آغاز اعزام به اردوهای راهیان نور از 22 بهمن
کد خبر: 4196596
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

آغاز اعزام به اردوهای راهیان نور از 22 بهمن

دبیر ستاد راهیان نور کشور از آغاز اعزام حداکثری راهیان نور از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند خبر داد و گفت: توجه به راهیان پیشرفت، برگزاری پویش‌های زیارت به نیابت از شهدا، امکان سفر با خودروی شخصی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در اردوهای امسال است.

راهیان نوربه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سرهنگ پاسدار روح‌الله محمدحسین‌زاده، دبیر ستاد راهیان نور کشور امروز دوشنبه، ۹ بهمن‌ماه در سالن جلسات ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.
 
سرهنگ روح‌الله محمدحسین‌زاده، دبیر ستاد راهیان نور کشور ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و عرض تبریک ایام مبارک ماه رجب در این نشست بیان کرد: امسال اعزام حداکثری راهیان نور از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند انجام خواهد شد.
 
وی ادامه داد: استان‌های خوزستان، ایلام، هرمزگان و بوشهر توسط سپاه، ارتش و فراجا در ۳۶ یادمان دفاع مقدس و ۷۶ مرکز اسکان به زائران خدمات ارائه خواهند داد و تمام مراکز آمادگی اسکان به زائران را دارند. همچنین راهیان نور دانش‌آموزی در حال انجام است.
 
محمدحسین‌زاده با بیان اینکه برای برگزاری راهیان نور در سطوح مختلف کشور جلساتی برگزار شده است تصریح کرد: تمام امکانات کشور پای کار این رویداد است تا خدمات بهتری به زائران ارائه شود. محدوده جغرافیایی راهیان نور از یادمان والفجر ۸ در استان خوزستان تا یادمان عملیات کربلای یک در استان ایلام میزبان زائران است. در این بازه زمانی قرارگاه‌های عملیاتی راهیان نور فعال‌تر می‌شوند تا خدمات جامع‌تری به زائران ارائه شود.
 
راه‌اندازی راهیان پیشرفت
 
وی در رابطه با مراکز یادمان استان بوشهر و هرمزگان بیان کرد: استان بوشهر با نقاط بیمارستان زیرزمینی جزیره خارک، کشتی سوخته، گلزار شهدای خارک و... و استان هرمزگان در جزیره لارک، شهدای گمنام هویزه، شهدای ایرباس و... میزبان زائران راهیان نور خواهد بود. همچنین در کنار راهیان نور به راهیان پیشرفت هم توجه شده تا زائران از توانمندی‌های ایران کشور بازدید کنند.
 
دبیر ستاد راهیان نور کشور تشریح کرد: سه یادمان بر عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۲۳ یادمان بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین و یک یادمان بر عهده مجموعه فراجاست. مؤسسات مردم نهاد نیز بهره‌برداری ۷ یادمان را برعهده دارند.
 
حضور با خودروی شخصی
 
وی در رابطه با حضور افراد با خودروی شخصی در راهیان نور گفت: امکان حضور کاروان به صورت خودروی شخصی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند در نواحی بسیج ثبت‌نام کنند و در این رویداد شرکت کنند. این عملیات بزرگ فرهنگی توسط دست‌اندرکاران راهیان نور مدیریت می‌شود. ۱۱ هزار نفر از آبان تا آذرماه مشغول فعالیت بودند و در مجموعه راهیان ۳۷ هزار خادم‌الشهید حضور دارند که در امور مختلف کمک می‌کنند. بیش از شش هزار نفر از این خادمین در مراکز یادمان‌ها و اسکان‌ها حضور دارند. دوره‌های توانمندسازی و آموزش برای این خادمان برگزار شده است تا خدمات بهتری را به زائران ارائه دهند.
 
وی اعلام کرد: نزدیک به سه هزار نفر راوی استقراری و دو هزار راوی جوان در راهیان نور حضور دارند. همچنین سه هزار نفر مبلغ راهیان نور نیز حضور خواهند داشت و با بازآموزی مطالب به مجموعه راهیان نور کمک می‌کنند. در هر کاروان حتماً یک مدیر، مبلغ، راوی و نظامی حضور دارد. برای راهیان نور موضوعات مختلف رسانه‌ای طراحی شده است و خادمین رسانه‌ای راهیان نور کمک جدی‌ به این رویداد می‌کنند. یکسری از پویش‌ها نیز طراحی شده تا علاقه‌مندان در آن شرکت کنند؛ برای مثال پویش «به نیابت از آقا مرتضی آوینی» یکی از این موارد است که از فعالین عرصه رسانه دعوت می‌کنیم تا در این پویش شرکت کنند. طرح نیابت از شهدا نیز برگزار می‌شود که به نیابت از شهید آرمان علی‌وردی شکل گرفته است. هر فرد شرکت کننده در راهیان نور می‌تواند یک شهید را انتخاب کند و به نیابت از او در راهیان نور حضور یابد.
 
شهدای مدافع حرمی که خادم راهیان نور بودند
 
محمدحسین‌زاده با بیان اینکه کتاب شهدای مدافع حرم که خادمین راهیان نور بودند رونمایی خواهد شد گفت: همچنین اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی رهاورد سرزمین نور برگزار خواهد شد. ۱۶ هزار اثر به این جشنواره ارسال شده است و در اختتامیه برگزیدگان معرفی خواهند شد. ویژه برنامه «یک شب زندگی به سبک رزمندگان» در قرارگاه شهید علم‌الهدی برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: 14 گروه تئاتر خیابانی در قرارگاه‌های راهیان نور به اجرا خواهند پرداخت. ویژه برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده تا در یادمان‌ها و اسکان‌ها نیز به این گروه سنی توجه شود. شعار سال راهیان نور در روز ملی راهیان نور اعلام خواهد شد و از تمبر یادبود نیز رونمایی می‌شود. با توجه به نزدیکی این رویداد با انتخابات هیچ فردی اجازه فعالیت انتخاباتی در راهیان نور ندارد و نباید از این ظرفیت برای انتخابات استفاده کند.
 
دبیر ستاد راهیان نور کشور در رابطه با کاهش هزینه‌های سفر برای حضور در راهیان نور بیان کرد: هزینه‌های همه سفرها بالا رفته و تمام اسکان‌ها در راهیان نور رایگان است و هزینه‌های غذا در اردوگاه‌ها به قیمت تمام شده خواهد بود. همچنین تلاش شده تا برای وسایل حمل و نقل عمومی نیز تخفیف ویژه گرفته شود.
 
وی تأکید کرد: امروز میزان تلفات جاده‌ای در رابطه با راهیان نور به صفر رسیده است و امیدواریم که امسال نیز همین آمار حفظ شود. سالانه شاهد حضور مهمانان خارجی نیز هستیم و راویانی برای این منظور در نظر گرفته شده است. در سنوات گذشته از ۳۲ کشور میزبان زائران خارجی بودیم.
 
وی در رابطه با برنامه‌ریزی‌ها برای زائرانی که طی ماه رمضان در راهیان نور شرکت می‌کنند بیان کرد: ویژه برنامه‌هایی نیز برای شب‌های قدر پیش‌بینی شده تا در یادمان‌ها برگزار شود.
انتهای پیام
captcha