مهمترین اقدامات دولت برای مهار تورم و تقویت طبقه متوسط
کد خبر: 4193582
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
امجدی‌پور تشریح کرد:

مهمترین اقدامات دولت برای مهار تورم و تقویت طبقه متوسط

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مهمترین اقدامات دولت برای مهار تورم و به تبع آن تقویت طبقه متوسط گفت: یکی از اقدامات دولت در این رابطه این است که مشکل ناترازی بانک‌ها را رفع کند که البته دولت گام‌های مثبتی در این عرصه برداشته و انصافاً مؤثر بوده است اما مهار تورم به یک عملیات گسترده‌تر در اقتصاد نیاز دارد.

مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام

مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شیوه صحیح هزینه‌کردها در شرایط تورمی اظهار کرد: در شرایط تورمی سخن گفتن از شیوه صحیح هزینه‌کرد و هماهنگ کردن دخل و خرج‌ها با یکدیگر تقریباً چیزی شبیه به شوخی است. با توجه به وضعیت اقتصادی که امروزه عامه مردم با آن درگیر هستند تقریباً در حال از دست دادن طبقه متوسط جامعه هستیم و این طبقه در شرف تبدیل به طبقه فقیر است.

وی افزود: طبقه متوسط به حدی ضعیف شده که مصرفشان در حد نیاز است و از قبل هم این‌طور بوده و اکنون هم، همان و یا حتی بیش از قبل است، لذا طبقه متوسط و ضعیف همین‌که بتوانند نیازهای روزمره‌شان را تأمین کنند به نوعی هنر کرده‌اند و اصلاً قدرت مالی‌شان به حدی نیست که بخواهند هزینه‌های اضافه را انجام دهند.

الگوی مصرف طبقه متوسط در حد نیاز است

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: تئوریزه کردن چنین مباحثی در شرایط کنونی اجحاف در حق مردم است. طبقه متوسط و ضعیف اصلاً مصرف‌گرا نیستند. عنوان مصرف‌گرا را باید برای چند درصد محدود جامعه به کار برد که همیشه مصرف‌شان زیاد بوده و هیچ‌گاه هم تورم بر زندگی آنها تأثیر منفی و نامطلوبی نداشته و ندارد و اتفاقاً درآمد این قشر با تورم افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف طبقه متوسط و ضعیف در حد تأمین نیازهای روزانه است، گفت: این طبقه در موضوعاتی مانند درمان، آموزش، خوراک و پوشاک و غیره مجبور به پرداخت هزینه‌هایی فراتر از درآمدهایشان هستند؛ این هزینه‌ها را که نمی‌توان کاهش داد، اینها جزء نیازهای ضروری محسوب می‌شوند، آیا می‌توان از این موارد چشم‌پوشی کرد؟ قطعاً خیر. طبقه متوسط تا آنجایی که توانسته در حد نیاز مصرف کرده و اصلاً توان مالی برای پرداخت هزینه‌های خارج از نیاز را ندارند.

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در شرایط تورمی طبقه متوسط روزبه‌روز فقیرتر می‌شود و از همه بدتر اینکه تمام بار مسئولیت اجتماعی را بر دوش این طبقه می‌اندازیم و تماماً از اینها انتظار داریم. باید مراقب بود که طبقه متوسط از بین نرود چون اگر این اتفاق بیفتد آثار زیان‌باری در حوزه مسئولیت اجتماعی در پی خواهد داشت.

امجدی‌پور با ابراز تأسف از اینکه دستگاه‌های ناظر، سیاستگذار و تقنینی به نوعی با بی‌برنامگی در حفظ طبقه متوسط روبه‌رو هستند، گفت: تمام دغدغه دولت و مجلس باید مهار تورم باشد، تورم همانند موریانه‌ای است که جامعه را به مرور زمان از بین خواهد برد، اقتصاد را زمین می‌زند و فقط چند درصد خاص و محدود از تورم استقبال می‌کنند.

چند اقدام برای مهار تورم

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که دولت محترم باید انجام دهد این است که مشکل ناترازی بانک‌ها را رفع کند که البته دولت گام‌های مثبتی را در این عرصه برداشته و انصافاً مؤثر هم بوده است اما مهار تورم به یک عملیات گسترده‌تر در اقتصاد نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از اواسط دولت دوازدهم تورم افسارگسیخته بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، گفت: این وضعیت آنقدر قدرت اقتصادی مردم را کاهش داد که مردم مجبور شدند از هزینه‌هایشان بکاهند تا نیازهای اولیه زندگی را تأمین کنند و متأسفانه هرچقدر جلوتر می‌رویم تأمین هزینه‌های نیازهای اولیه هم سخت و سخت‌تر می‌شود.

امجدی‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو مصرف انرژی را تنها حوزه‌ای دانست که مستحق کاهش مصرف است و تأکید دارد در این حوزه الگوی مصرف رعایت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف انرژی را با فرهنگ‌سازی قوی می‌توان کاهش داد اما در دیگر حوزه‌ها چنین شرایطی مشاهده نمی‌شود زیرا به خاطر تورم قدرت خرید مردم آنقدر کاهش یافته که بدون فرهنگ‌سازی آنچنانی، خودِ مردم مصرفشان را در حد نیاز کاهش داده‌اند.

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: از دیگر اقداماتی که دولت باید در مهار تورم انجام دهد جلوگیری از چاپ بی‌رویه پول، جذاب کردن تولید، جلوگیری از سفته‌بازی و جلوگیری از بنگاهداری بانک‌هاست. این اقدامات باید انجام شوند در غیر این صورت تورم کاهش نخواهد یافت. 

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha