نباید اجازه عادی‌سازی فساد را در جامعه داد
کد خبر: 4189288
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
بابک نگاهداری:

نباید اجازه عادی‌سازی فساد را در جامعه داد

رئیس مرکز پژوهش مجلس با بیان اینکه نباید اجازه داد فساد عادی‌سازی شود، اعلام کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای مبارزه با فساد بیش از 200 گلوگاه فساد را شناسایی کرده‌ و بسته‌هایی را هم برای مقابله با فساد ارائه داده است.

بابک نگهداری

به گزارش خبرنگار ایکنا، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، امروز، یکم دی ماه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در گام اول انقلاب اظهار کرد: ما در گام اول انقلاب دستاوردهای فناورانه خوبی را به دست آورده‌ایم و این یک افتخار محسوب می‌شود. اینکه ایرانیان رتبه یک تولید علم را در جهان در اختیار دارند خود یک افتخار به حساب می‌آید ولی به آن نباید بسنده شود و باید در مسیر تولید علم نافع همواره گام برداشته شود و علمی که در دانشگاه تولید می‌شود در خدمت صنعت قرار گیرد.

وی افزود: مردم باید آثار تولید علم را در زندگی و سفره‌های خود ببینند. توجه به اقتصاد دانش‌بنیان یک امر لازم و ضروری است و باید در این راستا به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه شود. جمهوری اسلامی ایران در نظام جدید بین‌الملل در حال جانمایی است و اگر نتواند جانمایی درستی داشته باشد قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه موضوع دیگر که باید در گام دوم انقلاب مدنظر قرار گیرد این است که دیپلماسی منطقه‌ای و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه را بیش از پیش تقویت سازیم، گفت: امروز دشمن به دنبال این است که نخبگان ما را به مهاجرت تشویق کنند ولی باید مراقب بود و با خلق زنجیره‌های ارزش نخبگان را در کشور حفظ کرد. دشمن از سوی دیگر می‌خواهد غرور ملی و آرمان ملی را از ایرانیان بستاند و ضرورت دارد تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا این اتفاق رخ ندهد. مردم در عرصه‌های اجرای و مدیریتی ظرفیت و جایگاه وسیعی دارند و باید سعی کنیم نهایت استفاده را از ظرفیت مردم ببریم چون راه برون‌رفت از مشکلات کنونی قطعاً توجه به ظرفیت‌های مردمی است.

نگاهداری فساد را اژدهای هفت سر توصیف کرد و افزود: فساد ضدپیشرفت کشور است و در محیط فساد پیشرفتی رخ نمی‌دهد، فساد بازی دو سر باخت هم برای حاکمیت و هم برای مردم است و تنها برنده آن مفسدان است البته مفسدان هم برنده نیستند و آخرت خود را از بین می‌برند. فساد کیفیت و هزینه‌های خدمات حاکمیت را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر به اعتماد مردم آسیب وارد می‌کند و مشارکت مردم را تقلیل می‌دهد و موجب کاهش مشارکت و تشدید فقر در جامعه می‌شود. نهادهای نظارتی در زمینه مقابله با فساد جدیت داشته باشند و بدانند هرگونه مسامحه با مفسدان ظلم به جامعه است.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد فساد عادی‌سازی شود، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای مبارزه با فساد بیش از 200 گلوگاه فساد را شناسایی کرده‌ و بسته‌هایی را هم برای مقابله با فساد ارائه داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره توجه به نقش زنان در جامعه گفت: توجه به زنان می‌تواند در گام دوم انقلاب یکی از محورهای تحول باشد و باید در این زمینه نهایت دقت و توجه وجود داشته باشد.

نگاهداری در پایان به ضرورت حفظ نخبگان در کشور اشاره و تأکید کرد: امروز در میان کشورها رقابت شدیدی برای جذب نخبگان وجود دارد و ما باید تلاش کنیم نخبگانمان را نگه داریم و مسئولان باید این را مدنظر داشته باشند و از سوی دیگر نخبگان هم مدنظر داشته باشند که در شرایط سخت باید کنار مردم خود بایستند و به خاطر امکانات کم به کشورهایی سفر نکنند که دشمنان ایران اسلامی هستند.

انتهای پیام
captcha