آبادی یک محله به دست جوانان جهادگر
کد خبر: 4183761
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
بسیج و محرومیت‌زدایی/ ۴

آبادی یک محله به دست جوانان جهادگر

گروه جهادی حضرت ولیعصر(عج) بر رفع مشکلات اهالی محله منوچهری شهر همدان تمرکز دارد، محله‌ای که در حاشیه این شهر قرار دارد، اما جوانانش برای آبادی این محله دست به دست هم داده‌اند.

1به گزارش ایکنا، طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از سوی معظم‌له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن آنان در سازندگی، جهادگری، توسعه عرصه‌های عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستا‌ها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند. بسیجیان فعال در گروه‌های جهادی طی سال‌های گذشته خدمات مؤثری در نقاط محروم کشور و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی داشته و منشأ خیر برای هموطنان شده‌اند. در هفته بزرگداشت بسیج مروری بر برخی از این فعالیت‌ها خواهیم داشت. 
 
گروه جهادی حضرت ولیعصر(عج) در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید، اما چند سال قبل‌تر به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در عرصه‌های مختلف اقدام کرده است. تمرکز این گروه بر رفع مشکلات اهالی محله منوچهری شهر همدان است، محله‌ای که در حاشیه این شهر قرار دارد، اما دل جوانانش برای این اهالی می‌تپد.
 
مصطفی بیات، مدیر گروه جهادی حضرت ولیعصر(عج) در محله منوچهری همدان است، وی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: با توجه به اینکه در این محله، گروه‌های مختلف اعم از همیاران محله، هئت‌های مذهبی، مسجد حضرت ولیعصر (عج) و ... کار‌های پراکنده‌ای انجام می‌دادند، همه آن‌ها را در یک گروه جهادی متمرکز کردیم. این فعالیت‌ها از دوران شیوع کرونا آغاز شد و در این راستا به ارائه کمک‌های مؤمنانه، ضدعفونی کردن معابر، سرکشی از بیماران کرونایی، همکاری با بهداشت محله و ...   اقدام کردیم.
 
وی افزود: این گروه جهادی دارای 11 کارگروه اعم از عمران، بهداشت و درمان، آمار و اطلاعات، تعلیم و تربیت، زن و خانواد، اشتغال، هنر و رسانه، پیشگیری از اعتیاد، ورزش و تفریحات و ... است که مسئول هر کارگروه به موضوع مربوط ورود می‌کند. در کنار این گروه جهادی یک مؤسسه خیریه نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر حدود ۱۱۰ نفر را زیر  پوشش قرار می‌دهد.
 
بیات ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان، بیماران کم‌بضاعت و بی‌بضاعتی که در محله هستند، شناسایی و با بیمارستان‌های شهر تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کردیم و بیماران نیازمند را به این مراکز درمانی معرفی می‌کنیم تا با هزینه حداقلی کار درمان خود را انجام دهند. البته گاهی ممکن است یک فرد نیازمند نباشد، اما به دلیل مسائلی نظیر بیماری، نیاز مالی پیدا کند که در این صورت از طریق خیریه کمک می‌کنیم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در این محله گفت: فعالیت‌های عمرانی، بیشتر معطوف به پیگیری مسائل محله اعم از آسفالت معابر و کوچه‌ها، محوطه‌سازی یکی از مدارس، راه‌اندازی پل عابر پیاده، روشنایی معابر، زمین چمن مصنوعی و احداث سوله ورزشی برای نوجوانان و جوانان است.
 
این مدیر گروه جهادی با اشاره به مسائل بهداشتی گفت: یکی از موضوعاتی که در این زمینه پیگیری می‌کنیم، مسئله جمعیت است، در واقع فردی را به عنوان کارشناس حوزه زن و خانواده داریم که تشویق به فرزندآوری و رفع مسائل و مشکلات خانواده‌ها از اولویت‌های این بخش بوده و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌هایی را نیز در برنامه داریم و سعی می‌کنیم مشوق‌های هر چند حداقلی ایجاد کنیم.
 
بیات با اشاره به حوزه تعلیم و تربیت افزود: چهار مدرسه در محله ما وجود دارد، از این رو دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده و بحث مشاوره‌ای آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. همچنین جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر را در مسجد برگزار کردیم. کلاس‌های کمک آموزشی برای درس‌های ریاضی، زبان و عربی را هم در مسجد برگزار می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: جمعیت این محله حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر است؛ از این رو در ابتدا امکانات این محله اعم از مسجد، مدرسه، مرکز بهداشت، کانون فرهنگی، پایگاه بسیج و ... را شناسایی کردیم و با مسئولان آن‌ها ارتباط برقرار کردیم. در این محله مؤسسه قرآنی نداشتیم که کار‌های نهایی آن در حال انجام و ثبت است تا فعالیت‌های قرآنی با انسجام بیشتری برگزار شود. همچنین تعاونی توزیع نداشتیم که آن نیز در حال ثبت است تا اقلام تنظیم بازاری و کالا‌ها به قیمت مناسب در اختیار اهالی محل گذاشته شود.   
 
بیات به فعالیت این گروه جهادی در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: پایه و اساس هر موضوعی دانش‌افزایی است؛ از این رو با مرکز فنی و حرفه‌ای ارتباط گرفتیم تا کلاس‌های مهارت‌آموزی برای نوجوانان و جوانان برگزار شود. همچنین در راستای حمایت از بانوان شاغل، جشنواره سه روزه در پارک شهید نفیسی برگزار کردیم و بدون دریافت هزینه، غرفه‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دادیم تا بتوانند محصولات خود را عرضه کنند و درآمد داشته باشند. علاوه بر این کارگاه‌های کفش‌دوزی و کیف‌دوزی در محله فعالیت می‌کنند و هر فردی که علاقه‌مند به فعالیت باشد را به این کارگاه‌ها معرفی می‌کنیم.  
 
مدیر گروه جهادی حضرت ولیعصر (عج) تأکید کرد: همه این برنامه‌ها داوطلبانه و جهادی و توسط اعضای محله انجام شده و می‌شود؛ گرچه از مسئولان و کسانی که متولی هستند، تقاضا داریم این گروه‌های جهادی را به رسمیت بشناسند و در مقابل مطالبه‌گری‌ها، پاسخگو باشند. 
انتهای پیام
captcha