مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه حکم رهبری است
کد خبر: 4187054
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
آیت‌الله رشاد:

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه حکم رهبری است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه حکم رهبری است گفت: مقام معظم رهبری اعتماد کرده‌اند که این جمع در موضوعاتی حرف آخر را بزنند و در حکم حکومتی است و اگر غیر از آن عمل شود خلاف شرع است.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه حکم رهبری استبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، همایش چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی و نهمین سالگرد تشکیل این شورا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز، ۱۹ آذرماه در سالن شهید مدرّس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله علی‌اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این نشست باعث می‌شود که خود دیدن به ارمغان آید؛ البته این خود دیدن به معنای خودفریفتی نیست بلکه به معنای دیدن واقعیت وضعیت موجود و تصمیم‌گیری برای آینده است، این سنت باید همه ساله دنبال شود.

وی با تقدیر از رئیس‌جمهور به‌دلیل حضور فعالانه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس‌جمهور حضور فعال در جلسات دارد و همین رویکرد سبب شده که جلسات شورا با شور و نشاط برگزار شود؛ درحالیکه در دولت قبل این رویکرد نبود و حتی در جلسات حضور نمی‌یافتیم؛ چراکه جلسات را راهگشا نمی‌دانستیم. رؤسای دیگر قوا نیز هم‌اکنون در جلسات حضور مؤثر پیدا می کنند و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیگیری مناسبی دارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر راهبری و مدیریت بیان کرد: این دو مفهوم کارکرد مختص به خودشان را دارند، راهبری عبارت است از ارائه تعاریف، قانون بخشی، هدف گزینی، تعیین سیاست‌ها و راهبردها، آینده‌نگاری، رصد صحنه، ارزیابی پیامدهای عملیاتی، بازبینی مسیر رفته، نگاه به مسیر باقیمانده، تعیین اینکه در کجا ایستادیم و تصریح مسیر آینده.

وی ادامه داد: مدیر، مسئول تحقق‌بخشی به همه راهبردهاست، مدیر باید امکان سنجی، ظرفیت شناسی، نهادسازی، ایجاد سازوکارهای مناسب، نگاشت نهادی، توجیه عوامل و مباشرت در اجرا و پاسخگویی در دستور کار داشته باشد.

آیت‌الله رشاد اضافه کرد: حال راهبری در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و رکن مدیریت و قرارگاهی در دبیرخانه و ستادهاست. باید بدانیم هیچ جای کشور و هیچ نهادی در کشور خارج از پوشش امتداد فرماندهی شورا نیست، شورای عالی انقلاب فقط برای دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند بلکه سیاست‌گذاری فرهنگی در همه نهادها و سازمان‌ها را برعهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا یکی از شئون ولایت امر را برعهده دارد؛ چراکه رهبری با این تدبیر تصمیم گرفته است که مباحث نرم‌افزاری در مجمع نخبگانی کشور صورت گیرد. مصوبات شورا در جایگاه حکم ولایت است و رهبری اعتماد کرده‌اند که این جمع در موضوعاتی حرف آخر را بزنند و در حکم حکومتی است و اگر غیر از آن عمل شود خلاف شرع است.

وی همچنین در پایان خواستار توجه به مفاهیم فلسفه فرهنگی و دانش فرهنگ شد و گفت: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی روی مفاهیم مانند فلسفه‌های حق، آزادی، عدالت، حکمرانی، پیشرفت و تمدن کار مطالعاتی و پژوهشی کنند.

انتهای پیام
captcha