مفاهیم نهج‌البلاغه را با رویکردی جذاب رسانه‌ای کنیم
کد خبر: 4193518
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مفاهیم نهج‌البلاغه را با رویکردی جذاب رسانه‌ای کنیم

متسابق رشته نهج‌البلاغه در بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: باید برنامه‌هایی با محتوای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در رسانه‌های جمعی تولید شود و همان‌طور که در شبکه قرآن شاهد تولید برنامه‌های قرآنی هستیم، برای نهج‌البلاغه هم برنامه‌های مجزا، کاربردی و جذاب تولید شود.

مسابقات سراسری قرآننهج‌البلاغه دومین کتاب گران‌سنگ بشر است و پیروی از این کتاب نورانی و رهایی‌بخش بسیار سفارش شده‌ است؛ راه نجات و رمز سعادت انسان و جوامع بشری در پیروی به این کتاب شریف و پیروی از سبک زندگی علوی است.

همه ارگان‌ها و افراد وظیفه دارند تا از این میراث در راستای تحقق پایتختی نهج‌البلاغه در کاشان صیانت و انجام وظیفه کنند و اقدام‌های کاربردی و مؤثری به‌منظور انس با کلام امیرالمؤمنین(ع) انجام دهند.

خبرنگار ایکنا از قم در این راستا در جریان بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم به گفت‌وگو با سه تن از متسابقان درخصوص کاربردی کردن معارف نهج‌البلاغه و ترویج این معارف در جامعه و بین مردم، پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

نفیسه اصلان‌بیگی، متسابق رشته نهج‌البلاغه مسابقات سراسری قرآن کریم از استان قزوین در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی به خبرنگار ایکنا گفت: در حوزه نهج‌البلاغه و قرآن کریم از دوره ابتدایی و راهنمایی در مسابقات مختلف شرکت و موفق به کسب رتبه شدم؛ امسال برای اولین بار در مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در بخش نهج‌البلاغه موفق شدم به مرحله نهایی راه پیدا کنم.

وی نحوه اطلاع‌رسانی در مراحل مختلف این مسابقات را رضایت‌بخش دانست و افزود: سطح کمی و کیفی سؤالات این مسابقات در مراحل شهرستانی، استانی، کشوری و به‌ویژه مرحله نهایی در بخش شفاهی و کتبی بسیار مطلوب و مناسب بود.

این متسابق قرآن در خصوص آثار و برکات انس با قرآن و نهج‌البلاغه بیان کرد: همه ما در برخی از برهه‌های زندگی در شریطی قرار می‌گیریم که شاید در مقام تصمیم‌گیری و عمل مستأصل شویم، اما زمانی که فرد به معنا و تفسیر آیات قرآن و مفاهیم نهج‌البلاغه مسلط باشد از کلام الهی و معارف اهل بیت(ع) برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند و اطمینان خاطر دارد که عمل مبتنی بر کلام خدا و ائمه اطهار(ع) قطعاً درست خواهد بود.

ایجاد شبکه‌ای در رسانه با محوریت نهج‌البلاغه

اصلان‌بیگی تصریح کرد: با توجه به اینکه در خانواده مذهبی رشد کردم و مادرم دبیر دینی و قرآن بود، از کودکی با قرآن و سخنان اهل بیت(ع) مأنوس بودم و در طول زمان همین انس و علاقه به قرآن و نهج‌البلاغه بنده را به سمت فعالیت‌های قرآنی و ماندگاری در این مسیر هدایت کرد.

این متسابق رشته نهج‌البلاغه با بیان اینکه کلام امیرالمؤمنین(ع) به جانم می‌نشیند، گفت: هیچ چیزی همانند کلام خداوند و ائمه معصومین(ع) دلنشین نیست؛ به معنای واقعی کلمه مطالعه نهج‌البلاغه برای من دلنشین و لذت‌بخش است.

وی افزود: باید برنامه‌هایی با محتوای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در رسانه‌های جمعی تولید شود و همان‌طور که در شبکه قرآن شاهد تولید برنامه‌هایی در عرصه قرآن هستیم، برای نهج‌البلاغه هم برنامه‌های مجزا، کاربردی و جذاب تولید شود و حتی باید گفت ایجاد شبکه‌ای در رابطه با معارف نهج‌البلاغه خالی از لطف نیست. 

اصلان‌بیگی تبلیغات را برای حضور حداکثری اقشار مختلف در مسابقات قرآنی بسیار مهم دانست و گفت: رسانه‌های جمعی در ترویج فرهنگ قرآنی و نهج‌البلاغه قطعاً تأثیرگذار خواهند بود.

این متسابق رشته نهج‌البلاغه یادآور شد: تمام مهد کودک‌های قرآنی باید در راستای آموزش نهج‌البلاغه به کودکان گام بردارند و با محتوای جذاب آن‌ها را به این مسیر هدایت کنند.

وی با اشاره به دو حکمت دلنشین از نهج‌البلاغه بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئ مَا یُحْسِنُهُ؛ قیمت و ارزش هر کس به اندازه کاری است که می‌تواند آن را به خوبی انجام دهد» همچنین می‌فرمایند: «از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است»؛ لذا عزت نفس انسان بسیار مهم است. 

اصلان‌بیگی اظهار کرد: حضرت علی(ع) شخصیت بزرگی هستند و کتاب‌هایی در بیان فضائل ایشان توسط اهل سنت نوشته شده است؛ بنابراین این تلنگری برای ما شیعیان است که با کلام این حضرت آشنا باشیم و سعی کنیم که ابعاد شخصیتی ایشان را به تمام دنیا بشناسانیم.

نهج‌البلاغه کتاب تفکر و سبک زندگی مردم شود

ربابه‌سادات حاتمی، متسابق رشته نهج‌البلاغه از استان خراسان‌شمالی نیز در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی اظهار کرد: از دوره دانش‌آموزی در رشته تفسیر و بعد از آن هم در دوران دانشجویی در رشته ترجمه در مسابقات قرآنی شرکت می‌کردم. هفت دوره در مسابقات قرآنی فرهنگیان حاضر بودم و در هر هفت دوره در مرحله استانی موفق به کسب رتبه اول شدم. همچنین به رتبه سوم رشته احکام کشوری دست پیدا کردم، امسال هم برای دومین بار در بخش معارفی مسابقات اوقاف شرکت کردم. 

این متسابق رشته نهج‌البلاغه ادامه داد: نحوه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات در تمام مراحل استانی و کشوری بسیار خوب بود؛ امسال جزوه مسابقات به لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار داشت و ما را با مفاهیم جدیدی آشنا کرد. سطح سؤالات هم در تمام مراحل مسابقات عالی بود و باید گفت جانب عدالت در سؤالات رعایت شده بود.

وی اضافه کرد: در زندگی شخصی، نهج‌البلاغه چراغ راهم بوده و دلتنگی‌های خودم را با کلام امیرالمؤمنین(ع) تسکین می‌دهم؛ با توجه به اینکه در حرفه معلمی ایفای نقش می‌کنم همواره تلاش دارم حکمت‌های نهج‌البلاغه را برای دانش‌آموزانم بیان کنم و تا امروز بازخوردهای خوبی از دانش‌آموزانم گرفتم.

حاتمی با بیان اینکه باید از سنین کودکی با معارف نهج‌البلاغه آشنا شویم، یادآور شد: نهج‌البلاغه باید وارد زندگی ما شود برای تحقق این امر ابتدا باید والدین آموزش ببینند، لذا باید در جلسات آموزشی اولیا در مدارس از محتوای نهج‌البلاغه استفاده کنیم.

این متسابق رشته نهج‌البلاغه برگزاری مسابقات قرآنی و معارفی را در ترویج مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه بسیار مهم دانست و ادامه داد: تبلیغات گسترده مسابقات قرآنی با هدف جذب اقشار مختلف قطعاً می‌تواند در رونق این مسابقات در سال‌های آینده تأثیرگذار باشد.

حاتمی بیان کرد: در کتاب‌های درسی باید به حکمت‌های نهج‌البلاغه پرداخته شود؛ کتاب تفکر و سبک زندگی باید بر مبنای فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) باشد، چراکه متناسب با روحیات مردم ما است. 

راهکارهای ترویج معارف نهج‌البلاغه

راضیه لشکری، متسابق رشته نهج‌البلاغه از استان فارس نیز در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی اظهار کرد: بیش از 10 سال در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنم، در دو دوره از این مسابقات در رشته تفسیر موفق به کسب رتبه سوم و چهارم کشوری شدم؛ همچنین در مسابقات نیروی هوافضای سپاه در حفظ 15 جزء رتبه اول را کسب کردم.

وی ادامه داد: به‌عنوان فردی که 10 سال در مسابقات اوقاف شرکت کرده است، امسال از نحوه اطلاع‌رسانی و سطح کمی و کیفی سؤالات بسیار راضی بودم؛ در سنوات قبل مسابقات معارفی مهجور بود و به شکلی که شایسته است دیده نمی‌شد، اما برگزاری بخش معارفی به این صورت باعث شده است این بخش هم به اندازه بخش آوایی دیده شود.

این متسابق رشته نهج‌البلاغه بیان کرد: تبلیغات گسترده مسابقات قرآنی با هدف جذب اقشار مختلف قطعاً می‌تواند در رونق این مسابقات در سال‌های آینده تأثیرگذار باشد.

لشکری با بیان اینکه آرامش خود در زندگی را مدیون قرآن و اهل بیت(ع) هستم، تصریح کرد: مربی حفظ قرآن هستم و سراسر زندگی‌ام تأثیر گرفته از قرآن و نهج‌البلاغه است، اگر این معارف الهی و کلام اهل بیت(ع) نباشند تحمل دنیا سخت است.

وی اظهار کرد: معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بهترین مسکن برای روح و روان آدمی است و او را به آرامش می‌رساند و این امر در تمام عرصه‌های زندگی می‌تواند مؤثر باشد.

این فعال قرآنی یادآور شد: اطلاع‌رسانی و برگزاری مسابقات بخش معارفی به‌طور گسترده، حضور اساتید برجسته و برگزاری دوره‌های آموزشی و فعالیت و تبلیغ در رسانه‌ها، منجر به ترویج معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در بین اقشار مختلف می‌شود.

انتهای پیام
captcha