ترویج و اشاعه تلاش‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی ضروری است
کد خبر: 4189362
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
سعید ایران/ 7

ترویج و اشاعه تلاش‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی ضروری است

حسن مسلمی‌نائینی ترویج و اشاعه تلاش‌های زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی که با جهاد خستگی‌ناپذیر خود، پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد و امروز در درمان ناباروری و دانش سلول‌های بنیادی چون برلیان در داخل و خارج از کشور می‌درخشد را ضروری دانست.

مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. وی در نیمه دی‌ماه سال ۱۳۸۴ بعد از سال‌ها خدمت به جامعه علمی ایران با اینکه ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فرو بست. مقام معظم رهبری ایشان را یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی خواندند که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.

ایکنا به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت سعید کاظمی‌آشتیانی سلسله گفت‌وگوهایی با دوستان و همکاران مرحوم و مسئولان جهاددانشگاهی انجام داده است. در هفتمین گفت‌وگو به سراغ حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی رفتیم.

دکتر حسن مسلمی‌نائینی، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس تهران در رشته مکانیک گرایش مهندسی ساخت و تولید است. او مدیرکل بورس دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دولت دهم ایران و معاون سازمان امور دانشجویان کشور در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ بود. در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱ به پیشنهاد هیئت امنای جهاددانشگاهی و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رئیس جهاددانشگاهی کشور منصوب شد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا ـ در رابطه با شخصیت دکتر کاظمی‌آشتیانی توضیح دهید و اینکه چقدر ایشان را می‌شناختید.

شناخت بنده نسبت به زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب راجع به ایشان برمی‌گردد. اما با ورود مجدد به جهاد‌دانشگاهی، شروع به مطالعه کتاب «روایت یک رویش» کرده و اطلاعات بیشتری راجع به ایشان پیدا کردم. با هر بار مطالعه این کتاب علاقه‌ام به ایشان بیشتر شد. از اینکه امانت جهاد‌دانشگاهی که چنین مردان بزرگی داشته و به من رسیده واقعاً افتخار کرده و سنگینی این مسئولیت را با تمام وجود احساس می‌کنم.

ایکنا ـ جنبه‌های مدیریتی زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی چه بود؟

در جهاددانشگاهی الگوهای مدیریت جهادی بسیار است، راجع به زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی رهبر معظم انقلاب گفته‌اند: «‌علت اینکه من به زنده‌یاد سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوهٔ کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.‌»

نکات بسیاری از جنبه‌های مدیریتی ایشان وجود دارد؛ وی قاری و حافظ قرآن کریم بود و تکیه و توجه زیادی به قرآن کریم داشت. ایمان و باور عمیق به توانستن و توانایی‌های داخلی، به حدی که از تحصیل در خارج از کشور نیز گذشته و تحصیلات خود را در داخل کشورمان انجام داد؛ تلاش و جهاد شبانه‌روزی؛ بلندهمت و بلندنظر بود و افق نگاهش آ‌نقدر بلند بود که به اهمیت راهبردی تسلط بر علوم ناشناخته و پیشرفته پی‌برده و دغدغه‌مند بود.

مسئولیت‌پذیر بود؛ مسئولیت را نه به عنوان یک مقام و پست بلکه به عنوان قبولی یک چالش نگاه می‌کرد. خدمت به مردم و دغدغه مردم را داشت بیشتر دنبال علمی نافع برای مردم بود تا نیازی از آنها را برطرف کند. اشراف علمی و هوش بالا و توجه به کاربردی کردن علم در راستای حل مشکلات کشورمان؛ شناخت، کشف، جذب استعدادها و شکوفاسازی و استفاده از توان محققان جوان با تشکیل گروه‌های علمی و پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی؛ قدرت روابط عمومی بالا، فوق‌العاده اجتماعی بود و با گروه‌های مختلف طبق نظر آنها رفتار می‌کرد و شوخ طبع بود.

تفکر بین‌المللی داشت، حضور در کنگره‌های بین‌المللی و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی مانند «جشنواره بین‌المللی رویان»؛ خطرپذیری معقول و منطقی بود بحدی که با کمترین امکانات کارهای بزرگی انجام می‌داد. متواضع و احترام به همکاران و اعتماد تام به آنها و روحیه قدرشناسی که باعث ایجاد انگیزه بالا در همکارانش می‌شد. معلم برجسته بود و همیشه حرف‌های جدیدی برای گفتن داشت که نشان دهنده مطالعه و استعداد بالای دکتر کاظمی‌آشتیانی بود.

عاشقانه و با جان و دل کار کرد، جهادگر خستگی‌ناپذیر؛ شجاع بود و قدرت تصمیم‌گیری بالایی داشت. با برنامه بود و قبل از انجام هر کاری نقشه لازم را تهیه می‌کرد. خوش‌رویی، خوش برخوردی و خوش‌مشربی و تشنه موفقیت بود؛ زندگی شخصی بسیار ساده‌ای داشت و با تمام فرصت‌هایی که داشت به حداقل بسنده می‌کرد. در جریان تمام مسائل علمی تا مشکلات شخصی مستخدمین رویان بود و هرجا لازم بود وارد میدان شده و گره‌گشا بود. انجام کوچکترین تا بزرگ‌ترین کار در محل کار از ویژگی‌های مدیریتی زنده یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی بود.

ایکنا ـ در رابطه با لزوم تبیین و تشریح اندیشه و منش دکتر کاظمی‌آشتیانی برای تکثیر امثال ایشان توضیح دهید.

با توجه اوصاف فوق‌الذکر، تبیین و تشریح اندیشه و منش او و فرهنگ برگرفته از آنها، ادای دین به ایشان که جانش را بر سر ایمان و اعتقادش برای پیشرفت علمی کشورمان گذاشت، است. ترویج و اشاعه تلاش‌های این جهادگر برجسته که با جهاد خستگی‌ناپذیر خود، پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد و امروز در درمان ناباروری و دانش سلول‌های بنیادی چون برلیان در داخل و خارج از کشور می‌درخشد، ضروری است. علاوه بر این، معرفی ابعاد شخصیتی و مدیریتی زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی و الگوسازی و الگودهی از ایشان به جوانان به ویژه دانشجویان، محققان و نخبگان لازم است.

ایکنا ـ میراث دکتر کاظمی‌آشتیانی برای جهاددانشگاهی و کشورمان چیست؟

توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری‌، تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و بهره‌گیری از آن که نویدبخش افقی جدید در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج است از مهم‌ترین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی زنده یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی است.

دکتر کاظمی‌آشتیانی نه تنها پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد بلکه سعی و تلاش وافری برای به حرکت در آوردن چرخ علمی سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشورمان داشت. به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب درباره این چهره علمی گفته ‌بودند: «دکتر کاظمی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.»

انتهای پیام
captcha