تحلیل گاردین از دلایل دفاع آفریقای جنوبی از فلسطین
کد خبر: 4192918
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

تحلیل گاردین از دلایل دفاع آفریقای جنوبی از فلسطین

روزنامه گاردین در تحلیلی، دلایل حمایت دولت آفریقای جنوبی از حقوق فلسطینیان را بررسی کرده است.

تحلیل گاردین از دلایل دفاع آفریقای جنوبی از حقوق فلسطینیان / اماده

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، آفریقای جنوبی دو هفته قبل در جریان شکایت خود به دیوان بین‌المللی دادگستری از دادگاه مستقر در لاهه خواست تا دستور موقت را برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه صادر کند.

در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی آمده است: اقدامات اسرائیل در غزه ماهیت نسل‌کشی دارند و با هدف از بین بردن فلسطینی‌ها در نوار غزه انجام می‌گیرد. بر اساس این گزارش، پس از آنکه آفریقای جنوبی اسرائیل را به ارتکاب جنگی در غزه متهم کرد مقام‌های اسرائیلی این هفته مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر خواهند شد.

روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت که تاریخ آپارتاید در آفریقای جنوبی عاملی است که این کشور را علیه موضوع نسل‌کشی در نوار غزه و  پیگرد بین‌المللی رژیم اسرائیل به اقدام عملی کشانده است.
 
در ادامه تحلیل این روزنامه آمده است: در حالی که گروه‌های یهودی، حزب کنگره آفریقا را به یهودستیزی متهم می‌کنند، شکایتی که در دادگاه بین‌المللی دادگستری علیه اشغالگران ارائه شده از حمایت طولانی مدت این کشور از فلسطینی‌ها ناشی می‌شود. 
 
گروه‌های یهودی در آفریقای جنوبی حزب حاکم را به همراهی با «تروریسم» متهم می‌کنند، اما پرونده حقوقی با هدف توقف تجاوز اسرائیل به غزه پس از سال‌ها وخامت روابط بین این کشور و اسرائیل، ناشی از همدردی عمیق با مردم فلسطین و اتحاد نزدیک اسرائیل با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در تاریک‌ترین سالهای حکومت سفیدپوستان است. 
 
وارن گلدشتاین، خاخام اعظم آفریقای جنوبی، در واکنش به شکایت کنگره ملی آفریقا گفت که حزب حاکم به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی متحد ایران و عامل برنامه‌ای دولت اسلامی برای نابودی کشور یهودی است و آن را به حمایت از حماس متهم کرد. 
 
منتقدان شورای نمایندگان یهودی در پاسخ گفتند که این شورا به عنوان عامل رژیم اشغالگر عمل می‌کند. اندرو فاینشتاین، نماتینده یهودی سابق کنگره ملی آفریقا گفت که این انتقاد تأثیر کمی در داخل کشور خواهد گذاشت.
 
وی گفت: همانطور که به یاد دارم، خاخام اعظم و شورای نمایندگان یهود از چیزی که اسرائیل انجام داد انتقاد نکردند. خوب است به خود یادآوری کنیم که جامعه سازمان یافته یهودی در آفریقای جنوبی در موقعیت بسیار دشواری برای انتقاد از آپارتاید قرار گرفت.
 
فاینشتاین خاطرنشان کرد که شورای نمایندگان یهودیان با رژیم برتری‌طلب سفیدپوست همکاری کرد و از نمادهایی مانند پرسی یوتار، وکیلی که نلسون ماندلا را به زندان فرستاد، قدردانی کرد.
 
فاینشتاین افزود: انتقاد آفریقای جنوبی از اسرائیل ریشه در حمایت دیرینه این کشور از سازمان آزادیبخش فلسطین دارد و الگوی تبعیض نژادی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی شبیه به الگوی حکومت آپارتاید آفاریقای جنوبی است. ‏
 
سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی ماه گذشته به نمایندگان شورای نمایندگان یهودی گفت که دولت او به حمایت از فلسطینی‌هایی که به مدت هفت دهه از یک اشغالگری خشن و آپارتایدی رنج بردند، ادامه خواهد داد.
 
از زمانی که کنگره ملی آفریقا در سال 1994 به قدرت رسید، روابط دیپلماتیک کامل با فلسطین برقرار کرد و روابط آن با اشغالگران به مرور زمان بدتر شد.
 
در سال 2019، آفریقای جنوبی پس از کشته شدن 220 تظاهرات‌کننده فلسطینی در جریان راهپیمایی‌ها در نوار غزه، روابط دیپلماتیک خود را صرفاً به یک دفتر هماهنگی کاهش داد.
 
دولت آفریقای جنوبی، رژیم اسرائیل و ارتش آن را آفتی برای بشریت توصیف کرده است. با تشدید تجاوز به غزه در ماه نوامبر، آفریقای جنوبی دیپلمات‌های خود را از اسرائیل فراخواند و پارلمان کیپ تاون به تعلیق روابط و بستن سفارت اسرائیل در آفریقای جنوبی تا زمان آتش‌بس و تعهد اسرائیل به مذاکرات صلح عادلانه و پایدار با فلسطینی‌ها رأی داد. ‏
انتهای پیام
captcha