توجه به مقوله تمدن‌سازی در برنامه‌های اجرایی دانشگاه تهران
کد خبر: 4194023
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد:

توجه به مقوله تمدن‌سازی در برنامه‌های اجرایی دانشگاه تهران

مهدی شهبازی با بیان اینکه برای دانشگاه‌های برتر دنیا که در کشور خودشان تاثیرگذار هستند دیگر تعداد مقاله مهم نیست، افزود: بیشتر دانشگاه‌ها تمایل دارند اثربخشی اجتماعی داشته و تمدن‌سازی کنند. در دو سال اخیر نیز اتفاقات و‌ جشنواره‌هایی در دانشگاه تهران برگزار شده که عمدتا موضوع تمدن‌سازی را پیگیری کرده‌اند.

مهدی شهبازی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی «ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» امروز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد. 
 
مهدی شهبازی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: ما در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و رسالت و ارتباطاتی که با نهادهای مختلف علمی داریم، دهمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی «ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» را اول بهمن‌ماه برگزار می‌کنیم. دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور، دو سالی است که با اجماع نظر نخبگانی که در این دانشگاه حضور دارند، و با توجه به تثبیتی که در جایگاه خود دارد، از موضوعات کمی که برخی دانشگاه‌ها دنبال آن هستند عبور کرده است و دیگر موضوع نمایه‌ها و رتبه‌بندی‌هایی که در نظامات رتبه‌بندی دنیا وجود دارد را مد نظر قرار نداده است بلکه از این مسئله فراتر رفته‌ایم.
 

توجه به مسئله‌محوی در دانشگاه تهران

 
وی افزود: دانشگاه‌های برتر دنیا را هم که بررسی کنیم که در کشور خودشان تاثیرگذار هستند دیگر تعداد مقاله مد نظرشان نیست بلکه بیشتر تمایل دارند اثربخشی اجتماعی داشته و تمدن‌سازی کنند. در دو سال اخیر نیز اتفاقات و‌ جشنواره‌هایی در دانشگاه تهران رخ داده که عمدتا موضوع تمدن‌سازی را پیگیری کرده‌اند. در برنامه تحولی دانشگاه در دور جدید نیز نوعا برنامه‌های عملیاتی و کیفیت مد نظر است لذا رسالت و ماموریت دانشگاه تهران، ذیل شعار رویکرد جهادگونه به علم پیگیری می‌شود تا شاهد جهش علمی باشیم.
 
شهبازی بیان کرد: دومین بخش از شعار دانشگاه تهران رویکرد کارآفرینی و اشتغال و در نهایت مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. دانشگاه تهران این مسئولیت‌پذیری را برای خود، یک ارزش تلقی می‌کند لذا باید چنین وظیفه‌ای را به خاطر پیشرو بودن از لحاظ علمی پیگیری کند. همه ارکان بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه تهران در دو سال اخیر چنین هدفی را دنبال کرده‌اند. دانشگاه تهران عمدتا رویکرد مسئله‌محوری در همه حوزه‌ها را ملاک عمل خود قرار داده است؛ از حمله اینکه رویکرد تحول آموزشی با هدف افزایش مهارت‌محوری پیگیری می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در بخش پژوهش هم نیازمحور بودن تحقیقات، از مسائل محوری است که معاونت پژوهشی پیگیری می‌کند تا شاهد رفع نیازهای جامعه باشیم. موضوع ارتباط با جامعه از دیگر اهداف دانشگاه تهران است. در این راستا کانون‌ها و انجمن‌های مختلفی شکل گرفته تا رویکرد مسئولیت‌پذیری دانشگاه به شکل بسیار بهتری پیش برود. بسیاری از این انجمن‌ها در دانشگاه وجود دارند و هرکدام برحسب وظیفه‌ای که برای آنها تعیین شده از جمله در زمینه خدمت به کودکان کار فعال هستند. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در زمینه مسیولیت‌پذی اجتماعی، این رسالت را برای خود قائل است که یک بازوی ارتباطی بین اجزای مختلف دانشگاه تهران باشد. 
 

تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ

 
وی با اشاره به اینکه از جمله اقدامات انجام شده در دانشگاه تهران در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، شکل‌گیری ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی این دانشگاه است، گفت: یکی از نکاتی که در معاونت فرهنگی دانشگاه تهران پیگیری می‌شود نهادینه کردن فرهنگ است. ‌متاسفانه تعاریف دقیقی از ارزش‌ها ارائه نمی‌شود بلکه این تعاریف عمدتا شخصی هستند لذا ما بنا داریم بازتعریفی از مقوله فرهنگ داشته باشیم. ان‌شاءالله در همایشی که بهمن ماه خواهیم داشت اولین جایزه و نشان مسئولیت‌پذیری دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران را معرفی می‌کنیم چون این همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 
 
شهبازی تصریح کرد: متولی اصلی برگزاری این همایش، دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران هستند اما موسسات و دستگاه‌‌های مختلف خصوصی و دولتی در برگزاری این همایش با ما همکاری کردند. تلاش ما بر این است که با توجه برنامه‌ریزی شورای سیاستگذاری، در سال آینده اقدامات و برنامه‌های ما صرفاً در حوزه بهداشتی و پزشکی نباشد بلکه در حوزه‌های دیگر هم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی بپردازیم. 
 

ارائه مدلی بومی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی

 
فاطمه یزدیان؛ مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور بانوان و خانواده، در این نشست گفت: این همایش مقدمه‌ای برای فعالیت‌های بزرگی است که در دانشگاه تهران رقم خواهیم زد. دنبال کارهای نمایشی و شعاری نیستیم بلکه قبلا هم بسترهای آن فراهم شده و از همه آنها مهمتر تأسیس اداره کل مهارت‌های فرهنگی دانشگاه تهران است که گامی برای ورود به دانشگاه نسل چهارم و ارتقای مهارت‌افزایی دانشجویان است.
 
وی ادامه داد: هدف ما شبکه‌سازی بین کنشگران و نهادهای مختلف است. یقیناً می‌خواهیم دانشگاه تهران، رهرو و پیشگام حمایت از هر دانشجویی در کشور باشد و فقط دانشجویانی که در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند از اولویت‌های ما نیستند. دانشگاه می‌خواهد به خوبی در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی عمل و مدلی بومی از مسئولیت‌پذیری ارائه دهد.
 

همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در ترویج مسئولیت‌پذیری 

 
محمدعلی کیانی؛ دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: ما معتقدیم فرهنگ همانند هوایی است که تنفس می‌کنیم لذا تلاش کردیم در حد توان، نسبت به گفتمان‌سازی و جریان‌سازی آن در سطح جامعه اقدام کنیم. به همین جهت است که در چند سال گذشته با تدبیر رئیس دانشگاه تهران و حمایت‌های دلسوزانه معاونت فرهنگی بنا شد دهمین دوره این همایش را نیز برگزار کنیم. ‌گفتمان دانشگاه‌های نسل اول در حوزه آموزش بود و ‌در نسل دوم، پژوهش اضافه و سپس در دانشگاه نسل سوم، شاهد اضافه شدن مقوله کارآفرینی هستیم اما در دانشگاهی نسل چهارم، ‌ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی گفت:‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در این حوزه پیشقدم شدند با تدبیر هیئت رئیسه دو دانشگاه، شاهد اتفاقات مبارکی در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی خواهیم بود. در این راستا نهادهای دولتی و‌ خصوصی و مدنی زیادی با ما همکاری کردند. ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری این همایش خدمت ارزنده‌ای به دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه دهیم.
 

برنامه‌های ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی

 
عطاء الله هرندی؛ رئیس ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست بیان کرد: این ستاد به ابتکار رئیس دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران شکل گرفت. ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران، به دنبال ارتباط فعالانه و همرسانی هوشمندانه بین دانشگاه، صنعت و جامعه با هدف ارزش‌آفرینی در زمینه مسئولیت‎پذیری اجتماعی خواهد بود. نگاه ما به این ستاد در قالب یک سکو برای ارتباط بین جامعه، دانشگاه و صنعت نیست بلکه میزهای تخصصی فراهم شده که از طریق آنها می‌خواهیم به مسئولیت‌‌های اجتماعی خود عمل کنیم.
 
هرندی یادآور شد:‌ از جمله این میزها شامل میز کارآفرینی و نوآوری اجتماعی، میز محیط زیست، خیرین و نیکوکاری، مسئولیت اجتماعی اساتید، ایثار و شهادت و ترویج مطالعه و کتابخوانی است که در یک بازه زمانی دو ساله به شانزده مورد ارتقا پیدا خواهند کرد و از این طریق دنبال تحقق شعار دانشگاه نسل چهارم و نقش‌آفرینی در زمینه دانشگاه دارای مسئولیت اجتماعی هستیم.
 
انتهای پیام
captcha