دانشگاه به مرکز اوج‌گیری رویدادهای دینی تبدیل شده است
کد خبر: 4189688
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی:

دانشگاه به مرکز اوج‌گیری رویدادهای دینی تبدیل شده است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه در کشور ما برای گسترش بی‌دینی و لیبرال دموکراسی تاسیس شد و قرار بود کادر لازم در راستای منویات نظام‌های مسلط در عالم را تربیت کند اما همین دانشگاه، پس از انقلاب اسلامی تبدیل به مرکز اوج‎گیری بسیاری از اتفاقات دینی شد.

حجت‌الاسلام رستمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تجلیل از برگزیدگان فراخوان ایده اعتکاف دانشجویی، امروز یکشنبه ۳ دی‌ماه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: خدا را شاکرم که در جمع عزیزان جوان و دانشجویی حضور دارم که در موضوع مهم اعتکاف گرد هم آمد و برگزیده فراخوان ایده مرتبط با اعتکاف بوده‌اند. شاید یکی از موضوعات پیچیده که متناسب با ساختار وجودی انسان است مناسک و عبادات دینی است. دین مجموعه‌ای از صحنه‌های بدیع، جدید و درک ناشده و فتح ناشده را پیش روی انسان قرار می‌دهد و انسان با قرار گرفتن در این صحنه‌ها تجربه‌ای کسب می‌کند که قبل از آن وجود نداشته است.
 

جذابیت‌های نماز

 
وی افزود: شما جوان و اهل تحرک و حضور در محیط‌های جدید هستید و ممکن است به کوه بروید یا سفر و تفریح ویژه‌ای داشته باشید یا حتی در بازی‌های آنلاین شرکت کنید اما اهمیت چنین کارهایی، قرار گرفتن انسان در صحنه‌هایی است که قبلاً برای وی تجربه نشده است بنابراین جدید و نو بودن شرایط، یکی از جذابیت‌های حرکات انسانی است. پیچیدگی ساختار انسان و آفرینشی که خداوند در انسان به وجود آورده باعث شده که ظرفیتی بی‌نهایت در وجود انسان قرار بگیرد و زیبایی دین هم به این است که به واسطه ارتباطی که با ارتقای معنوی انسان دارد، تکراری در آن نیست و این جذابیت برای شخصی که در این مسیر قرار می‌گیرد دائما وجود خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: خیلی‌ها ممکن است فیلم نمازهای آیت‌الله بهجت را دیده باشند که در حین نماز و خروج از نماز، به گریه می‌افتند. نماز نردبان ترقی و ابزاری است که انسان را به عروج می‌رساند. ارتفاع بلند مرتبه‌ترین ساختمان‌ها هم سقفی دارد اما در مورد نماز گفته شده که شما دائما با نماز می‌توانید ارتقا پیدا کنید ‌بنابراین شما بی نهایت مسیر اوج گرفتن پیش رو دارید. به همین دلیل است که اولیای الهی زیباترین نمازها را دارند و هر نمازی برای آنها و سایر انسان‌های مومن، ابزار عروج است چون این نماز، ما را به جایی می‌رساند که قبلا به آن نرسیده‌ایم و کسی که سیر می‌کند تکرار را احساس نخواهد کرد.
 

برکات انقلاب اسلامی

 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: این بدیع بودن و هیجان‌انگیز بودن عبادت در تمام صحنه‌ها وجود دارد و مخصوصاً در اسلام، این عبادات، ساختار، محتوا و قالب تعریف شده‌تری دارند تا جدید بودن در آنها وجود داشته باشد و به همین دلیل است که برای ما لذت دارند. هیچ‌وقت شب قدر امسال شما شبیه شب قدر پارسال نیست چراکه آمادگی و شوقی برای شب قدر امسال دارید که کاملا با شب قدر سال گذشته متفاوت است چراکه در این سیر، سکون وجود ندارد و اعتکاف هم از این جنس عبادات است چون حضور در خدا با آداب مهمانی خاص این خانه را شاهد هستیم.
 
حجت‌الاسلام رستمی تاکید کرد: در اعتکاف، طی سه روز در محیطی محدود، انواع اتفاقات متفاوت را از خود سلب کرده‌ایم و همه شبیه هم هستیم اما در این اعتکاف، سیر و سلوک اتفاق می‌افتد. اقدامی که شما انجام و ایده‌‌هایی که برای اعتکاف دانشجویی ارائه داده‌اید می‌تواند برای ما نقطه عطفی باشد. ما گاهی نعمت نظام و انقلاب اسلامی را فراموش می‌کنیم در حالیکه انقلاب اسلامی، دین اسلام را از نقطه‌ای مهجور و مغفول و بی‌اثر به نقطه‌ای تعیین کننده در گستره عالم تبدیل کرد. گاهی مشاهده می‌کنیم که شخصی مسیحی می‌گوید به خاطر اتفاقاتی که در غزه می‌افتد به قرآن مراجعه کرده‌ام و در قرآن چیزهایی دیده‌ام که قبلا ندیده‌ام. آنچه در نهضت فلسطین و فعالیت انقلابیون جهان اسلام می‌بینیم از برکات انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس و امام راحل است.
 

آثار فعالیت هیئات دانشجویی

 
وی ادامه داد: دانشگاه در کشور ما برای گسترش بی‌دینی و لیبرال دموکراسی تاسیس شد و قرار بود کادر لازم در راستای منویات نظام‌های مسلط در عالم را تربیت کند اما همین دانشگاه پس از انقلاب اسلامی تبدیل به مرکز اوج‌گیری بسیاری از اتفاقات دینی شد. همه اعتکافی که قبلا در قم وجود داشت در زیرزمین مسجد امام حسن عسکری(ع) با حضور تعداد اندکی طلبه بود و شاید در تمام کشور، چهار نقطه پیدا نمی‌کردید که اعتکاف در آنجا صورت بگیرد اما امروزه مشاهده می‌کنیم که برای اعتکاف، ثبت‌نام صورت می‌گیرد و اگر کسی دیر ثبت‌نام کند ممکن است جا برای حضور وی نباشد. این کاری است که توسط دانشگاه‌ها انجام شد. امروزه هیئت‌های دانشجویی تبدیل به الگویی برای هیئت‌های دغدغه‌مند نسبت به مسائل اجتماعی شده‌اند. هیئت همواره یکی از میراث‌های معنوی جامعه ما بود اما هیئت دانشجویی باعث شد امروزه شاهد باشکوه‌ترین نمازهای جماعت در دانشگاه‌ها باشیم.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: امروزه در محیط‌های نخبگانی، زیباترین جلوه‌‎های حرکات معنوی را مشاهده می‌کنیم. در هر فصل، بیش از هزار طلبه از قم به خوابگاه‌های دانشجویی می‌آیند و با دانشجویان نشست و برخاست دارند و این هم جلوه‌ای از حرکات دینی در دانشگاه‌ها است لذا آنچه در محیط‌های دانشگاهی ما وجود دارد شوق به معنویت و ارتباط با مظاهر دینی است و کاری که شما عزیزان در زمینه اعتکاف انجام دادید کاری ارزشمند و نشانه‌ای دیگر از حرکات معنوی در دانشگاه‌ها و امری مبارک و زیباست که در میان قشر جوان، نخبه و تحصیل کرده ما به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است و البته باید آن را بازنشر داد و گل‌های این گلستان در همه جا تکثیر شود.
 

 غلبه جریان معنویت‌گرا در دانشگاه‌ها

 
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی؛ مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این مراسم گفت: تاکنون امکان حضور چهل هزار نفر در اعتکاف دانشجویی در مساجد کشور فراهم شده است. این اتفاق مبارکی است چون جریان معنویت و مومنان انقلابی در فضای دانشگاه، جریان غالب و اثرگذار است. نماز جماعات و اعتکاف‌های پرشکوهی در دانشگاه‌ها وجود دارد و ای کاش بازتاب خوبی پیدا کند چراکه ما در بازتاب دادن این اتفاق بزرگ موفقیت چندانی نداشته‌ایم.
 
وی افزود: اینهمه اتفاق خوب در دانشگاه‌ها رخ می‌‌دهد و متاسفانه دیده نمی‌شوند لذا امیدواریم فراخوان ایده اعتکاف دانشجویی، گامی در راستای بازتاب آن باشد و از همه کسانی‎‌که در این فراخوان شرکت کردند درخواست داریم که همچنان با ما در ارتباط بوده و کمک‌ کننده باشند. امیدواریم این جلسه آغاز یک راه باشد و همه کمک کنند اتفاقات مبارکی رقم بخورد.
 
حجت‌الاسلام کرمی تصریح کرد: نگاه ما این است که به یک پیشخوان مجازی برای پشتیبانی از ایده‌های اعتکاف دانشجویی برسیم تا توان مجموعه‌های عملیاتی برای ارائه خدمات به دانشجویان افزایش پیدا کند. یکی از برگزیدگان، اپلیکیشینی ساخته است که اگر حمایت شود همه تعالیم و کتب مورد نیاز درباره اعتکاف در آن وجود خواهد داشت. هرکدام از سایر ایده‌هایی که ارائه شده هم، یک بار را برداشته و یک خلا را پر می‌کنند لذا امیدواریم زمینه شکوفایی بیشتر این افراد را فراهم کنیم.
انتهای پیام
captcha