جزئیات تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان مرکزی
کد خبر: 4187784
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

جزئیات تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان مرکزی

مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تعداد شهدای گمنام در استان را 159 شهید با 70 یادمان ذکر کرد و جزئیات تشییع و تدفین هشت شهید دیگر همزمان با شهادت حضرت فاطمه(س) را تشریح کرد.

تشییع شهدای گمنام

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، امروز، 22 آذرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌منظور تشریح ویژه‌برنامه تشییع شهدای گمنام در سالن جلسات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، گفت: 159 شهید گمنام در 70 یادمان به خاک سپرده شدند. با احتساب این شهید نیز تعداد یادمان‌ها به 73 مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه شهدای گمنام همزمان با سراسر کشور در روز شهادت حضرت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شوند، اظهار کرد: خوشبختانه مردم به‌ویژه نوجوانان دانش‌آموز و جوانان دانشجو از پیکر شهدا استقبال خوبی داشتند.

کریمی اظهار کرد: 20 درخواست تدفین شهدا در استان وجود داشت. در جلسه کمیسیون بررسی حفظ آثار 15 درخواست مورد موافقت قرار گرفت، اما در نهایت تشییع و تدفین هشت شهید در استان نهایی شد. طبق اعلام مرکز در سال 1400 تدفین شهدای گمنام در استان به آماده‌سازی 70درصدی یادمان شهدا بستگی دارد. با توجه به اینکه تعدادی از این یادمان‌ها پیشرفت لازم در ساخت را ندارند؛ از این‌رو پس از تشییع هشت شهید در نقاط مختلف شهری و روستایی سه شهید دفن و پنج شهید به معراج شهدای تهران بازگردانده می‌شوند.

وی در تشریح چگونگی برگزاری مراسم شبی با شهدا و مراسم تشییع و تدفین در اراک، گفت: مراسم شبی با شهدا از ساعت 20:30 روز شنبه، 25 آذرماه در مصلای بیت‌المقدس انجام می‌شود. همچنین پیکر شهدا در روز یکشنبه، 26 آذرماه، از میدان شهدا به سمت مصلا تشییع می‌شوند. پس از اقامه نماز با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان ادامه مراسم تشییع به‌صورت خودرویی به سمت مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیا(ص) انجام و در همان مکان یکی از شهدا به خاک سپرده می‌شود. پیکر دو شهید دیگر که قرار است در واحدهای تولیدی هپکو و پتروشیمی دفن شوند تا زمان تکمیل یادمان‌ها تحویل حفظ آثار استان شده و در سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) در اماکن در نظر گرفته شده دفن می‌شوند.

استقبال دانش‌آموزان از شهدای گمنام

سرهنگ محمد مهجوری، فرمانده سپاه ناحیه اراک به استقبال دانش‌آموزان از پیکر شهدای گمنام اشاره کرد و افزود: استقبال محصلان از این شهدا غیرقابل توصیف است. کسی باور نمی‌کرد دهه هشتادی‌هایی که همه به چشم دیگر به آنان نگاه می‌کنند بتوانند چنین ارتباط عمیقی برقرار کنند.

وی با اشاره به حضور شهدای گمنام در مدارس دخترانه و پسرانه اراک اظهار کرد: علاوه بر مدارس ما شاهد استقبال دانشگاه‌ها، امامزادگان، مساجد و ادارات از پیکر شهدا هستیم و این امر نشان از دلدادگی مردم به نظام و شهدا دارد. همچنین مراسم تشییع پیکر شهدا در روستاها نیز شنبه، 25 آذرماه انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha