از جای خالی دور‌ه‌های آموزشی نهج‌البلاغه تا آموزش معارف ائمه(ع) به کودکان
کد خبر: 4193329
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

از جای خالی دور‌ه‌های آموزشی نهج‌البلاغه تا آموزش معارف ائمه(ع) به کودکان

متسابقان چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن در بخش معارفی بیان کردند: جای خالی دوره‌های آموزشی در حوزه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه احساس می‌شود و باید معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را در قالب بازی‌های بسیار نشاط آور از دوران کودکی در مهدکودک‌ها آموزش دهیم.

جای خالی دور‌ه‌های آموزشی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از قم، روز اول بخش معارفی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور ۲۵ متسابق در رشته‌های معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، امروز 20 دی‌ماه به کار خود پایان داد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا از قم با سه متسابق رشته نهج‌البلاغه تقدیم مخاطبان می‌شود:

جای خالی برگزاری دور‌ه‌های آموزشی نهج‌البلاغه احساس می‌شود

لیلا منصوری، متسابق بخش نهج البلاغه از استان همدان و کارشناس ریاضی محض در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درخصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی اظهار کرد: تا امروز در سطح استانی مسابقات اوقاف موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدم و امسال برای اولین بار در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف به مرحله کشوری راه پیدا کردم؛ همچنین در مسابقات سازمان تبلیغات در رشته تفسیر قرآن کریم شرکت و موفق به کسب رتبه شدم. 

وی افزود: با گذراندن درس عمومی تفسیر قرآن در دانشگاه که استادش حفظ سوره واقعه را برای ما مشخص کرده بود به این عرصه علاقه‌مند شدم و بیش از 10 سال است که فعالیت قرآنی دارم و یک خانه قرآن را در روستا تأسیس کردم.

منصوری ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مسابقات نحوه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اطلاع رسانی در فضای مجازی و هچنین پیامک انجام شد و در این زمینه عملکرد خوبی داشتند؛ در رابطه با آزمون کتبی در بخش نهج‌البلاغه باید گفت که سوالات در سطح بسیار بالایی قرار داشت.

وی در خصوص آثار و برکات انس با قرآن و نهج‌البلاغه گفت: درک مفاهیم نهج‌البلاغه و به کارگیری آن در مقام عمل در روابط اجتماعی و خانوادگی ما می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

این فعال قرآنی اشاره کرد: مطالعه و آشنایی افراد با کتب شریف صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه قطعاً به لحاظ ارتقا سطح اخلاقی در جامعه مؤثر خواهد بود.

منصوری تاکید کرد: امام علی (ع) فرمودند:«إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ فَلَا تُبَلْ کَیْفَ کُنْتَ؛ اگر به آنچه که می خواستی نرسیدی از آنچه هستی نگران مباش.» بنابراین اگر در این دوره از مسابقات موفقیتی در کسب رتبه نداشته باشم نیز از این کتاب ارزشمند در زندگی شخصی خود بهره‌مند شده‌ام.

این متسابق تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در ترویج معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه این است که درجه اول اهل عمل کردن به این معارف باشیم، در این صورت در روابط و تعامل با افراد جامعه می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. 

وی برگزاری دوره‌های آموزشی را در ترویج مفاهیم قرآن و نهج‌‌البلاغه بسیار مهم دانست و گفت: درک مفاهیم معارفی، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه برای بسیاری از افراد سخت است لذا برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه در فضای مجازی باعث ترویج معارف قرآنی در بین اقشار مختلف می‌شود.

این فعال قرآنی اضافه کرد: در حال حاضر مسابقات قرآنی محدود به اطلاع‌رسانی و برگزاری است در حالی که جای خالی دوره‌های آموزشی در حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه احساس می‌شود.

منصوری در پایان بیان کرد: تبلیغات گسترده مسابقات قرآنی با هدف جذب اقشار مختلف قطعاً می‌تواند در رونق این مسابقات در سال‌های آینده تأثیرگذار باشد.

حکمت‌های نهج‌البلاغه در کتب درسی وارد شود

معصومه بنکال، متسابق بخش نهج‌البلاغه از استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی اظهار کرد: در مسابقات قرآنی در رشته حفظ موضوعی و در سطح استانی رتبه دوم را کسب کردم، همچنین در مسابقات بسیج در رشته نهج‌البلاغه طی دو سال پیاپی رتبه اول را کسب کردم؛ امسال برای اولین بار در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف به مرحله کشوری راه یافتم.

بنکال، علت حضور و ماندگاری در مسیر قرآن کریم را پشتکار و انگیزه خانواده‌اش دانست و گفت: از دوران کودکی خانواده‌ام به ویژه مادرم نسبت به قرآن کریم توجه ویژه داشتند و همین امر سبب قدم گذاشتن من در این مسیر و اُنس با نهج‌البلاغه شد.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین پیامک انجام شد، گفت: در رابطه با آزمون کتبی در بخش نهج‌البلاغه باید گفت که سؤالات در سطح بسیار بالایی قرار داشت.

بنکال با اشاره به اینکه به عنوان خبرنگار آزاد در حال فعالیت هستم، افزود: اولین خبری که تهیه کردم در حوزه قرآن و معارف بود و از همان ابتدا در مسیر اُنس با قرآن و کلام اهل بیت(ع) حرکت کردم.

این متسابق عنوان کرد: کلاس‌های قرآنی زیادی در حوزه حفظ و قرائت وجود دارد اما در زمینه برگزاری دوره آموزشی فهم مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه فعالیت زیادی انجام نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: آوردن حکمت‌های نهج‌البلاغه در کتب درسی هم قطعاً در آشنایی و ترویج این کتب ارزشمند در بین نسل جوان و هدایت آن‌ها برای حرکت در مسیر معارف قرآن مؤثر خواهد بود.

معارف قرآنی و نهج‌البلاغه را در قالب بازی‌ها به کودکان آموزش دهیم

مطهره کبیریان راد، متسابق بخش نهج‌البلاغه از استان سمنان و کارشناس پرستاری و کارشناس ارشد آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص سابقه شرکت در مسابقات قرآنی، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان در طول سال‌های متمادی برای اساتید دانشجویان و کارکنان از سال 1380 در این مسابقات شرکت کردم و در رشته قرائت و تحقیق موفق به کسب رتبه شدم.

وی ادامه داد: خداوند این توفیق را به من داد که سال گذشته در بخش آوایی و معارفی در مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف شرکت کنم؛ امسال نیز برای دومین سال پیاپی در رشته نهج‌البلاغه شرکت کردم و موفق شدم به مرحله نهایی راه پیدا کنم.

کبیریان راد ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات نحوه اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سطح آزمون کتبی در بخش نهج‌البلاغه بسیار بالا بود؛ به دلیل مطالعه زیادی که داشتم تصور می‌کردم با سرعت بیشتری به سؤالات پاسخ دهم در حالی که سؤالات نیاز به تعمق و تمرکز زیادی داشت؛ البته سطح بالای سؤالات، بیانگر آمادگی و مطالعه زیاد شرکت کنندگان در این دور از مسابقات است.

وی در خصوص آثار و برکات انس با قرآن و نهج‌البلاغه گفت: به لطف خداوند 17 سال در رشته پرستاری فعالیت کردم و سعی داشتم در نهایت دقت با بیماران بدحال و محتضر برخورد و احکام احتضار را برای آن‌‌ها اجرا کنم؛ در زندگی شخصی و اجتماعی سعی کردم به عنوان یک مسلمان به درستی در مسئولیت‌های مختلف ایفای نقش کنم و امیدوارم که خداوند توفیق دهد هر چه بیشتر قرآن کریم و نهج‌البلاغه و فرمایشات حضرت علی(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهم.

کبیریان راد گفت: با توجه به اینکه در خانواده مذهبی رشد کردم از کودکی با قرآن و سخنان اهل بیت(ع) مأنوس بودم و در طول زمان همین انس با قرآن و نهج‌البلاغه بنده را به سمت فعالیت های قرآنی هدایت کرد و امیدوارم که همه با ادامه مسیر در این راه به هدف خلقت نزدیک شویم.

این متسابق ادامه داد: برای رسیدن به یک هدف باید سال‌ها زحمت کشید؛ بنابراین باید معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در قالب بازی‌های بسیار نشاط‌آور از دوران کودکی در مهدکودک‌ها آموزش دهیم.

وی اضافه کرد: امروز متأسفانه شاهد هستیم برنامه‌هایی در مهد کودک‌ها اجرا می‌شود که اصلا‌ مناسب نیست لذا باید برای ترویج معارف قرآن و کلام اهل بیت(ع) در جامعه از دوران کودکی برنامه‌ریزی کنیم با این هدف که دانش را به مهارت، و مهارت را به انگیزه‌ای برای حرکت افراد در مسیر قرآن و زندگی بر اساس کتب ارزشمندی همچون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تبدیل کنیم.

کبیریان راد بیان کرد: باید در حوزه معارف قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در شهرستان‌ها امکانات آموزشی بیشتر ایجاد شود؛ در همین راستا باید به مراکز قرآنی و معارفی مجوزهای بیشتری داده شود تا امکان دسترسی و به امکانات آموزشی و اساتید مجرب در همه نقاط فراهم شود.

انتهای پیام
captcha