رهبر معظم انقلاب از پیشتازان تفسیر علمی در دهه‌های اخیر بوده‌اند
کد خبر: 4191917
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری:

رهبر معظم انقلاب از پیشتازان تفسیر علمی در دهه‌های اخیر بوده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی با تأکید بر مرجعیت علمی قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از پیشتازان تفسیر علمی در دهه‌های اخیر بوده‌اند.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب؛مرجعیت علمی قرآن در اندیشه مقام معظم رهبری در علمی و قرآنی تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی، رئیس مجتمع قرآن و حدیث المصطفی(ص) و دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در اختتامیه این کنگره(اجلاسیه شرق کشور) امروز پنجشنبه 14 خردادماه، در تالار قدس کتابخانه خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در گلزار شهدای کرمان به غربت اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان نسل جوان امروزی اشاره و بر ضرورت تبیین آن تأکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به نوآوری‌های قرآنی مقام معظم رهبری اعم از نوآوری روش‌شناسانه، ابتکارات علمی و نظریه‌های نوآمد قرآنی افزود: ایشان در تفسیر خود علاوه بر مبانی معهود و قواعد و روش‌های مرسوم تفسیری در مبانی، قواعد نکته‌سنجی و مبانی جدید را ارائه می‌کنند.
وی با بیان این که تمام گرایش‌های تفسیری را می‌توان در اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب یافت، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیشتازان تفسیر علمی در دهه‌های اخیر بوده و بر اساس نظریات ایشان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی در حوزه مطالعات قرآنی و علوم تدوین شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که رهبر معظم انقلاب علاوه بر مبانی عام مبانی خاصی در تفسیر ارائه می‌کنند اظهار کرد: منحصر نشدن تفسیر آیات در تفسیر فردی، کاربردی بودن قرآن و وحدت‌آفرینی این کتاب و … ابعادی از نگرش‌های تفسیری رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به گرایش‌های چهارگانه رهبر معظم انقلاب در عرصه تفسیر گفت: طرح ۱۰ میلیون حافظ قرآن، کرسی تلاوت در مساجد، طرح خواندن ترجمه تفسیری در هنگام تلاوت، دعوت به پیشرفت و رشد علمی کشور بر اساس قرآن و تشکیل جلسات تفسیر قرآن کریم از جمله رویکردهای تفسیری رهبر انقلاب در گذر زمان است.
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی ضمن تبیین اندیشه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه رهبر معظم انقلاب، با بیان این که این موضوع در مباحث آینده علمی و قرآنی بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تصریح می‌کنند، مسئله قرآن، مرجعیت آن و رجوع به این کتاب الهی و استفهام از آیات آن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی و … بسیار مهم است.
وی درباره معانی مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: منبع بودن، مرجعیت امضایی حدیث، پاسخگویی به سؤالات زمان، جهت‌دهی به علوم انسانی اعم از مبانی اهداف و اصول، سیطره عملی با رجوع به قرآن، مرجعیت الگویی و تمدن‌سازی، مرجعیت پارادایمی و فرهنگ علمی، سرچشمه برخی علوم را در قرآن دانستن و مرجعیت در علوم ادبی از جمله رویکردهای مبتنی بر نگاه رویکردی رهبری به قرآن کریم است.
رئیس مجتمع قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به نظریه‌های نوآمد قرآنی و اهمیت نظریه ابتناء علوم انسانی بر قرآن کریم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، علوم انسانی فعلی را ترجمه غرب و بر اساس مبانی اومانیسیت و سکولاریستی می‌دانند و ضمن تأکید بر این که هدایت قرآن کریم عام بوده، شامل همه علوم می‌شود و در مبانی، اهداف و.. علوم انسانی اثر دارد؛ بازسازی علوم انسانی بر اساس قرآن را راهبردی مهم در بهره‌گیری از نظریه‌های نوآمد قرآنی می‌دانند.

انتهای پیام
captcha