اولین همایش تجلیل از خیریه‌های آذربایجان‌غربی برگزار شد
کد خبر: 4193337
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

اولین همایش تجلیل از خیریه‌های آذربایجان‌غربی برگزار شد

اولین همایش تجلیل از خیریه‌های آذربایجان‌غربی با حضور قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) در ارومیه برگزار شد.

همایش تجلیل از خیریه‌هابه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره)، 20 دی ماه در همایش تجلیل از خیریه‌های استان اظهار کرد: راهبرد اصلی کمیته امداد که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تاکید فرمودند و در روایات و احادیث مختلف نیز اشاره شده، موضوع «توانمندسازی» و ایجاد درآمد با ثبات برای افراد نیازمند است که باید در این مجموعه سرلوحه کارمان قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس، موثرترین خدمات برای نیازمندان همان مسئله توانمندسازی است که سبب حفظ کرامت انسانی فرد می‌شود و ایجاد اشتغال و رسیدن به درآمد مطلوب از روش‌های حفظ کرامت انسانی است تا دیگر نیازی به گرفتن بسته‌های معیشتی و حمایتی نداشته باشند.

قائم‌ مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: بی‌تردید در صورت توانمندسازی مالی افراد نیازمند، مسئله درمان و بیماری‌های آن‌ها نیز رفع شده و از سوی دیگر می‌توانند امکانات ازدواج و تشکیل خانواده را برای خود یا خانواده خود فراهم کنند و در این صورت نیاز به کمک‌های موردی از سوی مراکز نیکوکاری ندارند.

وی ادامه داد: مراکز نیکوکاری، موسسات نیکوکاری و گروه‌های مردمی باید در کنار کمک‌هایی که به افراد نیازمند می‌کنند، یک پیوست توانمندسازی نیز در کنار آن داشته باشند تا اثربخشی خدمات خود را افزایش دهند و خدماتی که مراکز نیکوکاری به افراد نیازمند ارائه می‌دهند در ظاهر، کمک‌رسانی است اما در واقع سبب «امنیت‌آفرینی» در جامعه می‌شود که مؤلفه بسیار مهمی است و امیدواریم نظام خیر و احسان در این استان ساماندهی شده و از موازی‌کاری جلوگیری و خدمات باکیفیتی به مردم ارائه شود.

گروه‌های مردمی زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند

حبیب‌اله آسوده، معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این همایش اظهار کرد: برای داشتن نوآوری، خلاقیت، نشاط، پویایی و تحول در جامعه باید به محور آن که مردم هستند که این چرخه اثر بخش را پیش می‌برند توجه کرد و تحول اجتماعی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی که نماد عینی آن انتخابات است که باید در آن به نحو شایسته شرکت کنیم، به دست مردم انجام می‌شود و مردم در همه زمینه‌های تاثیرگذار هستند.

وی افزود: اگر این مفاهیم را در یک فرایند اثربخش و کارآمد دنبال کنیم لازم است که هسته‌ها، گروه‌ها و نهادهای مردمی برخاسته از این مردم، راهبران جامعه باشند و گروه‌های مردمی باید برای اثربخشی فعالیت‌های خود باید پای کار آمده و با کسب مجوز مردم را راهبری کرده و برای رفع مشکلات نیازمندان در حوزه درمان، مسکن، اشتغال، تحصیل و ازدواج آسان جوانان تلاش کنند.

آسوده بیان کرد: در کمیته امداد دو گروه شایسته تقدیر هستند، گروه کارآفرینان و ارزش‌آفرینان که باید به آن‌ها کمک و حمایت شود تا در بهبود اقتصاد استان نقش موثری داشته باشند و گروه دوم نیز موسسات خیریه هستند که با فعالیت خود باری از دوش کمیته امداد در جهت کمک به دهک‌های پایین جامعه برداشته‌اند.

وی ادامه داد: صدها گروه جهادی، موسسات خیریه و درمانی گردهم آمده و مسیر احسان مردم به مردم را طراحی کرده‌اند و کمک بزرگی به کمیته امداد کردند و در جمهوری اسلامی، نباید جوان یا کودکی به سبب فقر اقتصادی ترک‌تحصیل کند، خیران و نیکوکاران باید این افراد را شناسایی کرده و با کمک به آن‌ها مانع از ترک‌ تحصیل‌شان شوند.

معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: فرهنگ مبارزه با بیکاری و کمک به فرهنگ کار و تلاش در جوانان، مهمترین اصل است و اگر بیکاری از جامعه حذف شود سبب نشاط در جامعه و رفع مشکلات می‌شود پس مؤسسات خیریه باید در کنار فعالیت‌های خود موضوع توانمندسازی جوانان را در نظر بگیرند و تنها توزیع‌کننده اقلام نباشند.

وی گفت: در امر ازدواج و مسکن، گروه‌های مردمی می‌توانند به دو شیوه کمک کنند و با گفتمان‌سازی، زمینه ازدواج آسان و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج دهند و در موضوع درمان نیز گروه‌های مردمی می‌توانند دغدغه درمانی مردم را کاهش دهند که جای خرسندی است و باید در این کارها سبقت گرفته و دست یکدیگر را گرفته و گروه‌های مردمی باید آسیب‌های اجتماعی را رصد کرده و مسائلی همچون طلاق و اعتیاد را مدیریت کنند.

آسوده عنوان کرد: رسالت کمیته امداد، راهبری خیر و احسان و هم‌افزایی در کنار موسسات بودن است چون این نهاد  رقیب و سبقت‌گیرنده نبوده بلکه مجموعه خیران را مغز متفکر و بازوان توانمند در نظام ولایی می‌داند.

کمک‌های مردمی ساماندهی شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این همایش اظهار کرد: رفع نیاز دیگران و کمک به آن‌ها از نعمت‌های بزرگ خداوند است و این موضوع در نزد حق تعالی ارج و قرب دارد.

وی افزود: انسانی که مشکل نیازمندی را رفع می‌کند در حقیقت به خود کمک کرده و در دنیا و آخرت پاداش عمل خیر خود را خواهد دید و خداوند فرموده: «افرادی که در راه خدا انفاق می‌کنند و مالشان را می‌بخشند، مانند دانه گندم است که بعد از کاشت از هر دانه هزاران دانه به وجود می‌آید».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی با اشاره به افزایش مشارکت مردم در کمک به محرومان و نیازمندان بیان کرد: کارهای مهمی‌در خصوص محرومیت‌زدایی، اشتغال، اکرام ایتام و رفع نیازمندی محرومان در استان صورت گرفته ولی باید با تبلیغات گسترده کمک‌های مردمی ‌را ساماندهی کرده و در جهت نهادینه‌سازی فرهنگ دینی صدقه‌دادن در جامعه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: یاری‌رسانی به همنوعان یکی از ارزش‌های صفاتی محسوب می‌شود که موجبات رشد روحی انسان را فراهم می‌آورد؛ زیرا در این نوع ارزش‌ها ویژگی برتری به نام ایثار و از خودگذشتگی نهفته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند: «اى مردم، جز اين نيست كه دنيا سراى گذر است و آخرت جاى ماندن، پس از گذرگاه براى قرارگاهتان توشه برگيريد، تا در دنيا هستيد به عبادت خدا و خدمت خلق بپردازيد كه در آخرت كامروا شوید و نزد  كسی كه رازهاى شما را مي‌داند پرده‏‌هاى خود را ندريد، نافرمانى خدا نكنيد و دل‌هایتان را از دنيا خارج کنید پيش از آنكه بدن‌هاتان را از آن بيرون برند دل بسته بدنيا نباشيد كه مرگ را آسان دريابيد، زيرا شما در دنيا در معرض آزمايش بوده و براى غير آن یعنی آخرت آفريده شده‏ايد، هرگاه مردى بميرد مردم دنيا پرست مى‏گويند:« از دارایى چه گذاشت» و فرشتگان مى‏‌گويند: «از عبادت و بندگى چه پيش فرستاد؟ خدا پدران شما را بيامرزد قسمتى، از دارایى خود را پيش بفرستيد، به دستور خدا انفاق كنيد كه سود شما در آن بوده، و همه را باز مگذاريد كه بر زيان شما است».

فعالیت ۵۰۰ سمن و خیریه

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این همایش اظهار کرد: بخش عمده‌ای از افراد نیازمند از طریق خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مورد حمایت قرار می‌گیرند، در آذربایجان‌غربی بیش از 500 سازمان مردم نهاد و خیریه دارای مجوز فعالیت می‌کنند.

وی افزود: همراه با مراکز خیریه دارای مجوز، گروه‌های مردمی فراوانی نیز فعال هستند و در کنار رفع مشکلات نیازمندان باید در جهت توانمندسازی آن‌ها گام برداریم و در استان به موضوع زنان سرپرست خانوار نیز توجه جدی شود.

ابراهیمی بیان کرد: مردمی‌سازی در استان به صورت جدی درحال پیگیری است و نگاه به مناطق کم‌برخوردار و محروم نیز در دستور کار قرار دارد.

وجود بیش از ۶۳ هزار سالمند تحت پوشش

رضا مهرافروز، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌غربی نیز در این همایش اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای انقلاب و امام شهدا را گرامی داشته و خیران که نیکان استان هستند از حضور و حمایت‌هایشان تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: اولین همایش تجلیل از خیران که در استان در حال برگزاری است و امیدواریم اهداف مهمی که در این همایش به دنبالش هستیم محقق شود که مهمترین آن، همان ماموریت اصلی کمیته امداد، ترویج فرهنگ خیر و احسان در سطح جامعه است.

مهرافروز بیان کرد: برقراری و ایجاد تعامل و همافزایی بین مجموعه خیریه‌های استان، شناسایی و معرفی افراد و الگوهای موفق خیر و احسان از دیگر برنامه‌های ما بوده و تلاش می‌کنیم خیران را در عرصه‌های نیکوکاری همراهی و یاری کنیم.

وی ادامه داد: حمایت از افراد سالمند نیز از فعالیت‌های این نهاد است و در حال حاضر بیش از ۶۳ هزار نفر سالمند تحت پوشش و حمایت‌ این نهاد تلاشگر هستند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌غربی تصریح کرد: یک هزار و ۶۵۰ خانواده زندانیان بی‌بضاعت نیز در استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند و بخشی از کمک‌های کمیته امداد در بخش تامین معیشت است که در ۹ماهه امسال ۷۸۰ میلیارد تومان کمک معیشتی به خانواده‌های تحت پوشش تعلق گرفته است.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال برای ۳۳ هزار خانواده کمک موردی با اعتباری به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۳۵۰ میلیارد ریال جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان‌غربی اهدا شد.

مهرافروز عنوان کرد: ۲۳ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز و یک هزار و ۷۷ دانشجو و طلبه تحت پوشش این نهاد قرار دارند که حدود ۸۰ میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی و ۲۱ میلیارد ریال نیز در خصوص شهریه به آن‌ها کمک شده و پرداخت می‌شود.

وی در پایان افزود: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه لوازم خانگی با اعتبار حدود ۴۱ میلیارد ریال در اختیار یک هزار و ۴۸۷ خانوار تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان‌غربی قرار گرفته و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌غربی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha