به دلیل فعالیت‌های انقلابی و مبارزه علیه طاغوت دستگیر شده و به زندان می‌افتد. در آن دوران اسدالله علم، وزیر دربار با اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دربار پهلوی برای دلجویی از شهید قرنی با عطیه شاهنشاهی به منزل ایشان می‌روند و از او می‌خواهند یک  ندامت‌نامه بنویسد اما شهید قرنی می‌گوید نه من شاه را می‌خواهم و نه عطیه شاه را.

امیرسرتیپ فولادی به زندگی سخت شهید قرنی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان در منزل شخصی‌شان حوالی میدان ولی‌عصر(عج) به دست گروهک فرقان (همان گروهی که سپس شهید مطهری را ترور کردند) ترور شد و به شهادت رسید. در خاطرات فرزند این شهید بزرگوار آمده که «پدرم یک پیکان داشت، پیکان را فروختیم تا قرض‌هایش را بدهیم». شهید قرنی این چنین شخصیتی داشتند.

سه‌شنبه‌ها روز قرآنی ارتش

وی با اشاره به اینکه شهید قرنی، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: امام خمینی(ره) در 23 بهمن 1357 درجه سرلشکری ایشان را به ایشان بازگرداند. اما چون شهید قرنی به دلیل سمتش به عنوان رئیس اطلاعات و به دلیل باخبر بودن از نیات افراد، طرفدار برخورد قاطعانه بود و نه مذاکره. همین موجب شد تا از طرف دولت بازرگان با هجمه‌هایی روبرو شود و ایشان استعفاد دهد اما متن استعفانامه ایشان به امام خمینی(ره) بود. قطعا اگر برخورد قاطع شهید سپهبد قرنی در جریان برخورد با اکراد مسلح سنندج نبود، سنندج حفظ نمی‌شد، موضوعی که بازرگان به آن اعتقاد نداشت و می‌خواست با مذاکره، جریان را پیش ببرد.

امیرسرتیپ فولادی در پایان به برنامه‌های سه‌شنبه‌های قرآنی ارتش و جلسات قرآنی پنج‌شنبه‌ها ویژه فرماندهان ارتش با تدریس امیر سرتیپ دوم بازنشسته عباس سلیمی، قاری پیشکسوت قرآن و فرمانده اسبق دانشکده علوم و فنون فارابی، مجموعه عملکرد ارتش در بستر فضای مجازی و برگزاری چهل و دو دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه در ارتش اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha