دانش نقش بنیادی در توسعه تمدن‌ها دارد
کد خبر: 4190150
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران:

دانش نقش بنیادی در توسعه تمدن‌ها دارد

مسعود حبیبی در نوزدهمین همایش نکوداشت مقام استاد گفت: همه می‌د‌انیم دانش، نقش بنیادی در توسعه تمدن‌ها دارد البته مؤلفه‌های دیگری نظیر؛ تاریخ، جغرافیا و .. نیز وجود دارد اما مهم‌ترین امر در توسعه تمدن‌ها دانش است.       

دانش نقش بنیادی در توسعه تمدن‌ها دارد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نوزدهمین همایش نکوداشت مقام استاد در تالار ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز 5 دی ماه برگزار و از 10 نفر از اساتید برتر تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم مسعود حبیبی، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ضمن نکوداشت مقام استاد گفت: از اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی تشکر می‌کنم که دعوت ما را برای این مراسم پذیرا شدند. 22 سال پیش دغدغه‌ای شکل گرفت که وقتی اساتید بازنشسته می‌شوند باید دانشگاه را ترک کنند. این امر به معنای نادیده گرفتن تجربه بالای اساتید بود. این دغدغه را آن زمان با ابوالفضل فاتح، رئیس وقت جهاد مطرح کردیم. وی تأکید داشتند که حتماً اساتید برتر معرفی شده و مورد تجلیل قرار گیرند. بر همین اساس خدمت دکتر علیرضا یلدا رسیدیم. ایشان بسیار مهربانانه از خواسته ما که اجرایی مراسمی برای نکوداشت استادان بود استقبال کردند. زنده‌یاد دکتر یلدا در مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران هر کاری از دستشان برمی‌آمد، برای اجرای بهتر نکوداشت انجام دادند و امروز شاهد برگزاری نوزدهمین دوره این رویداد هستیم.

حبیبی ادامه داد: همه می‌دانیم دانش نقش بنیادی در توسعه تمدن‌ها دارد البته مؤلفه‌های دیگری چون؛ تاریخ، جغرافیا و ... نیز در این امر دخیل هستند اما مهم‌ترین نقش را برای دانش باید متصور شد. دانش به ما قدرت می‌دهد تا فلسفه و هنر را بهتر درک کنیم. در کلام دیگر باید بگویم بدون دانش ما قدرت درک تحول را پیدا نخواهیم کرد. اگر رشد پایدار می‌خواهیم باید تصمیم گیری آگاهانه داشته باشیم و برای رسیدن به خواسته، دانش نیاز است.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کسانی که علم را صیانت می‌کنند حامیان آینده هستند، گفت: تلاش ما این است ضمن معرفی و نکوداشت از اساتید، مسیرمان را گسترش دهیم تا بتوانیم نکوداشت‌های بهتری برگزار کنیم؛ امری که مقام معظم رهبری نیز روی آن تأکید دارد.

وی در خاتمه از تمام اساتید و دانشجویانی که در برگزاری این نکوداشت یاری رساندند تشکر کردند.

در ادامه این مراسم حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سخنانی بیان کرد: این تجلیل‌ها نمی‌تواند کافی باشد زیرا مقام اساتید و زحماتی که می‌کشند به اندازه‌ای بزرگ است که نمی‌توان آن‌ها را به صورت کامل جبران کرد اما باید تلاش کنیم هر ساله شکل بهتری در مراسم نکوداشت‌ها داشته باشم.

وی بیان کرد: 180 سال از عمر شکل‌گیری دانشگاه در کشورمان می‌گذرد. در این مدت نکات متعددی به کیفیت علمی دانشگاه‌ها افزوده شده است؛ امیدوارم ما نیز در ادامه بتوانیم قدمی در جهت بالا بردن کیفیت دانشگاه برداریم. البته مطمئناً در مسیر راه دانشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد اما دانشمندان همیشه توانسته‌اند بر مشکلات فائق آیند و مسیر پیشرفت را پیش روی دانشجویان قرار دهند.

در ادامه مراسم با پخش تصاویری از زنده یاد مصطفی فاطمی تجلیل به عمل آمد. سپس 10 استاد برتر تجلیل شدند. اردشیر قوام‌زاده، اکبر سلطانی، یگانه صراف، اکبر فتوحی، محسن امین، نسیم خواجوی‌راد، محمد حسین نبیان، سلاله امامقلی‌پور، حمید عمادی کوچک و سارا فریدون نیا اساتیدی بودند که از آن‌ها تجلیل شد.

در این مراسم اساتیدی که از آنهغا تجلیل به عمل آمد سخنانی کوتاه بیان کردند که در ادامه تعدادی از سخنان مطرح شده بیان می‌شود.

اردشیر قوام زاده: من دانشجو هستم و هنوز درس می‌خوانم. تعلیم و تعلم یکی از بزرگ‌ترین روش‌های پژوهشی است. من از دانشجوهایم مطلب یاد می‌گیرم. الان در کشورمان مراکز علمی، پژوهشی خوبی وجود دارد. برای مثال به 20 مرکز مغز و استخوان که در شهرهای مختلف وجود دارد، اشاره دارم.

حمید عمادی کوچک: کار ما باغبانی است ما گل‌هایی که شما باشید پرورش می‌دهیم. امیدوارم گل‌ها و درختانی که در باغ دانشگاه تربیت می‌شوند، هیچ گاه مجبور به مهاجرت نشوند.

نسیم خواجوی راد: صحبت در حضور بزرگان سخت و دشوار است. هر کس سوادی معلمی دارد باید روی یک نکته توجه ویژه کند آن هم اینکه دانشجو باشد و دانشجو را دوست داشته باشد. امیدوارم به چنین جایگاهی برسم.

اکبر سلطانی: خوشحالم در این جمع هستم احساس می‌کنم در این مدتی که به دانشگاه می‌آیم، بالغ‌تر شده‌ام.

سارا فریدون نیا: از خدا شاکر هستم که امروز در جمع اساتیدی حضور پیدا می‌کنم که برایم همانند یک الگو هستند. همچنین از دانشجویان بابت انتخاب من به عنوان استاد برتر کمال تشکر را دارم. البته من در کار معلمی هنوز نوسفرم اما امیدوارم در مسیر پیش رویم به خوبی کار کنم. همچنین از جهاد دانشگاهی بابت اجرای چنین نکوداشتی کمال تشکر را دارم.

محسن امین: افتخاری بالاتر از این نیست که مورد تجلیل اساتید و دانشجویان قرار گیریم خوشبختانه این افتخار نصیب من شده است. این تجلیل باعث خواهد شد مشارکت من در پژوهش بالاتر رود.

در انتهای این مراسم علی زند وکیلی، خواننده جوان کشورمان به اجرای برنامه پرداخت.

انتهای پیام
captcha