مرجعیت سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد پذیرش قرار گیرد
کد خبر: 4187026
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
محمدرضا مخبر دزفولی:

مرجعیت سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد پذیرش قرار گیرد

رئیس فرهنگستان علوم در همایش چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مرجعیت سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد پذیرش قرار گیرد.

مرجعیت سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد پذیرش قرار گیردبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، همایش چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت سی و نهمین سالگرد تشکیل این شورا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز، 19 آذرماه در سالن شهید مدرّس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم بیان کرد: مرجعیت سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد پذیرش قرار گیرد تا به نتایج مورد انتظار دست یابیم.

رئیس فرهنگستان علوم جهموری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) مبدع و مبتکر شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، در بحبوحه انقلاب دانشگاه که به اتاق جنگ تبدیل شده بود را به کارکرد اصلی خود یعنی اتاق درس تبدیل کردیم و امام(ره) از این حرکت پشتیبانی کردند. مقام معظم رهبری نیز در تمام این سال‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی با استحکام حمایت کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تسلیت جنایات غزه بیان کرد: جلوی چشم دنیا کودک‌کشی می‌شود اما متأسفانه از متجاوزان حمایت می‌شود گرچه ایمان داریم که پیروزی با مظلوم و مقاومت است. 

مخبر دزفولی با تأکید بر دستاوردهای گذشته گفت: گاهی به داشته‌هایمان بی‌توجهی می‌کنیم و راهی پرفراز و نشیبی را که طی کرده‌ایم را از یاد می‌بریم در حالی که این مسیر طی شده موفقیت‌های زیادی داشته است، علی‌رغم ناکامی‌هایی که داشته است. زمانی در کشور فقط پنج هزار عضو هیئت علمی داشتیم که 170 هزار دانشجو را در کشور هدایت می‌کردند اما اکنون چه اتفاقی افتاده که صحبت از مرجعیت علمی می‌شود و به 100 هزار دانشمند ایرانی دسترسی داریم. در پزشکی به مرجعیت دست پیدا کرده‌ایم، در اوایل دهه 70 نام هیچ دانشگاه کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی مطرح نبود. در ابتدای دهه 60 مشترک با عراق سه صدم درصد تولید علم در پایگاه‌های علم‌سنجی داشتیم اما اکنون دو درصد تولیدات علمی جهان متعلق به دانشمندان ماست، اگر این دستاوردها نبود در هسته‌ای یا پزشکی به نقطه امروز دست نمی‌یافتیم که البته به این جایگاه قانع نیستیم.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: باید بدانیم در کجای این مسیر هستیم و بعد درباره قرارگاهی شدن سخن بگوییم و اگر با جریان پیشرفت علم در جهان همگام نبودیم و امروز نمی توانستیم برای آینده تصمیم‌گیری کنیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: تدوین سند نانو، سند علوم شناختی و ساختارهایی که تعریف شده جز دستاوردهایی است که جای تقدیر دارد، فقط هم تصویب سند نبوده است بلکه سندها با رویکرد اجراء تدوین شده است. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد زیست فناوری در معاونت علمی تشکیل شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان ترازی در این زمینه داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ورود به چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: لازم است که در چهل‌واره دوم برش‌های 10 ساله داشته باشیم، برای آینده باید نقاط قوت و ضعف را بدانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را جبران کنیم. برای آینده الزاماتی را باید تعریف کنیم، نگاهمان باید به آینده باشد، سناریو برای آینده داشته باشیم. بدانیم بهترین مسیرها برای آینده کدام است، در این مسیر باید رابطه هوشمند هم‌افزا میان امکانات نرم‌افزاری، منابع انسانی و امکانات سخت‌افزاری تعریف شود چراکه هر چه سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی داشته باشیم موثرتر خواهیم بود.

وی ادامه داد: نگاه آینده‌نگر و بخشی باید جایگزین نگاه جزء نگر و حال‌نگر شود، نگاه اخلاقی به جای نگاه منفعت‌طلبانه حاکم شود، باید نظام به بازیگران اصلی علم و فناوری یعنی دانشگاهیان، مدیران و استادان اعتماد داشته باشد. برای تدبیر آینده باید از موازی‌کاری، بی‌نظمی، آشفتگی و پراکنده‌کاری پرهیز شود و اسناد کشور تجمیع، هماهنگ و به روز رسانی شود، درباره آینده به توافق نهایی برسیم و نقشه‌های راه عملیاتی متکثر مورد بازبینی قرار گیرند، مرجعیت نهاد سیاست گذار باید بپذیریم. اگر مرجعیت قبول کنیم راه نسبتاً موفق خواهد بود.

انتهای پیام
captcha