شیخ شحات محمد انور و شروری که حافظ قرآن شد + فیلم تلاوت
کد خبر: 4193713
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
یادی از امیر نغمات قرآنی در سالگرد وفات

شیخ شحات محمد انور و شروری که حافظ قرآن شد + فیلم تلاوت

شیخ شحات محمد انور در روستای زادگاه خود علاوه بر تلاوت و تعلیم قرآن کریم، معلم اخلاق نیز بود. او در روستای خود مسجد «تقوا» را بنا نهاد و شخصی به نام هاشم مرسی را که پیش‌تر از افراد شرور روستا بود به عنوان پیش‌نماز مسجد برگزید، این امر سبب شد تا وی متحول شده و شیوه پیشین زندگانی خود را ترک و دیری نپایید که موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، شانزده سال پیش در چنین روزی شیخ شحات محمد انور، قاری بزرگ مصر و جهان اسلام که مشهور به امیر نغمات قرآنی بود، پس از گذراندن عمری در خدمت قرآن و اهل آن در 58 سالگی درگذشت.

شیخ شحات محمد انور در میان قاریان و مردم مصر به «امیر نغمات قرآنی» شهرت دارد. او دانش نغمات و مقامات موسیقی را به شکلی عالی آموخته بود به شکلی که گفته می‌شود حتی خبرگان این هنر نیز از دانش گسترده او در این زمینه حیرت‌زده شده‌اند.

زندگی در روستا و انس با کتاب الهی یعنی طبیعتی زیبا، روحیه‌ای لطیف در وی پرورده بود و همچنین زندگی در محیط اجتماعی روستایی او را فردی متکی به نفس و پرتلاش همچنین در عین‌ حال متواضع و قانع بار آورده بود.

درباره تلاوت وی گفته شده است که مقامی قرآنی نیست که شیخ در آن تلاوت کرده باشد و در آن نوآوری نکرده و رهاوردی برای مستمعان نیاورده باشد، خبرگان موسیقی و نغمات او را در زمینه استفاده از نغمات و مقامات قرآنی بسیار اندیشمند توصیف کرده‌اند، به شکلی که از هر بستان گلی برچیده و در مکتب یا قاری خاصی توقف نکرده و از هرکدام گلی برای مستمعان برچیده است. نفس بلند او در تلاوت این امکان را برای او فراهم می‌کرد می‌توانست یک سطر یا دو سطر قرآن را در یک نفس تلاوت کند. انتقال او میان نغمه‌های مختلف قرآنی سبب می‌شد تا مستمع احساس ملال نکند و صوت او را در تلاوت هم‌زمان مملو از هنر و خشوع توصیف کرده‌اند؛ و این امری است که بسیار کمیاب است.

 مکتب تلاوت او در هر کشور جهان پیروان خاص خود را دارد و بسیاری شیوه او را تلاوت می‌کردند و در محدوده‌های صوتی مختلفی به قرائت پرداخته است؛ و ازاین‌رو تلاوت وی در جان می‌نشست او را می‌توان سرآمد مکتب معاصر تلاوت در مصر و به تبع آن جهان اسلام توصیف کرد.

شیخ علی جمعه، عالم مصری دانش او را در زمینه مقامات قرآنی حاصل آزمون کمیته گزینش رادیوی قاهره توصیف می‌کند. چرا که در این کمیته تنها به حفظ قرآن توجه نمی‌شد بلکه حسن تلاوت، مقامات قرآنی و همچنین دانش تجوید نیز اهمیت بسیار داشت.

 شیخ محمد الغزالی در میان این کمیته بود؛ و هنگام گزینش به او توصیه کرد که به تنوع نغمه‌های قرآنی در حین تلاوت خویش بیفزاید و ازاین‌رو شیخ شحات محمد انور نیز به آموختن نغمه‌های قرآنی و مقامات موسیقی پرداخت و دو سال از عمر خود را در این راه صرف کرد، همت و تواضع او آموختن او را به امیر نغمه‌های قرآنی تبدیل کرد.

زندگینامه شیخ شحات انور

شیخ شحات محمد انور در اول ژوئیه ۱۹۵۰ میلادی در روستای «کفر الوزیر» وابسته به مرکز میت غمر در استان دقهلیه به دنیا آمد. او در سه‌ماهگی پدر خود را از دست داد و مورد سرپرستی دایی خود قرار گرفت. در کودکی وارد مکتب‌خانه قرآنی روستای خود شد و در هشت‌سالگی کل قرآن کریم را حفظ کرد و در تمام عمر خود به تلاوت قرآن ادامه داد.

شیخ شحات محمد انور در روستای زادگاه خود علاوه بر تلاوت و تعلیم قرآن کریم، معلم اخلاق نیز بود. او در روستای خود مسجدی را به وسعت 330 مترمربع در کنار خانه خود بنا کرد و آن را «مسجد تقوا» نامید؛ و شخصی به نام هاشم مرسی را که پیش‌تر از افراد شرور روستا بود به عنوان پیش‌نماز مسجد برگزید، این امر سبب شد تا وی متحول شده و شیوه پیشین زندگانی خود را ترک و دیری نپایید که موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. این مسجد همچنان برپاست و با تصاویر و یادگارهایی از شیخ شحات محمد انور تزئین یافته است.

فرزندان او نیز راه پدر را در حفظ و تلاوت قرآن ادامه دادند و شیخ محمود شحات انور فرزند وی اکنونی به یک قاری مشهور در مصر و جهان اسلام تبدیل‌شده است. او پدر خود را چراغ راه و نخستین اسوه خویش در تلاوت و زندگی توصیف کرده است.

وی در سال 1979 به عضویت رادیوی قرآن مصر درآمد و همچنین مصحفی را نیز به صوت خود تلاوت و ضبط کرد که مورد تأیید مرکز تحقیقات اسلامی الازهر قرار گرفت.

شیخ شحات محمد انور در سال 1980 برای ادای مناسک حج به پادشاهی عربستان سعودی سفر کرد و در سال 1994 میلادی در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) که در اسکندریه برگزار شد در حضور رئیس‌جمهور وقت مصر به تلاوت قرآن کریم پرداخت. او همچنین در شب‌های رمضان در کشورهای مختلفی از جمله لبنان و ایران به تلاوت قرآن کریم پرداخت. او همچنین در مرکز اسلامی لندن، لس آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، اتریش، فرانسه، برزیل، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، نیجریه و تانزانیا و همچنین مالدیو و کامرون به تلاوت قرآن کریم پرداخت.

شیخ محمود شحات انور در ایران نیز بسیار محبوب بود. او در سال 1369 و 1370 به ایران سفر کرد و به تلاوت قرآن کریم پرداخت. شیخ شحات، چهار بار در حضور رهبر معظم انقلاب به تلاوت قرآن پرداخت و آیاتی از سوره‌های «نحل، انشقاق»، «اسرا»، «انعام» و «احزاب، انسان» را تلاوت کرد و با تحسین بسیار مقام معظم رهبری مواجه شد. شیخ محمود شحات انور از بیماری کبدی رنج می‌برد که برای سال‌ها در مناطق روستایی مصر شیوع داشت و پس از طی چند دوره مداوای ناموفق در تهران، در ۱۳ ژانویه ۲۰۰۸ (23 دي‌ماه سال ۱۳۸۶) در سن ۵۸ سالگی درگذشت. محبوبیت او در ایران به‌اندازه‌ای بود که خبر درگذشت زودهنگام او تا مدت‌ها علاقه‌مندان به او و قرآن کریم را اندوهگین کرد.

انتهای پیام
captcha