ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید
کد خبر: 4194431
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین پست خود به آسیب‌شناسی تبلیغات محیطی در شهر پرداخته و پیشنهادهایی برای اصلاح مطرح کرده است.

ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپاریدبه گزارش ایکنا؛  حجت‌الاسلام احمد اولیایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین پست خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی با عنوان «ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید» نوشته است:

این روز‌ها احتمالاً تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل‌های عابر پیاده دیده‌اید.

این‌ها بیش از آنکه جبران‌کننده و تسهیل‌کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می‌کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می‌پندارند که آیا کار به جایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟

سیاست چهارم از سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش کرده یا موجب تحقیر و ... در جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می‌گوید؛ «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی شود».

هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود، اما قطعاً موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می‌شود.  

پیشنهاد این است که اولاً نظارت، دقیق‌تر شود، به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوماً عبارت‌های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود، مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما» و سوماً تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم‌انگاری شود.

انتهای پیام
captcha