سهم پژوهش‌های‌ قرآنی در مجلات بین‌المللی اندک است
کد خبر: 4193614
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

سهم پژوهش‌های‌ قرآنی در مجلات بین‌المللی اندک است

حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب با اشاره به اینکه سهم کشورمان در مجلات بین‌المللی اندک است، گفت: ما در برابر اندیشه‌های برخی از نظریه‌پردازان اروپایی که بر این باورند قرآن یک منبع تاریخی و زبانی است و بر همین اساس باید تفسیر شود، هیچ نظریه و اندیشه‌ای را در جهان تبیین نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در آیین اختتامیه چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که امروز 23 دی‌ماه در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده شاه‌ سیدعلی(ع) در حال برگزاری است، بیان کرد: در روایتی از امام محمدباقر(ع) آمده است: «وقتی حضرت ظهور می‌کنند خیمه‌ها و مراکزی برپا می‌کنند برای کسانی که می‌خواهند به مردم آموزش قرآن بدهند» و این نشان از معجزه آموزش قرآن است.

وی با بیان اینکه برگزاری محافل و مسابقات قرآن، از وظایف ما برای گسترش آموزش قرآن است، افزود: قرآن ظرفیت عظیمی برای فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی دارد که باید به آن نگاه ویژه داشته باشیم.

نقیب با اشاره به سخنانی از هانری کُربن، شیعه‌شناس فرانسوی مبنی بر اینکه اگر اندیشه محمد(ص) خرافی بود، هیچ‌ وقت جرئت سخن گفتن از علم و دعوت بشر به سمت علم نداشت، اظهار کرد: برخی از بزرگان اروپا مانند ناپلئون بناپارت آرزوی تشکیل حکومتی براساس قرآن را داشتند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۵۰ مجله در مجموعه مجلات علمی کشورمان، مجله‌های علوم انسانی هستند که درصدی از آنان مجلات قرآنی هستند، اما سهم کشورمان در مجلات بین‌المللی اندک است.

نقیب گفت: کشور‌های غربی رسانه در اختیار دارند و از این طریق نظریات و اندیشه‌های خود را به گوش جهانیان می‌رسانند، اما به‌دلیل فقدان این نوع رسانه در کشور دسترسی به مجلات بین‌المللی ما بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: ما در برابر اندیشه‌های برخی از نظریه‌پردازان اروپایی که براین باورند قرآن یک منبع تاریخی و زبانی است و برهمین اساس باید تفسیر شود، هیچ نظریه و اندیشه‌ای را در جهان تبیین نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشورمان وجود دارد، امیدوارم بتوانیم تا معارف به‌حق قرآن کریم و کلام اهل بیت(ع) را به گوش جهانیان برسانیم.

انتهای پیام
captcha