محتوای مناسب رده‌های سنی در فضای مجازی
کد خبر: 4191061
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
دانستنی‌های سایبری/ ۴۷

محتوای مناسب رده‌های سنی در فضای مجازی

رده‌بندی سنی برای استفاده کودکان از فضای مجازی مهم است تا به محتوا‌های مناسب و متناسب با توانایی‌ها و نیاز‌های رشدی آن‌ها دسترسی یابند.

محتوای مناسب رده‌های سنی در فضای مجازیبه گزارش ایکنا؛ در کشور ما نظام رده‌بندی ESRA، انواع بازی‌های دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف را در رده‌های سنی ۳+، ۷+، ۱۲+، ۱۵+ و ۱۸+ طبقه‌بندی می‌کند و بازی‌هایی که به دلیل محتوای خود رده سنی دریافت نمی‌کنند، امکان عرضه در کشور را ندارند؛ بنابراین رده‌بندی سنی برای استفاده کودکان از فضای مجازی مهم است تا محتوا‌های مناسب با توانایی‌ها و نیاز‌های رشدی آن‌ها ارائه شود. در ادامه استفاده از این فضا، برای سنین گوناگون تعریف شده است.  

زیر ۲ سال: استفاده کودکان از ابزار‌های رسانه‌ای و دارای صفحه نمایش و متصل به اینترنت مطلقاً ممنوع است.

۲ تا ۵ سال: محتوا‌های تعاملی و آموزشی، مانند اپلیکیشن‌ها و ویدئو‌های آموزشی، مناسب هستند. پیشنهاد می‌شود کمتر از یک ساعت در روز ابزار کنترل شده در اختیار فرزند قرار بگیرد. بقیه ساعات روز بازی‌های تعاملی در فضای حقیقی انجام شود.

۶ تا ۹ سال: بازی‌ها و فعالیت‌های تفکری که توسعه مهارت‌های اجتماعی و تحلیلی را تقویت کنند، پیشنهاد می‌شود. در این سن ابزار باید شدیداً کنترل شود. ۹۰ دقیقه در روز به علاوه استفاده برای تکالیف مدرسه پیشنهاد می‌شود و به هیچ وجه ابزار نباید دارای محتوای بزرگسال باشد.

۱۰ تا ۱۲ سال: دسترسی به منابع آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی و بازی‌های مناسب برای این گروه سنی و استفاده مشترک از ابزار با مادر یا ابزار اختصاصی با نصب نرم‌افزار‌های کنترل خانوادگی در کنار روش‌های اقناعی مجاز است. همچنین، نظارت مداوم والدین و توجه به محتوا و زمان صرف شده در فضای مجازی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خانواده‌ها باید با توجه به نحوه تربیت فرزندشان در این سنین استفاده کودکشان از فضای مجازی را مدیریت و کنترل کنند.

انتهای پیام
captcha