پیشنهاد پخش تلاوت‌های مجلسی از رسانه ملی به جای استودیویی‌ + صوت
کد خبر: 4194271
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
مسعود نیکدستی ارائه داد:

پیشنهاد پخش تلاوت‌های مجلسی از رسانه ملی به جای استودیویی‌ + صوت

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اصول تلاوت ماندگار با بیان اینکه تلاوتی در تاریخ ماندگار است که احساس را در خود قاری قرآن ایجاد کرده باشد، گفت: مسئله عمده تلاوت‌‌های پخش شده از صدا و سیما، استودیویی بودن آن است. تلاوتی که در آن صدا و شور مستمع به گوش برسد، تأثیرگذار است.

راز تلاوت‌های ماندگار/ ضبط استدیوی بزرگترین عیب تلاوت‌های  صدا و سیمامسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مؤلفه‌های تلاوت اثرگذار قرآن کریم بر مخاطب گفت: اولین مؤلفه تلاوت اثرگذار به شخص قاری بازمی‌گردد. قاری باید خود را مخاطب آیات تلاوت شده، قرار دهد و احساس خود را درگیر تلاوت کند. اینچنین تلاوتی قطعاً اثرگذارتر است.

وی افزود: تلاوتی در تاریخ ماندگار است که احساس را در خود قاری قرآن ایجاد کرده باشد و به هنگام بیان آیات احساس خشوع و توجه به معانی در فرد ایجاد شود. این شیوه مانند یک سخنرانی و دکلمه می‌ماند که اگر شما احساستان تحت تأثیر محیط تلاوت قرار گیرد، به طور حتم شما یک تلاوت فاخر ارائه داده‌اید.

اثرگذاری تلاوت در تلفیق معنا و صوت و لحن

قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: علاوه بر این باید آموزش‌ها و تبحر لازم در استخدام صوت، لحن، آهنگ و تلحین نغمات را داشته باشید. اینکه شما به جهت ترجمه از لحاظ معنا تسلط داشته باشید، بسیار مهم است. در تلاوت باید بدانید که آیات را در چه فضایی از حیث صوت و لحنی مهندسی کنید.

این مدرس قرآن اظهار کرد: حتماً با ادبیات عرب آشنا و متبحر باشید. جایگاه کلمات آیه را در تلاوت درک کنید. همچنین تجربه شخصی قاری زیاد باشد. معمولاً انسان‌های باتجریه فنونشان زیاد است.

بهره‌مندی از سبک‌های متناسب با شرایط صوتی

وی بیان کرد: گستره صوتی در تلاوت اثرگذار مهم است. گاهی در برخی از تلاوت‌ها صوت قاری بالا نیست، در حالی که صوت در اثرگذاری تلاوت مؤثر است؛ لذا استخدام یکسری نغمات و استفاده از سبک‌های خاص متناسب با شرایط صوتی قاری و انتخاب متبحرانه‌اش اهمیت دارد.

قاری بین‌المللی کشورمان درباره اثر فضا در تلاوت اثرگذار گفت: مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد. این موضوع درجه اهمیت آن تا حدی است که قاری درجه یک ایرانی یا مصری در جلساتی که مستمع خوبی دارند، تلاوت‌های خوبی از خودشان به یادگار گذاشته‌اند. در این نوع تلاوت رد و بدل کردن احساس بین مخاطب و قاری دوطرفه است؛ لذا مستمع در این موضوع بسیار اثرگذار است.

نیکدستی درباره نقش نهاد‌های متولی حوزه قرآن در توسعه و گسترش تلاوت اثرگذار و اثربخش گفت: امروز نهاد‌هایی که در جهان ارتباطات به آن‌ها مدیا می‌گویند، من جمله تلویزیون و رادیو می‌توانند، نقش مهمی در این موضوع داشته باشند. در این بخش تلاوت‌های قبل از اذان و تلاوت‌های مناسبتی که از صدا و سیما پخش می‌شوند، در جذب مخاطب و توسعه این عرصه نقش اثرگذاری دارند. خواهشی که از دوستان صدا و سیما و تصمیم‌گیران این حوزه دارم، این است که اگر می‌خواهند، تلاوت ماندگار و اثرگذار پخش کنند، از پخش تلاوت‌های غیر مجلسی پرهیز کنند.

وی با طرح این سؤال که چه لزومی دارد، قبل از اذان تلاوت استودیویی پخش شود؟ گفت: تلاوت‌های فاخر و زیبای قاریان در جلسات ضبط شود. تلاوت‌ها به صورت مستمع‌دار و حرفه‌ای پخش شود تا اثرگذار باشد.

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: وقتی یک بازی فوتبال مهم به عنوان مثال فینال جام جهانی را می‌بینید، اگر این بازی هیچ تماشاگر یا صدای محیطی نداشته باشد و تنها صدای گزارشگر پخش شود، چه لذتی خواهد داشت؟ قطعاً 70 درصد از کیفیت بازی افت خواهد کرد، حتی اگر بهترین بازی سال باشد.

نیکدستی ادامه داد: اینکه تلاوت‌های ماندگار از قاریان مصری همچون استادان عبدالباسط و مصطفی اسماعیل می‌شنویم و در تاریخ ماندگار می‌شوند یا شاید دیگر تکرار هم نشوند به دلیل مستمع خوب و تشویق‌هایی است که انرژی می‌دهد. عیب عمده تلاوت‌هایی که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود، همین ضبط استودیویی آن‌ها است، چراکه در آن نه قاری آن طور که باید خوب می‌خواند و نه اینکه شنونده می‌تواند، ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های تخصصی برای برجسته‌سازی مهندسی تلاوت و اثرگذاری‌ آن مفید است، گفت: مسابقات قرآن نیز قاریان را به سمتی سوق می‌دهد تا خط‌کشی شده بخوانند و عیاری که در مسابقات سنجیده می‌شود، صوت، لحن و وقف و ابتدا است، اما اینکه تلاوتت مخاطب را جذب کند، موضوعی است که جایش در کشور خالی است و امیدواریم در این راستا برنامه‌ریزی شود. تلاوت‌های مجلسی اثرگذار به عنوان یک بخش ویژه دیده شود و زمانی که این کار صورت گیرد، قطعاً این مسیر زیباتر خواهد شد.

قرائت مجلسی هنر است

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: مجلسی خواندن هنری است که باید روی آن هدف‌گذاری کلان انجام شود. مهمترین وظیفه قاری تبلیغ است و تبلیغ هم با صوت و لحن است و این صوت و لحن زمانی می‌تواند به درجه عالی برسد که شما تبحر را در قاری و مستمع خود ایجاد کنید. برای فرهنگ‌سازی مردم هم در این عرصه باید کار کرد و امروز وقتی مردم در برابر تلاوت‌ها قرار می‌گیرند، بعضاً با تشویق کردن قاری ناآشنا هستند یا مقاومت می‌کنند، در حالی که این موضوع سنت حسنه‌ای است که تضادی با استماع قرآن ندارد. این یک جاده دوطرفه است که اگر مستمع هم با انرژی باشد، قطعاً شما هم بهتر می‌توانید، تلاوت اثرگذاری داشته باشید و مستمع هم با شور و هیجان بهتری جلسه را ترک می‌کند‌.

نیکدستی در پایان بیان کرد: تلاوت به گونه‌ای نباشد که احساس شود، شیعه ایرانی انسی با قرآن ندارد و لذا باید آگهی مردم آنقدر بالا برود که حتی عوام هم در این مسیر همراه شوند و این یکی از وظایف رسانه‌ای کشور است.

کد
انتهای پیام
captcha