تحقق خودکفایی فرهنگی با ملی شدن صنعت کاغذ
کد خبر: 4185685
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵

تحقق خودکفایی فرهنگی با ملی شدن صنعت کاغذ

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی به تحلیل خودکفایی و ملی شدن صنعت کاغذ پرداخت و ملی شدن صنعت کاغذ را بزرگ‌ترین مصداق خود‌کفایی فرهنگی دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یادداشتی به تحلیل خودکفایی و ملی شدن صنعت کاغذ پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

اول؛ در سال‌هایی که دغدغه مستمر رهبر انقلاب، مسئله «افزایش تولید» است، تولید ۱۶ برابری کاغذ و بی‌نیازی از واردات و آمادگی برای صادرات، لبیک عملی مدیریت فرهنگی دولت آیت‌الله رئیسی به مطالبه راهبردی معظم له است.

دوم؛ نهضت ملی شدن کاغذ بزرگ‌ترین مصداق خودکفایی در عرصه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی است و تعهد همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار استقلال فرهنگی و قطع وابستگی به خارج را اثبات می‌کند.

سوم؛ اگر پیش از این به نهضت ملی شدن صنعت نفت و خودکفایی‌هاي دفاعی و نظامی و پهپادی و موشکی افتخار می‌کردیم، از امروز می‌توانیم به خودکفایی فرهنگی کشور نیز ببالیم و برای ملی شدن صنایع فرهنگی دیگر نظیر پارچه چادر و لباس‌های عفیفانه، با اعتماد به نفس بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.

چهارم؛ کتاب، ماناترین و زایاترین و پایاترین و پویاترین محصول فرهنگی است که زیرساخت بسیاری از عرصه‌ها و صنایع و ساحات فرهنگی است و البته واضح است که رونق کتاب وابستگی مستقیم به خودکفایی در تولید کاغذ و رونق کاغذ مرغوب دارد. بنابراین خبر خودکفایی کاغذ، خوشحال کننده‌ترین خبر برای نویسندگان و پژوهشگران و ناشران و کتابخوانان و کتاب دوستان است.

پنجم؛ تحویل سریع و بموقع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان از برکات خودکفایی کاغذ است و از این پس، چاپ و نشر صدها ملیون جلد کتاب درسی، معطل واردات نامنظم کاغذ خارجی نخواهد شد.

ششم؛ پیش از این در مقاله‌ای بلند نوشتم که مهم‌ترین ویژگی دوره مدیریتی محمدمهدی اسماعیلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونق فرهنگ و هنر است و خودکفایی کاغذ نماد دیگر و نشانه روشنی از این رونق است؛رونق در تولید، رونق در مخاطب و رونق در محصول.

هفتم؛ خودکفایی کاغذ در دوسال اخیر با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و فناور اتفاق افتاده است و تولید کاغذ خوب چه آن زمان که از پاپیروس استفاده می‌شد و چه آن دوران که از پوست جانوران، کاغذ چرمی تولید می‌کردند و چه در سده‌های اخیر که از خمیر چوب و خمیرکتان و پنبه و کنف و گیاهانی نظیر بامبو و با فشردن الیاف خمیر چوب، کاغذ پهن و نازک را تولید می‌کنند، همواره یک دانش مولد، پیشرو و راهبردی محسوب می‌شود.

هشتم؛ بوی خوش کاغذ یعنی بوی معطر کتاب و علم و پژوهیدن و فلسفیدن و تفکر. علم با نگاشتن و نوشتن ماندگار می‌شود که پیامبر فرمود: قیدوالعلم بالکتابه؛ و هر کس که به رونق تولید کاغذ کمک کند و در این مسیر مقدس خدمت کند، قطعاً خادم علم و اندیشه و فکر فرهنگ و هنر است.

نهم؛ تمدن پژوهان می‌دانند و تاریخ‌نگاران تمدن به درستی نوشته‌اند که هر تمدنی که در زمانه خود سرآمد بوده، دستی در صنعت کاغذ و چاپ و نشر داشته است. ما نیز که به تمدن نوین اسلامی می‌اندیشیم نمی‌توانیم از این حوزه مبنایی و زیرساختی غفلت کنیم. دولت مردمی با پیگیری در این حوزه نشان داد که درک درستی از اولویت‌های تمدنی خود دارد.

دهم؛ مبادا خبر مهم نهضت ملی شدن صنعت کاغذ و خودکفایی و رونق تولید کاغذ در میانه خبرهای حاشیه‌ای کشور گم شود، به این آمارها توجه کنید: در مدت دو سال از ۵ هزارتن به ۸۰ هزارتن کاغذ جهش کرده‌ایم. 40 هزار نفر در این صنعت تمیز و پاک و مولد اشتغال ایجاد شده است و هزاران ناشر و نویسنده از این اتفاق مبارک بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام
captcha