قیمت جنگ هنوز برای ما درنیامده است + فیلم
کد خبر: 4183300
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
گزارش ایکنا از برگزاری برنامه «فرزندان خمینی(ره)»

قیمت جنگ هنوز برای ما درنیامده است + فیلم

مرتضی سرهنگی گفت: قیمت جنگ هنوز برای ما درنیامده است که اگر در آمده بود، می‌فهمیدیم باید با مملکتمان چگونه رفتار کنیم.

در حال تکمیل + فیلمبه گزارش ایکنا، آیین رونمایی از تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح با عنوان «فرزندان خمینی(ره)» با حضور جمعی از نویسندگان امروز 30 آبان در مجمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی محمدخانی؛ مدیر انتشارات روایت فتح ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: این برنامه فصل ششم از سلسله برنامه‌های فرزندان خمینی است که کتاب‌های «راه سَفید» زندگینامه داستانی شهید لشکر فاطمیون (ابو زینب) از زبان همسر به قلم فاطمه سادات کیایی، « عشق چرا ندارد» شهید مدافع حرم محمد صاحب‌کرم از زبان همسر به قلم مریم شیدا، «سوقی» خاطراتی از زبان ایرانیان بازگردانده شده از عراق به قلم شاهدخت حیدری، «پس از دیوار» برشی داستانی از زندگی آزاده عباس برهانی به قلم سید محمد فاطمی، «تو حمید منی؟» زندگینامه داستانی دانشجوی شهید حمید زرگوشی از زبان مادر به قلم کبری باقری را رونمایی خواهیم کرد.

وی افزود: در این آیین از شش کتاب صوتی جدید نشر روایت فتح به اسم‌های «پیامبر بهشت» روایتی از زبان قاصدان شهادت به قلم نیما زارع و گویندگی مهیار ستاری، «هفت شاخ» زندگینامه داستانی علی مزدور(حکیمی راد) شهید ناجا و فرزندش محمد شهید منا به قلم سعیده زراعتکار و گویندگی فاطمه عرب، «دل من هیچ» شهید اسدالله پازوکی از زبان همسر به قلم سمانه زالی و گویندگی الهام ناصری، «او مرگ را کشت» شهید دکتر مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای از زبان همسر به قلم معصومه خسروشاهی و گویندگی فاطمه نیرومند، «با تو می‌مانم» زندگی داستانی شهید مدافع حرم هادی باغبانی از زبان همسر به قلم منصوره قنادیان و گویندگی اعظم حبیبی، «اسیر آلواتان» مجموعه خاطرات شهدا و اسرای در بند کومله و دموکرات از زبان شاهدان عینی به قلم رضا رستمی و گویندگی مهیار ستاری-الهام ناصری رونمایی می‌شود.

قیمت تمام شده جنگ

در ادامه جلسه، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری و نویسنده دفاع مقدس بیان کرد: نوشتن از جنگ در همه‌ جای دنیا سنت است؛ بعد از جنگ جهانی دوم آلمان‌ها گروهی به اسم ۴۷ را درست کردند؛ آن‌ها تعدادی از سربازها و نویسندگان را دور هم جمع کردند. هانریش بل و گونتر گراس؛ سربازانی که روزگاری گرسنه بودند و در کوچه‌ خیابان‌ها به دنبال تکیه نان خشکی بودند. برنده ۲ جایزه نوبل ادبیات برای کتاب‌های عقاید دلقک و طبل حلبی شدند. در روسیه نیز  اتحادیه‌ای شکل گرفت که بعد از 80 سال هنوز درباره جنگ جهانی دوم می‌نویسند. در بوسنی نیز که درگیر جنگ داخلی بوده از جنگ می‌نویسند. در بوسنی هر کسی از جنگ بنویسد دادگاه لاهه آن‌ها را به عنوان جنایتکار جنگی محکوم می‌کند ولی آنها خاطراتشان را نوشتند و به زندان رفتند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات قیمت تمام شده جنگ را برای ملت‌ها مشخص می‌کند، بیان کرد: این قیمت هنوز برای ما در نیامده است که اگر در آمده بود، می‌فهمیدیم باید با مملکتمان چگونه رفتار کنیم. در ادامه می‌خواهم خاطره‌ای از شهید لشکری بگویم. «روزی عراقی‌ها من را از یک سلول انفرادی به خانه‌ی ویلایی منتقل کردند که شامل اتاق‌های مختلف بود و تختخواب، رادیو و تلویزیون و سیگار و میوه داشت. خیلی خوشحال شدم که این امکانات برای من باشد. من در زندان یک مسئول به اسم ابو فرح داشتم که او به من گفت اگر یک دقیقه در تلویزیون عراق بگویید این ایران بود که جنگ را شروع کرد. ما همه کاری برای تو می‌کنیم. لشکری در پاسخ گفته بود، ابوفرح، اگر یک خلبان عراقی در ایران چنین کاری بکند، شما به او چه می‌گویید؟ ابوفرح می‌گوید، ما می‌گوییم، خائن. لشکری ادامه می‌دهد من به او گفتم، چرا می‌خواهید از من یک خائن بسازید؟ ابوفرح به من گفت، باید به زندان برگردی.»

وی در ادامه سخنانش خاطره‌ای از شهید آوینی گفت: نوروز سال 72 بود. ظهر برای اقامه نماز با مرتضی آوینی به نمازخانه رفتیم. از او پرسیدم کی به تهران برمی‌گردی و چقدر کار دارید که گفت؛ «نمی‌دانم چرا سفره امام حسین (ع) این‌قدر بابرکت است. درباره جنگ چنین برکتی وجود دارد چون سوژه‌ها و موضوعات زیادی در جنگ داریم که جای کار دارد.»  نگاه شهید آوینی به جنگ مثل کار برای امام حسین (ع) بود که همه می‌دانیم بابرکت است.

در بخش دیگری از مراسم، همسر شهید مدافع حرم محمدجعفر حسینی (ابو زینب) ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: از انتشارات روایت فتح کمال تشکر را دارم که بخشی از زندگی همسر شهیدم را به نگارش درآورد همچنین از خانم کیایی کمال تشکر را دارم که این کار را با خلبان شیری فارسی دری انجام داد. ما افغانستانی‌هایی که سال‌ها از کشورمان دور مانده‌ایم کاری نکنیم که فرهنگ و اصالتمان به غربت رود. برای همین باید هر آنچه داریم باید برای حفظ فرهنگ و اصالتمان انجام دهیم.

وی ادامه داد: من در این چند سالی که با ابو زینب زندگی کردم نکات بسیاری آموختم. وی به من آموخت  مقاومت را می‌توان تحصیل کرد. مردها با جهاد و زنان با صبر، مقاومت را معنا می‌کنند. جوانان باید از زندگی شهدا الگوبرداری کنند. کاری که انجام می‌دهند. جوانان از باکری‌ها و سلیمانی‌ها و ابو زینب‌ها یاد گرفتند و آن‌ها را الگو قرار دادند و در جبهه مقاومت کوشیدند تا این جبهه را حفظ کنند. مقام معظمی رهبری می‌فرمایند؛ «شهادت بدین معنا است که یک انسان برترین و محبوبترین سرمایه‌ دنیوی خویش را نثار آرمانی سازد که معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن، به سود بشریت است».

وی در انتها تصریح کرد: بانوان و رزمندگان اسلام هیچگاه از مقاومت عقب‌نشینی نکرده‌اند و برای جبهه مقاومت الگویی شده‌اند. از ابو زینب که فاطمیون را با ۲۳ نفر تشکیل داد، تشکر می‌کنم و خیلی خوشحالیم که افغانستانی‌ها نیز در جبهه مقاومت سهم دارد.

در انتهای این مراسم از پوستر تولیدات بنیاد فرهنگی روایت فتح رونمایی به عمل آمد. همچنین خالقان آثار مربوط تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha