تبیین حکمرانی قرآنی از شاخصه‌های برجسته اندیشه‌های تفسیری رهبری است
کد خبر: 4191949
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور:

تبیین حکمرانی قرآنی از شاخصه‌های برجسته اندیشه‌های تفسیری رهبری است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین جامع حکمرانی قرآنی را از ویژگی‌های اندیشه تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: شخصیت ایشان به دلیل تنفس و تأمل در فضای حکمرانی دارای حساسیت نظری است.

به گزارش خبرنگار ایکنا به مشهد مقدس، آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) اجلاسیه شرق کشور، صبح امروز، ۱۴ دی ماه، در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور به ارائه مقاله‌ای با عنوان «حکمرانی قرآنی در اندیشه‌های تفسیری مقام معظم رهبری» پرداخت و گفت: در حکمرانی قرآنی، ارزش‌های عمومی جامعه را کلام الله مجید می‌سازد و قرآن کریم همچنین بر ارزش‌های فطری تاکید می‌کند. قرآن کریم در گام دوم حکمرانان صالح را در چارچوب قواعد و ضوابط تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور داشتن حساسیت نظری را از ویژگی‌های شخصیتی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: بسیاری از مفسران به دلیل نداشتن این حساسیت نتوانسته‌اند حق مطلب را از آیات قرآن استخراج کنند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب قبل از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فضای حکمرانی تامل و تنفس کرده‌اند و ذهنیت ایشان سیاسی و حاکمیتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهحت‌پور افزود: بر این باور هیچ آیه‌ای در قرآن منسوخ مطلق نیست، بلکه این آیه مطابق با مقتضیات و شرایط اجتماعی بالفعل می‌شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب ۱۰ سوره از قرآن را تفسیر کرده‌اند که سوره توبه قبل از انقلاب و سوره‌های جزء ۲۸ قرآن در زمان ریاست جمهوری و سوره حمد و بخشی از سوره بقره نیز در زمان رهبری ایشان تفسیر شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تبیین ویژگی‌های اندیشه تفسیری رهبر انقلاب پرداخت و گفت: بخشی از اندیشه‌های تفسیری رهبر انقلاب تفسیر عادی آیات قرآن است که وی این مطالب را با حساسیت و ناظر به حکمرانی بیان می‌کند. رهبر انقلاب پس از تفسیر آیات به تدبر در کلام وحی و عمق بخشی به فهم قرآن دعوت و قواعدی را برای واقعیت روز جامعه استخراج می کند.

این پژوهشگر قرآنی در ادامه تطبیق مفاهیم کلام وحی بر واقعیت روز جامعه و عرضه قرآن بر زندگی را از دیگر ویژگی‌های اندیشه‌های تفسیری مقام معظم رهبری دانست و گفت: ۸ قاعده استخراج شده از تفسیر مقام معظم رهبری از سوره‌های قرآن؛ حاکمیت مطلق و پادشاهی باشکوه الهی، تخلف‌ناپذیزی قوانین الهی، صدق در بندگی خدا، معیار رهبری و حکمرانی، معرفت افزایی، شرط سلامت و پایداری حکمرانی قرآنی، برخورد منطقی با قوانین و سنت‌های غیراسلامی، ضرورت شکل‌گیری پایگاهی برای تحقق حکمرانی اسلامی، رشد پیوسته ظرفیت‌ها و تفکیف مردم مومن، ضرورت مراقبت بر مهارت‌های خویشتن‌داری گروه‌های مردمی است.

انتهای پیام
captcha