«محفل 2» با جمع‌آوری نظرات مردمی تولید شود
کد خبر: 4182561
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
در نشست ایده‌پردازی برنامه تلویزیونی محفل مطرح شد

«محفل 2» با جمع‌آوری نظرات مردمی تولید شود

در نشست ایده‌پردازی برنامه تلویزیونی «محفل 2» با تأکید بر اینکه باید از تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت در سال ۱۴۰۳ به عنوان فرصت برای تولید برنامه‌ ناب حول قرآن و عترت بهره‌مند شد، گفت: برای تولید مجموعه جدید محفل، به میان مردم بروید و در این باره نظرات عموم احصا شود. 

برنامه محفل 2به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست نقد و ایده‌پردازی نخبگانی پیرامون برنامه تلویزیونی محفل(پخش شده در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما)، همراه با برنامه‌ریزی، اعلام آیتم‌ها و روند برگزاری برنامه «محفل 2» شنبه، ۲۷ آبان‌ماه با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و جمعی از اساتید و کارشناسان، ‌در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: گفت‌وگوی مفصلی با رئیس سازمان صدا و سیما و نیز جناب آقای وحید جلیلی، دبیر ستاد تحول رسانه ملی، آقای مهدی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما و آقای سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه برای بررسی محتوا و قالب‌های برنامه محفل ۲ داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه پدیده و رویداد تلویزیونی محفل مورد توجه عموم قرار گرفت، بیان کرد: این ایده‌ای از سوی رئیس شبکه سه بود که سال گذشته پس از برنامه‌های تلویزیونی «عصر جدید» و «معلی» مطرح شد. همچنین اسامی متعددی چون مصفا برای این برنامه پیشنهاد و در نهایت اسم محفل انتخاب شد.


بیشتر بخوانید؛


معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه عنایت قرآن و اهل‌بیت(ع) شامل حال این برنامه شد، افزود: مهم‌تر از همه موارد حس می‌کنم که در برنامه‌های قرآنی به ویژه در دهه‌های اخیر فارغ از تحلیل‌های مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی اگر عنایت قرآن نباشد، برنامه‌ای اینگونه افراد را جذب نمی‌کند.

وی با اشاره به نظرسنجی صدا و سیما براساس سرانه هر ایرانی بالای ۱۲ سال، برنامه محفل 20 درصد بیننده داشته است، گفت: این درصد اختصاص به برنامه‌های الف صدا و سیما دارد. همچنین طی دو نظرسنجی انجام شده؛ بالای ۹۰ درصد از این برنامه رضایت داشتند و ۴۰ درصد از پیگیرکنندگان برنامه محفل، از افراد متدین نبودند. 

معاف با تاکید بر اینکه محفل، بسیاری از ذهنیت‌ها از جمله دیدگاه برخی که قرآن را موزیکِ متن قبرستان‌ها می‌دانستند، تغییر داد، اضافه کرد: امسال سالی است که بهار و عید نوروز با ماه رمضان و بهار قرآن تلاقی دارد و امسال فرصت بی‌نظیری برای نهادهای فرهنگی است. مردم در ایام نوروز، سرگرمی می‌خواهند و در ماه رمضان دل‌ها آماده معارف الهی است. امسال بهترین زمان برای برگزاری محفل۲ است.

برنامه محفل، نقطه کانونی عشق‌ورزی به قرآن

وی با تاکید بر اینکه نقطه کانونی برنامه محفل، عشق‌ورزی به قرآن است، افزود: امواج قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را قدر ندانستیم، امواجی که افرادی چون سیدمحمدحسین طباطبایی(معروف به علم‌الهدی، خردسال حافظ کل قرآن کریم دهه هفتاد) و آقای جواد فروغی(قاری نوجوان در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70) راه انداختند و ما از این فرصت استفاده نکردیم. حال فرصت برنامه محفل را قدر بدانیم و برای استفاده چندبرابری از این برنامه تلاش کنیم. هر چقدر به این برنامه و حاضران در آن ضریب داده شود، مردم را به سمت قرآن سوق خواهیم داد. اگر برنامه محفل و نمایشگاه قرآن زمینه مراجعه مردم به مؤسسات قرآنی را بیشتر کند، آن هنگام موفق بوده‌ایم.

معاف با تاکید بر اینکه تا پیش از شروع ضبط برنامه باید سوژه‌ها بررسی شود، تصریح کرد: ارتقای برنامه محفل چه در قالب و چه محتوا انجام شود. ما در برنامه محفل از شیوه جلسات قرآن به سوی شیوه مورد پسند توده مردم، رفتیم‌. بنابر این باید از حالت خاص خارج شویم و به دید توده و عموم برویم تا به رضی‌العامه برسیم. تعابیر یاایها الناس قرآن را در این برنامه جدی بگیریم.

محفل

وی ادامه داد: طی این برنامه انجمن خادمان قرآن در بخش‌های مختلف می‌تواند پای کار بیاید.

در ادامه، عباس صالح‌مدرسه‌ای از هنرمندان عرصه فیلم و سریال و از خادمان قرآن کریم طی سخنانی گفت: خوشحالیم که بالاخره بعد از سال‌ها گارد بسته صدا و سیما برای تهیه چنین برنامه‌هایی شکست. البته سال‌های گذشته پیشنهاد چنین برنامه‌های داده شد که با مخالفت روبرو شد و در نتیجه محرومیت مردم ایران از چنین برنامه‌هایی را شاهد بودیم. ما از برنامه‌هایی چون محفل حمایت می‌کنیم و این برنامه به مانند سایر برنامه‌ها پله پله بالا می‌رود. 

صالح‌مدرسه‌ای با تاکید بر اینکه در بخش‌های مختلف این برنامه می‌توان از حضور هنرمندان متدین سینما بهره‌مند شد، افزود: بر این اساس آن ذهنیت ناصحیح مردم نسبت به سینماگران به دلیل عدم شناخت، اصلاح خواهد شد. از یک صدم تجربه خادمان سینماگر برای ترویج فعالیت‌های قرآنی استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش سینماگران و هنرمندان انجمن خادمان از سینماگرانی چون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، محمد داودی، سیدداوود میرباقری، جمال شورجه، عبدالحمید قدیریان و ... با نشان خادم تجلیل شده است، گفت: اینها برترین سینماگران هستند که جا دارد از تجربه آنها استفاه شود. ترکیب سینماگران با قرآنیان می‌تواند به جذابیت برنامه بینجامد. البته هستند سینماگران خادم قرآن که تاکنون در همایش تکریم خادمان قرآن، انتخاب و تکریم نشده‌اند.

بنابر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به بحث محفل اضافه شود، بحث دعاخوانی است. این سنت ریشه‌دار و اثرگذار در طول تاریخ بوده است که کانونی از دلدادگان به اهل‌بیت(ع) را همواره تشکیل داده است. استفاده از الحان و دستگاه‌های موسیقی در دعاها و ... همواره حائز اهمیت است. 

معاونت قرآن

وی با اشاره به ضرورت توجه به بحث اذان در این برنامه افزود: می‌توان گوشه‌ها و مقامات مختلف دستگاه‌های موسیقی را در اذان به کار برد که ذهن و دیدگاه مؤذنان را بیش از پیش باز کند. معتقدم به تنوع برنامه کمک خواهد کرد.

امید حسینی‌نژاد، از دست‌اندرکاران برنامه محفل گفت: محفل، افراد مختلف را با سلایق مختلف پای خود نشاند. عوامل این برنامه از میان جوانان هستند و اخلاص دست‌اندرکاران طی ساخت‌ بخش‌های مختلف آن قابل تأمل است. در این میان بحث ارتباط با مخاطب خارجی نیز مهم است و در برنامه محفل ۱ به قرارگیری زیرنویس عربی و انگلیسی توجه نشد با توجه به اینکه برنامه محفل در شبکه‌های مجازی، گسترده دیده شد.

این قاری قرآن کریم تاکید کرد: قدم بعدی برای موفقیت‌ بیشتر برنامه، در نظر گرفتن پشتوانه علمی برای نسل زِد (دهه ۹۰) و آلفا(دهه ۸۰) و مکتوب کردن بازخوردهای برنامه است. پشتوانه علمی، تحلیلی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی با بهره گرفتن از افرادی که علقه مذهبی دارند، برای محفل انجام شود.

برنامه محفل شبکه سوم

در ادامه، مرتضی نجفی‌قدسی از خادمان و فعالان قرآنی با اشاره به ضرورت توجه به نقطه‌ نظرات برای ارتقای این برنامه گفت: محفل باید یکسری از آیتم‌هایی که داشته و از محاسن بوده است، حفظ کند و در کنار آن آیتم‌هایی برای ارتقای بیشتر آن لحاظ شود.

این روزنامه‌نگار افزود: ترکیب را تغییر دهید. چهره‌های تکراری برای مردم جاذبه ندارند و دنبال چهره‌های جدید باشید. از سوی دیگر از آفت‌های این برنامه زمینه‌سازی برای نردبان ترقی شخصی است که خلاف خواسته این برنامه و ارتقای فرهنگ قرآنی در سطح جامعه است.

نجفی‌قدسی با اشاره به اینکه از محسنات این برنامه شناسایی نخبگان قرآنی بود که باید با دقت بیشتری دنبال شود، افزود: این برنامه محل سخنرانی نیست. در این برنامه باید بیش از پیش به پخش کلیپ‌ها و قطعات هنری و بیان دیدگاه‌ها با استفاده از ابزار هنر، توجه شود. 

وی با اشاره به اینکه در این برنامه باید به تخصص اساتید و بهره‌گیری در موقعیت‌های مناسب و مطلوب توجه شود، افزود: به خاطر دارم که هنگامی که محمدحسین طباطبایی خردسال، در دهه هفتاد در ورزشگاه النادی قطر با آن هیاهو و جذابیت اجرای برنامه کرد و اثرگذار بود به دنبال آن در ایران فیلم سینمایی خانه روی آب، در جلوگیری از این اثرگذاری، ساخته شد!

در بخش دیگری از این نشست منصور آقامحمدی، از فعالان قرآنی کشور با ارائه دو پیشنهاد در خصوص برنامه محفل گفت: پیشنهاد اول در حوزه پشتیبانی است، لذا اگر قرار است شما جمعیت خوبی را پای کار بیاورید، طبیعتا این جمعیت در اختیار آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح به مراتب بهتر از بخش‌های دیگر است و می‌توان با مسئولان این بخش‌ها صحبت کرد و آنها را هم پای کار آورد تا بتوانیم یک حرکت نو انجام دهیم.

وی افزود: پیشنهاد بعدی استفاده از ظرفیت خیرین است. معمولا خیرین به دنبال بهانه‌ای هستند که بتوانند اعتبارات خودشان را به درستی به کار بگیرند و لذا این برنامه جای خوبی برای استفاده از این ظرفیت است. می‌توان از خیرینی که کارهای بزرگی کرده‌اند دعوت کرده و از آنها در این برنامه تجلیل شود؛ امروز عمده موقوفات در حوزه هیئت‌ها هزینه می‌شود و می‌توان به این طریق هم خیرین را در این حوزه تشویق کرد.

آقامحمدی ادامه داد: بخش دیگر هم محتوایی است. در این حوزه نیز می‌توان چهره‌های شاخصی که معمولا فعال قرآنی هستند و حرکت‌های قرآنی دارند ولی دیده نمی‌شوند، شناسایی و با آنها گفت‌وگو کرد. البته شناسایی این افراد نیاز به تیم‌های شناسایی دارد. نکته بعد اضافه کردن بخش پیامکی به برنامه است. با این کار می‌توان مشارکت مردم در موضوع برنامه را افزایش داد.

بنابر این گزارش احمد ابوالقاسمی، یکی از میزبانان برنامه تلویزیونی محفل گفت: بهتر بود یکی از عوامل اصلی و دست‌اندرکاران این برنامه نیز در جلسه حضور داشت تا به سؤالات پاسخ می‌داد. ایجاد یک دبیرخانه فعال برای شناسایی سوژه‌ها لازم است. ایجاد علاقه عاطفی مردم با قرآن مهم است. برای تولید مجموعه جدید محفل، به دل مردم بروید و در این باره نظرات مردمی احصا شود. 

احمد ابوالقاسمی گفت: بهترین اتفاق آن بود که دست‌اندرکاران محفل، گروهی از عوامل تولید برنامه‌های سابق حول موضوعات قرآنی نبودند و نگاه متفاوتی را در محفل تزریق کردند.

سپس هر کدام از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. اهم موارد مطرح شده؛

  • استفاده از ظرفیت خیرین و اسپانسرها
  • بهره‌گیری از چهره‌های شاخص‌ برای تبیین بهتر فضای قرآنی کشور برای عموم
  • اجرای مسابقه پیامکی در فواصل برنامه برای مشارکت همزمان مخاطب
  • افزایش تعداد تماشاگران در استودیو
  • مشارکت تماشاگران در برنامه
  • حضور یکی از مداحان اهل بیت در کنار دیگر میزبانان(داوران برنامه)
  • راه‌اندازی پویش محفلی‌ها از ابتدای ماه رجب در سطح شهر 
  • اجرای آئین غزل‌خوانی و دوبیتی و سحرخوانی
  • همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن، چند برنامه زنده محفل در نظر گرفته شود.
  • در طراحی دکور حال و هوای نمایشگاه قرآن هم در برنامه دیده شود.
  • دستگاه‌های قرآنی کشور برای حمایت از محفل 2 هماهنگ‌تر پیش بروند.
  • توجه به تحولات اخیر جهان و موضوع غزه

ناهید ارنجی

انتهای پیام
captcha