نظام انقلابی، توقف‌ناپذیر و الهام‌بخش است
کد خبر: 4190520
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند:

نظام انقلابی، توقف‌ناپذیر و الهام‌بخش است

مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه نظام انقلابی پیش‌رونده و توقف‌ناپذیر و الهام‌بخش است، گفت: انسان انقلابی اهل جهاد، ایثار، بصیر، صبور و مقاوم و اهل اقدام به‌هنگام است؛ برخی از ما اهل اقدام نیستیم؛ برخی نیز اقدام می‌کنیم ولی به‌هنگام نیست.

علیرضا پیروزمندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛ مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی، 7 دی‌ماه در پیش‌نشست نظریه نظام انقلابی و مراسم رونمایی از نرم‌افزار آثار حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه نظریه نظام انقلابی واجد کلید واژه‌های مهم نظام و انقلاب، است، گفت: نظام مجموعه انسانی ساختارمند، منسجم، گویا و متعامل است و متعامل یعنی با محیط بیرون خود داد و ستد دارد؛ کلمه انقلابی هم یکسری شاخصه‌هایی مانند عقلانیت، شجاعت، شدت در برابر دشمن و عطوفت در برابر مؤمنان، عدالت‌خواهی، امیدواری و آینده‌نگری و آینده‌ساز، منعطف، آرمان‌گرای واقع‌بین و بهره‌وری دارد.

وی با بیان اینکه ما در طول دفاع مقدس مسئله بهره‌وری را به خوبی شاهد بودیم یعنی جبهه مؤمنین با امکانات اندک در برابر جمعیت زیاد دشمنان با عنایت خدا ایستادند، اظهار کرد: سعه صدر هم از دیگر ویژگی‌های یک فرد و جامعه انقلابی است؛ سعه صدر یعنی ظرفیتی مانند دریا که با افتادن یک سنگ در آن گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است؛ اینکه ما گاهی انتقاد از خودی‌ها را هم برنمی‌تابیم و قصد داریم فرد را سر جای خودش بنشانیم و مقابله به مثل کنیم، به این دلیل است که ظرف وجودی ما کوچک است.

فرد انقلابی اهل تک‌روی نیست

پیرزومند ادامه داد: برخلاف این تصور که انقلابیون افرادی متفرد و متمرد هستند و هر کسی در انزاوی خود کاری را انجام می‌دهد، یک فرد انقلابی کسی است که با جمع است و به کار گروهی می‌پردازد؛ فرد انقلابی باید مردم‌گرا و مستضعف‌گرا و در متن مردم باشد و از آنان فاصله نگیرد، جهانی‌اندیش باشد؛ حوزه دید او جهانی است ولی حوزه عمل او در حد معقولات است. به دلیل اینکه اسلام، دینی جهانی است و می‌خواهد در مقیاس تمدنی مسئولیت ایفا کند. تمدن‌ساز و تمدن‌نگر و دارای فهم تمدنی است.

مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: رهبر انقلاب که بر تمدن اسلامی به عنوان افق آینده انقلاب تأکید دارند و این هدف را جهت‌دهی می‌کنند برای این است که توجه بدهند به اینکه میدان، سطحی و کوتاه‌مدت و زودگذر نیست و رقابت تمدنی یعنی عالی‌ترین مقیاس رقابت در جهان و انقلابی هم کسی است که الزامات ورود به تمدن‌سازی را می‌فهمد و همین به او ظرف وجودی و سعه صدر و مقاومت می‌دهد.

وی افزود: انسان انقلابی اهل جهاد، ایثار و بصیر، صبور و مقاوم و اهل اقدام به‌هنگام است؛ برخی از ما اهل اقدام نیستیم ولی برخی اقدام می‌کنیم ولی به‌هنگام نیست.

مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: نظام انقلابی هم یعنی اتصاف یک نظام به صفاتی که برای فرد انقلابی ذکر شد؛ آیا نظام انقلابی به معنای این است که افراد آن هم انقلابی باشند، این هست ولی فقط این نیست بلکه در نظام انقلابی، نظام سیاسی، نظام فرهنگی و نظام اقتصادی باید انقلابی باشد.

پیروزمند با بیان اینکه نظام فرهنگی هویت دارد و موجود زنده است، گفت: همانطور که یک فرد انقلای باید صبور باشد و سعه صدر داشته باشد حالا باید نظام هم اینطور باشد یعنی اجزا و روابط و برایند و کارکرد آن واجد این ویژگی‌ها باشد و خاصیتی که از ترکیب انسان‌ها رخ می‌دهد واجد این خصوصیات باشد و انقلابی‌بودن افراد هم  پیش‌نیاز و مقدمه جامعه انقلابی است.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی افزود: الان باید بررسی کنیم که آیا نظام فرهنگی کشور نظام انقلابی را تقویت می‌کند یا نظام سکولار را و کارکردش در کدام جهت است؛ ساختار و روابط آیا انقلابی هست یا نه؟ اگر نقش مردم در نظام انقلابی به علت بروکراسی تضعیف شد در این صورت این ساختار انقلابی نیست؛ ساختار انقلابی باید پویا، چابک، بهره‌ور و منعطف باشد و محتوا و پیام آن هم انقلابی باشد.

شاخصه‌های نظام انقلابی

وی افزود: آیا در فرهنگ انقلابی ما شجاعت و امانت و احسان جریان دارد یا مقابل آن؟ اگر دشمن‌شناسی و استکبارستیزی و ولایت‌محوری جریان یافت یعنی محتوا، انقلابی است ولی اگر حرص و حسد و طمع و خودخواهی و .. جریان یافت یعنی محتوا، انقلابی نیست و البته آنچه در واقعیت رخ می‌دهد خالص از هیچکدام نیست و مهم این است که ببینیم روند به نفع چه جریانی است.

پیروزمند بیان کرد: اگر بخواهیم تمدنی حرکت کنیم باید فراملی بیندیشیم؛ نظام انقلابی نظامی پیش‌رونده و توقف‌ناپذیر و الهام‌بخش است. اینکه امام از ابتدای انقلاب که انقلاب، نهالی بیش نبود فرمودند که ما انقلاب را به دنیا صادر خواهیم کرد در حالی که ما اگر بودیم می‌گفتیم شما اول داخل را دریابید و بعد سراغ دنیا بروید.

وی ادامه داد: امروز هم این حرف زده می‌شود که شما به جای اینکه سراغ غزه و سوریه و ... بروید، فکری برای جوانان کشور خودتان بکنید. چرا حرف گنده می‌زنید و پول مملکت را خرج جای دیگر می‌کند؛ این به خاطر آن است که نگاه تمدنی ندارد و متوجه روند رو به پیش انقلاب نیست.

مسئول مرکز تحقیقات بنیادی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه اگر ما خود را به مقیاس منطقه‌ای و ملی محدود کنیم ما را له خواهند کرد، گفت: نظام انقلابی در برابر نظام اقتدارگرا و مستبد است؛ نظام استبدادی از این جهت با نظام انقلابی فاصله می‌گیرد که نگاه از بالا به پایین دارد و در آن قهر و اجبار، محور است و مردم‌گرا نیست.

پیروزمند با بیان اینکه مخالف نظام انقلابی، نظام سکولاریستی است، اظهار کرد: بنیاد این نوع نظام بر کنار گذاشتن دین از زندگی اجتماعی استوار است و به میزانی که جامعه به سمت سکولاریسم پیش برود به جامعه مقلد منفعل تبدیل خواهد شد. جامعه و نظامی که مقلد و منفعل است نمی‌تواند انقلابی باشد زیرا باید براساس الگوی مرجع جهانی خود عمل کند.

وی افزود: تفکر لیبرالی هم در اندیشه و هم در ساختار مرجع و بزرگتر و تجربه پیشینی دارد و جاذبه ایجاد کرده و ما را به سمت خود می‌کشاند و مخالف نظام انقلابی، نظام ارتجاعی است؛ نظام ارتجاعی هم دو قسم است که یکی نظامی است که اسلام اجتماعی و سیاسی را برنمی‌تابد و جامعه را به این سمت می‌برد که بگوید اشتباه کردیم گفتیم تمدن اسلامی.

پیروزمند با بیان اینکه مبنای نظام انقلابی نه ترس و نه منفعت است، اظهار کرد: مبنای این نوع نظام محبت است و هدف آن نیز ایجاد تعالی و ساختار نظام انقلابی بر محور رابطه امام و امت است. 

انتهای پیام
captcha