پایان روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم
کد خبر: 4193344
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
با رقابت 24 متسابق؛

پایان روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور ۲۵ متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به کار خود پایان داد.

روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآنبه گزارش ایکنا از قم، روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ساعت ۸ امروز صبح تا ساعت ۲۰، با حضور 24 متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه امروز 21 دی‌ماه در سالن همایش‌های امامزاده شاه سیدعلی(ع) برگزار شد.

در روز دوم مسابقات محمد علی دهدشتی، داور و استاد بین‌المللی قرآن نیز در جمع حاضران در سالن حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی به عنوان ناظر عالی مسابقات؛ عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران و داور بخش مهارت ارائه؛ بخشعلی قنبری و محمد مهدی عقیلی داوران رشته معارف نهج‌البلاغه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد کرمی و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی معتمدی داوران رشته معارف صحیفه سجادیه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی هاشمی، داور رشته معارف قرآن کریم؛ سکینه آخوند به عنوان داور رشته معارف قرآن کریم و زکیه عبداللهیان داور بخش مهارت ارائه در مسابقات حضور دارند.

لزوم آشنایی جامعه با مفاهیم قرآنی

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه در این مسابقات طی سخنانی ضمن تبریک میلاد امام باقر(ع) گفت: بین امام و قرآن رابطه متقابلی وجود دارد، هر کس قرآن بخواند به امام هدایت می‌شود و هر کس به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مراجعه کند به قرآن رهنمود می‌شود.

پایان روز دوم بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم

وی تصریح کرد: قرآن بر طبق کتاب آیت‌الله جوادی آملی تاثیرات زیادی بر مردم دارد، اولین آن موعظه است که البته اشخاص نیز باید امادگی پذیرش را داشته باشند، تاثیر دیگر شفای درد‌های درون است، قران دردهای درونی انسان همچون حرص و طمع را شفا می‌دهد و انسان‌ را هدایت می‌کند، همچنین در نهج‌البلاغه بسیار به قرآن استناد شده است.

رفیعی با اشاره به قرآن به عنوان شفای درد‌های درونی گفت: قرآن شفای چهار درد بزرگ است؛ کفر، نفاق، ذلالت و انحراف، همیچنین گفته می‌شود قرآن «أكبَرِ الداءِ» است به عبارت دیگر وقتی قرآن می‌تواند برزرگترین دردهای درونی را شفا دهد پس دردهای کوچک هم به راحتی شفا می‌دهد.

وی ادامه داد: در خطبه‌های نهج‌البلاغه کلماتش مستند به آیات قرآن است و جامعه نیز باید بیشتر با نهج‌البلاغه و قرآن آشنایی پیدا کند، چرا که این منابع به ما نوریت می‌دهد و باعث هدایت انسان می‌شود.

این کارشناس دینی با اشاره به دعای هشتم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: در دعای هشتم صحیفه سجادیه از ۴۴ مرض که در اثر پناه بردن به خداوند از آن دور می‌شویم را آورده است، این مرض‌ها در صحیفه سجادیه اورده شده که شفای آن در قرآن است، پس لازم است مردم بیشتر به سمت قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بیاند.

اجرای نماهنگ «عهدالجبار» توسط گروه تواشیح الغدیر با مدیریت استاد محمدعلی دهدشتی از دیگر بخش‌های جذاب و متنوع روز دوم مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه بود.

مادران شاغل مطالعه قرآن و کتب معارف اهل بیت(ع) را به خودشان هدیه بدهند

خدیجه باقری از استان اصفهان، شرکت‌کننده مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف نهج‌البلاغه، در گفت‌وگو با ستاد خبری این دوره از مسابقات با اشاره به اینکه مسابقات امسال از سطح کیفی و کمی بالایی برخوردار بود، بیان کرد: انتخاب استان قم به‌عنوان محل برگزاری مرحله نهایی مسابقات انگیزه‌ای برای حضور بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) بود.

وی افزود:از دوران کودکی همراه مادرم در جلسات قرآن خواهر آیت‌الله بهشتی شرکت کردم و علاقه و انس با قرآن در وجود من از همان دوران آغاز شد و از دوران مدرسه تاکنون در مسابقات قرآن متعددی شرکت کردم.

باقری اظهار کرد: در اوقات فراغت مأنوس بودن با قرآن و کلام اهل بیت(ع) و مطالعه کتبی که راهگشای زندگی است را بر هر تفریح و خوشگذرونی‌های بیهوده ترجیه می‌دهم و اینگونه درکنار نقش همسری،مادری و مشغله‌های کاری‌ام در این عرصه حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: به مادران شاغل پیشنهاد می‌کنم از فعالیت‌هایی که منجر به رشد فردی و خانوادگی آنان نمی‌شود، پرهیز کنند و مطالعه کتب قرآن و اهل بیت(ع) را به خودشان هدیه بدهند.

باقری گفت: هنگام قرائت قرآن یا مطالعه نهج‌البلاغه، فرزندانم در کنار من حضور پیدا می‌کنند و علاقه‌مند به شنیدن و فراگیری هستند به‌همین خاطر تلاوت قرآن را بدون خطا و اشتباه فراگرفتند و این به برکت نور قرآن در اتمسفر خانواده‌مان است.

وی با اشاره به اینکه هدف از شرکت در مسابقات قرآن کسی مقام و رتبه نیست، تصریح کرد: خواسته قلبی‌ام حضور در محافل قرآنی بود و بیشترین انگیزه من، برطرف کردن نیازهای روحی و معنوی‌ام است.

شرکت‌کنندگان در بخش معارفی مسابقات قرآن کریم فردا ۲۲ دی‌ماه نیز به رقابت می‌پردازند و در هر رشته از پنج نفر از برگزیدگان تقدیر خواهد شد؛ ۲۳ دی‌ماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ مراسم اختتامیه این مسابقات برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha