عملکرد مثبت دولت در حوزه معیشت نقش به‌سزایی در افزایش مشارکت انتخاباتی دارد
کد خبر: 4185264
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
حجت‌الاسلام سالک:

عملکرد مثبت دولت در حوزه معیشت نقش به‌سزایی در افزایش مشارکت انتخاباتی دارد

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به دستاوردها و موفقیت‌های دولت سیزدهم به ویژه در امور زیرساختی گفت: دولت تا ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات با اقداماتمثبت در حوه معیشت و رفاه مردم می‌تواند آمید‌افرینی کرده و زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.».
 
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»
 
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مسئله مشارکت حداکثری در این دوره از انتخابات و چگونگی فراهم کردن زمینه این اتفاق از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در خصوص ابعاد مختلف انتخابات یک سری ضوابط قانونی دارد که از جمله آن بررسی صلاحیت نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری است و شورای نگهبان باید ببیند کلیدهای قدرت را در اختیار چه کسی و چه کسانی می‌سپارد.
 

بیشتر بخوانید:


وی افزود: نمی‌توان به هر بهانه‌ای از جمله افزایش مشارکت، این ضوابط قانونی را کنار گذاشت یا با مسامحه برخورد کرد و مسئولیت‌ها را به افراد فاقد صلاحیت یا کم‌صلاحیت سپرد. لذا حفظ کلیدهای قدرت حاکمیت برای تأیید انسان‌ها در جایگاه خودشان به عهده شورای نگهبان است. در عین حال برخی نامزدها ممکن است دارای مشکلات قابل اغماض باشند، البته این موارد قابل اغماض محدود است. دسته دیگری از افراد هستند که فاقد هر گونه صلاحیتی برای ورود به عرصه انتخابات و سپردن کلیدهای قدرت هستند و لذا شورای نگهبان باید با قاطعیت در این موارد برخورد کند.

 

هر تأیید صلاحیتی مشارکت‌آفرین نیست

 
حجت‌الاسلام سالک اظهار کرد: مشکل آن است که گاهی این مراحل و موارد با هم مخلوط می‌شود و کسانی که مشکلات قابل اغماض دارند، رد صلاحیت شده و کسانی که فاقد صلاحیت هستند تأیید می‌شوند و این مطلوب توده مردم، متدینین و انقلابیون نیست. در حقیقت لزوما افزایش مشارکت با تأیید همه افراد حتی برخی مشکل‌دارها رقم نمی‌خورد بلکه برخی تأیید صلاحیت‌های شبهه‌دار اعتماد مردم را کم کرده و مشارکت را پایین می‌آورد.
 
عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: تأکید رهبر انقلاب بر فراهم کردن زمینه مشارکت بالای مردم به معنای رقم نخوردن اینگونه اتفاقات است نه اینکه شورای نگهبان افراد کم‌صلاحیت یا بی‌صلاحیت را تأیید کند.
 
وی یادآور شد: در واقع معنای تأکید رهبر انقلاب به شورای نگهبان این است که اولا در خصوص سپردن مناصب حساس کشور به افراد دقت شود و ثانیا از طرفی نباید طوری عمل کرد که اعتماد مردم از بین برود و لذا شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کند که اعتماد مردم ارتقا پیدا کند و این افزایش اعتماد منجر به رشد مشارکت خواهد شد.
 

تأثیر عملکرد دولت در افزایش مشارکت

 
حجت‌الاسلام سالک درباره نقش عملکرد دولت سیزدهم در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات در افزایش مشارکت مردم گفت: دولت در زمینه امیدآفرینی نقش مهمی دارد و دولت سیزدهم تاکنون دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی داشته اما انتظار توده‌های مردم این است که این موفقیت‌ها بر سر سفره آنها و قیمت کالاها مشاهده شود.
 
عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: مسائلی مانند معیشت و مسکن برای مردم بسیار مهم است و آنها سطح رفاه خود را با قیمت‌ها کالاها و توان خرید خود می‌سنجند. رسالت و مأموریت مهم دولت در کنار اقدامات بزرگ زیرساختی این است که کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذارد و برای مدیریت بازار، اشتغال و ازدواج تدابیر ویژه داشته باشد. اگر دولت در این زمینه‌ها عملکرد مناسبی داشته باشد یا حداقل مردم از اقدامات دولت درخصوص معیشت روزمره امیدواری پیدا کنند، قطعا مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند و لذا به نظر من نقش نوع عملکرد دولت در افزایش مشارکت بسیار بیشتر از حضور جریان‌های سیاسی مختلف در انتخابات است.

 

توان پایین دشمنان در کم رونق ساختن انتخابات

 
حجت‌الاسلام سالک درباره طراحی دشمنان برای کم رونق کردن انتخابات برای جبران شکست سال گذشته در اغتشاشات گفت: مردم ما بسیار با بصیرت و آگاه هستند و با اسلام، نظام، انقلاب و ولایت قهر نمی‌کنند اما یک سری جریان‌های سیاسی داخلی همصدا با غربی‌ها در پی ناامید کردن مردم و افزایش فشار بر کشور هستند زیرا تداوم حیات آنها با گل‌آلود کردن و غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور بستگی پیدا می‌کند. براین اساس میزان مشارکت با اطلاع‌رسانی مستند به مردم و ارائه دستاوردهای ملموس به ویژه در زمینه مسائل معیشتی و رفاهی رشد پیدا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه اقدامات دشمنان داخلی و خارجی هیچ تأثیری در مسئله مشارکت نخواهد داشت، گفت: دشمنان در اغتشاشات سال گذشته تمام تلاش خود را انجام دادند و فراخوان‌های گسترده برای تظاهرات علیه نظام دادند اما اکثریت قابل توجه جامعه به آنها توجهی نشان ندادند و این بیانگر آن است که مردم اصلا توجهی به اقدامات دشمنان ندارند و این عملکرد مسئولان است که نقش اساسی در بالا رفتن سطح مشارکت انتخاباتی دارد.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری            
انتهای پیام
captcha